Erfarenhet av Microrasbora Kubotai

#1 - 7 februari 2006 21:06
Inhandlade 14st vackert gröna microrasbora kubotai till mitt 115L växtakvarium för en tid sedan. Det är tätt planterat med röd lotus, svärdsplantor, Monosolenium tenerum, Cryptocoryne beckettii osv... plus en del rötter. Akvariet är 55cm högt och jag har 2x20W lysrör. Ph ligger tyvärr runt 7 trots torv, eklöv och lätt tillförsel av co2. Temp 28C.

Fiskarna ser ut att må bra men det vore ändå kul att höra om det är någon som vet mer om vilka förhållanden de föredrar. Är det någon som lyckats få dessa fiskar att leka? Dela med er av era erfarenheter...!

En liten bild:
#2 - 9 februari 2006 00:08
Oj vad tunnsått med svar! Jag har själv funderat på kubotai, men blev lite betänksam när en av de fåtaliga trådarna om dem handlade om att de till synes oförklarligt tynade bort. Verkar dina må bra? Vad har du för temp?
#3 - 9 februari 2006 10:35
De verkar må bra, är pigga och hungriga. Otroligt vackra fiskar och det är ju sällsynt med gröna firrar. Eftersom de stimmar nära ytan så får de mycket ljus från lysrören och då lyser deras ryggar svagt neonblå.. assnyggt! De ser lite överdrivet blå ut på bilden men det är åt det hållet... Jag matar efter rekommendation från annan akvarist med Aquatic Nature torrfoder...
#4 - 9 februari 2006 10:59
Det är ju rätt sällsynta fiskar som är alldeles nya i handeln - de första dök upp för ungefär ett år sen - så det är nog därför det inte pratas så mycket om dem.
#5 - 9 februari 2006 13:19
[QUOTE=Azur]Det är ju rätt sällsynta fiskar som är alldeles nya i handeln - de första dök upp för ungefär ett år sen - så det är nog därför det inte pratas så mycket om dem.[/QUOTE]

Jo, så är det nog. Hoppas att det ändå finns någon som har hunnit få lite erfarenheter att dela med sig.

Jag hörde att Åled hade lyckats odla dessa... stämmer det?
#6 - 9 februari 2006 14:54
Åleds har odlade kubutuer och jag har för mig att de är de själva som har odlat dem men jag är inte helt säker.
Jag köpte ett gäng för några månader sedan till mitt lilla kar men de har undan för undan blivit allt färre kvar av dem. Jag har dock aldrig sett någon som har sett hängig ut och jag vet inte riktigt vad som går fel.
#7 - 9 februari 2006 15:36
Tog saken i egna händer och skickade ett mail till Åhled. Såhär svarade de:

"När vi odlade denna fisk så hade vi ett mjukt vatten och omkring 6,5-7,0 i pH och en temperatur på omkring 26 grader. Vi odlade dom i något dämpad belysning och en varierad kost av fryst fiskfoder, röda mygglarver, svarta mygglarver, artemia och räkmix . Vi matade även regelbundet med levande nykläckt artemia."

"Vill inte direkt säga att vi hade några större problem att få dom varken att leka eller att dra upp dom (dock skall tilläggas att dom som nykläcka yngel är väldigt små och kan inte äta nykläckt artemia utan vi tog fram ett eget specialfoder för vår egen uppfödning av dessa). Skulle tro att dom blir ca 2-3 år gamla och är könsmogna innan 1 års ålder."

Stämmer detta med era erfarenheter??
#8 - 9 februari 2006 20:06
[QUOTE=gjordavljus]"Vill inte direkt säga att vi hade några större problem att få dom varken att leka eller att dra upp dom (dock skall tilläggas att dom som nykläcka yngel är väldigt små och kan inte äta nykläckt artemia utan vi tog fram ett eget specialfoder för vår egen uppfödning av dessa)."[/QUOTE]
Ja, jag har sett kubotai-yngel hos Åled och de är verkligen små. Det var knappt att jag såg dem fast de visade mig dem. :D Så du måste ha riktigt smått foder åt dem om du lyckas...
#9 - 10 februari 2006 13:47
Hur bra är de på att simma i stim?. Håller de ihop eller är de spridda lite hur som helst ?
#10 - 10 februari 2006 14:38
[QUOTE=HåkanM]Hur bra är de på att simma i stim?. Håller de ihop eller är de spridda lite hur som helst ?[/QUOTE]

