Kjell jag köpte in min 30st tropheus kiriza av kent gemanius :D men jag försöker ta kort på dom men dom simmar så snabbt hela tiden hur ska jag kunna ta kort?
Det är många fiskar som är snabbsimmande och därmed svårfotade och vad som krävs är träning, tålamod och tur.
Kjell det där med att alla dina tropheus bli uppätna av din frontosa är att du aldrig matar dom :P
Självklart spelar det in hur mycket man matar dom, sedan rör det sig dessutom om individuella skillnader mellan olika exemplar samt i hur många generationer de är odlade.
Dock är frontosornas naturliga foder (i sjön) levande fiskar så att de även ibland tar fiskar i akvariet är naturligt för dom, om de inte gör det beter de sig onaturligt.
Sedan vet jag i och för sig att en del vräker ner så mycket mat till sina fiskar så att de ser ut som feta stångkorvar och sådana exemplar ids väl inte anstränga sig med att fånga levande byte eftersom husse ständigt står beredd att vräka ner mat i akvariet
En kille som odlar Tropheus dar jag bor haller grupper av Tropheus pa mellan 20 o 25 individer i extra langa 200 liters o det funkar jattebra.
Ja det viktigaste är som sagt akvariets längd.