Beror nog på hur många de är och vilka andra fiskar som finns i karet. Jag har 14st och de stimmar bra.
#11 - 10 februari 2006 17:38
Jag har haft kubotai, både odlade och VF.
Min uppfattning var att de stimmade riktigt bra de första veckorna (Hade ca 40 st), men som många andra arter så gled de sakta ifrån varandra med tiden.
Jag hade även problem med att de dog. Inte alla på en gång, utan kanske en i veckan. Fisken blev först väldigt mager och började sedan få svårt att simma ordentligt, varefter den dog. Jag blev aldrig riktigt klok över varför de dog och ingen jag pratade med kunde ge mig ett vettigt svar.
När de väl "tog slut" så inhandlade jag istället rödmunstetror, och de har klarat sig allihopa.

Jag gjorde inga försök med att få kuboton till lek, men enligt vad jag hört skall det inte vara några problem. Det svåra är istället att föda upp dem. Eftersom ynglen är så förbannat små så kan de inte ta vanligt yngelfoder. Han som hade lyckats föda upp dem hade först misslyckats med ett par kullar och ville inte säga vad han hade utfodrat dem med.

Hoppas du lyckas bättre, det är en otroligt vacker fisk när den väl färgar ut.
#12 - 12 februari 2006 18:02
[QUOTE=Neptun]Det svåra är istället att föda upp dem. Eftersom ynglen är så förbannat små så kan de inte ta vanligt yngelfoder. Han som hade lyckats föda upp dem hade först misslyckats med ett par kullar och ville inte säga vad han hade utfodrat dem med.[/QUOTE]

Kan man inte lägga ett bananskal i vatten för att få lite "smådjur" som ynglen kan äta... eller Liquifry? Eller köra en räka i en mixer och droppa ner det "mjölkiga" vattnet?
#13 - 12 maj 2006 09:17
Hur går det med dina microrasboror?
#14 - 12 maj 2006 15:37
Riktigt fina verkar de vara. Vad ligger priset på?
#15 - 16 maj 2006 12:09
Jag har kubotaier också, och har haft dem i snart ett år. Köpte tio stycken. den första strök med redan när jag hällde ner dem i vattnet. En tigerbarb fick för sig att det var matdags... :( En strök med när jag flyttade senast och tre "försvann". De få jag har kvar är dock pigga och verkar livskraftiga. Ingen har gått bort sen flytten i januari.
Har ph ca 7, mjukt vatten kh ca 4, temperatur 28. De äter allt verkar det som och är riktiga matvrak.
Stimmar gör de bara när de blir skrämda av något annars simmar de omkring var för sig.
#16 - 16 maj 2006 21:20
[QUOTE=Lenita]De få jag har kvar är dock pigga och verkar livskraftiga. Ingen har gått bort sen flytten i januari.
Har ph ca 7, mjukt vatten kh ca 4, temperatur 28. De äter allt verkar det som och är riktiga matvrak.[/QUOTE] Så bra, då verkar det vara möjligt att ha dem (eller iallafall sisådär hälften) utan att de tynar bort och dör. Tack för infon!
#17 - 8 januari 2009 22:04
2.5 år senare, några nya erfarenheter?
#18 - 8 januari 2009 23:47
Jag köpte 7 stycken i somras. Efter några veckor var en borta, den hade inte visat några tecken på att må dåligt innan, bara puts väck en dag. För ett par månader sedan försvann en till lika oväntat. Trist när de bara är borta så där, har ingen aning om ifall något varit fel och i så fall vad. En av de andra har en vit fläck/vårta på underläppen, var först orolig att den fått munröta eller något, men det har inte blivit värre på flera månader och den verkar fortfarande må bra, så det är väl inte det då...

Letar efter fler, det var de sista i affären jag köpte och har inte lyckats få tag i fler ännu. Oerhört vackra små fiskar, pigga och snälla. Har lagt märke till att det nästan alltid är en eller två för sig bland växterna medans resten av gruppen simmar omkring i den öppna ytan, men det är inte alltid samma individer som simmar ensamma.
#19 - 9 januari 2009 11:50
Efter den första tiden som gick alldeles utmärkt började mina också försvinna en efter en. Jag misstänkte då att det antingen var tigerbarberna eller praktbotiorna som kände sig lite "sugna" under nätterna. Jag såg aldrig några tecken på sjukdom, så jag vet inte vad det skulle vara annars.

Nu är alla borta i alla fall och jag har inte köpt några nya. Köpte guldbarber istället - de är lite större och verkar klara sig bättre gentemot de andra firrarna.
#20 - 9 januari 2009 14:47
Jag har bara mollys och räkor i samma akvarium, så jag tippar ju på att mina bara dött och blivit uppätna snabbt. En liten grön död fisk som flyter bland växterna är nog ganska lätt att missa. Jag vill inte byta ut mina mot något annat, tycker de är bland de absolut snyggaste småfiskar jag sett!

Men varför gör de så här? Är de bara kortlivade eller behöver de något speciellt? Ingen som har någon aning? Om det är något som går att rätta till vill jag ju göra det så inte fler går upp i rök...:(
#21 - 28 januari 2009 19:36
Jag har EN som jag fick gratis för att den liksom bara hade råkat komma med ett gäng fiskar av annan sort. Den har klarat sig bra men jag håller på att bli tokig över att inte få tag i dessa fiskar. Finns dom verkligen ingenstans?
#22 - 28 januari 2009 21:11
Inka skrev:
Jag har EN som jag fick gratis för att den liksom bara hade råkat komma med ett gäng fiskar av annan sort. Den har klarat sig bra men jag håller på att bli tokig över att inte få tag i dessa fiskar. Finns dom verkligen ingenstans?

Jag har samma fundering som du. Finns de verkligen ingenstans att få tag i? Har försökt hitta dem någonstans i ett drygt halvår nu.:confused:
#23 - 28 januari 2009 21:47
Om man bor i närhet av Stockhom så finns det i Arninge (Täby). Jättefina!
#24 - 28 januari 2009 21:49
Det är väl bara att be sin affär att plocka hem från grossist?
#25 - 28 januari 2009 21:55
Bowman skrev:
Det är väl bara att be sin affär att plocka hem från grossist?

Nej!
Det har jag gjort massor av gånger men de finns ju inte hos grossist heller! De står med på listorna och affärerna beställer, men får aldrig några. Jag har också letat i ett halvår...:(
#26 - 28 januari 2009 22:29
maggan55 skrev:
Om man bor i närhet av Stockhom så finns det i Arninge (Täby). Jättefina!

Please! Har du kontaktuppgifter till denna affär?
#27 - 28 januari 2009 22:32
Nej!

Det har jag gjort massor av gånger men de finns ju inte hos grossist heller! De står med på listorna och affärerna beställer, men får aldrig några. Jag har också letat i ett halvår...:(

Nej det är nog spökfiskar då...

Jaja, i vilket fall som helst så borde det funka även om det just för dig blivit tjall på linjen ett par gånger tydligen då..
#28 - 28 januari 2009 22:57
Bowman skrev:
Nej det är nog spökfiskar då...

Jaja, i vilket fall som helst så borde det funka även om det just för dig blivit tjall på linjen ett par gånger tydligen då..

Det funkar ju inte för mig heller. Har bett diverse akvarieaffäret att ta hem dessa men deras leverantörer har dem inte. Imazo har dem inte heller.

Ja, så nog är det spökfiskar som det verkar.:(

Kanske du Bowman kan tipsa oss kubotaisugna om var vi kan hitta dem?:)
#29 - 28 januari 2009 23:06
TinaM skrev:
Det funkar ju inte för mig heller. Har bett diverse akvarieaffäret att ta hem dessa men deras leverantörer har dem inte. Imazo har dem inte heller.

Ja, så nog är det spökfiskar som det verkar.:(

Kanske du Bowman kan tipsa oss kubotaisugna om var vi kan hitta dem?:)

Jag menar, stod det att dom fanns i listor, blev beställda osv, men dom dök aldrig upp, hade dom väl tagit slut.
Vill man ha tag på dom får man väl kontakta dessa gäckande grossister igen. eller motsv.

Förövrigt så tror jag tror du vet att jag är en sketen nybörjare, så nej. Mina råd är pålästa, inte egenupplevda. Så jag har inga hemliga fiskkanaler direkt nej. ;)
#30 - 28 januari 2009 23:26
Tina Du har pm!
#31 - 29 januari 2009 21:36
Bowman skrev:
Jag menar, stod det att dom fanns i listor, blev beställda osv, men dom dök aldrig upp, hade dom väl tagit slut.

Vill man ha tag på dom får man väl kontakta dessa gäckande grossister igen. eller motsv.

Förövrigt så tror jag tror du vet att jag är en sketen nybörjare, så nej. Mina råd är pålästa, inte egenupplevda. Så jag har inga hemliga fiskkanaler direkt nej. ;)

De har "varit slut" länge verkar det som. Köpte mina i somras och sedan dess har jag varit i kontakt med Zookompaniet ganska många gånger för att se om de fått in nya. "Japp, vi har beställt såna och får leverans i slutet på veckan" säger expediten varenda gång, när jag åker dit och kollar, nä, de har inte fått några den veckan heller. Nu har jag börjat tjata nere på Zoomässan också, de finns på listan ibland, beställs, inga kubotaier i leveransen... :( Tråkigt. Mina fem skulle behöva lite sällskap. Borde inte grossisterna nöja sig med att sätta upp sånt på listan som de vet att de har?

Fasen vad synd att du inte har några hemliga fisklangarkanaler då, Bowman! Skulle behövt lite såna.;):d Detta är inte den enda sorten jag är på jakt efter just nu nämligen...

Har sett att Åleds har, enligt deras hemsida i alla fall. Säljer de bara fisk i sin egna butik eller kan de "grossista" lite tro? Någon som vet?
#32 - 29 januari 2009 21:42
De har "varit slut" länge verkar det som. Köpte mina i somras och sedan dess har jag varit i kontakt med Zookompaniet ganska många gånger för att se om de fått in nya. "Japp, vi har beställt såna och får leverans i slutet på veckan" säger expediten varenda gång, när jag åker dit och kollar, nä, de har inte fått några den veckan heller. Nu har jag börjat tjata nere på Zoomässan också, de finns på listan ibland, beställs, inga kubotaier i leveransen... :( Tråkigt. Mina fem skulle behöva lite sällskap. Borde inte grossisterna nöja sig med att sätta upp sånt på listan som de vet att de har?

Fasen vad synd att du inte har några hemliga fisklangarkanaler då, Bowman! Skulle behövt lite såna.;):d Detta är inte den enda sorten jag är på jakt efter just nu nämligen...

Har sett att Åleds har, enligt deras hemsida i alla fall. Säljer de bara fisk i sin egna butik eller kan de "grossista" lite tro? Någon som vet?

Åleds borde väl med ha en grossist? Kolla vilka dom köper ifrån, och be sen dina lite mer lokala förmågor plocka hem därifrån?

Affärerna kanske inte tar en på allvar om man söker ett par tre (mindre än tio i alla fall) små firrar som kanske inte är så himla dyra? Det är kanske där problemet är? Eller fiskarna kanske är dyra?

Har du provat att ringa Imazo själv föressten? Då kan man ju fråga varför firren finns att beställa men aldrig dyler upp. Då får man i alla fall förstahandsuppgifter.

Jaja, jag bara spånar lite.

Lycka till i jakten!
#33 - 30 januari 2009 00:12
Tack! Jag tror Åleds odlar själva. De har i alla fall odlat dem någon gång.

De är inte särskilt dyra, 25:- st ungefär. Men jag har faktiskt svårt att tro att affärsfolket står och ljuger när de säger att de beställt, dessutom har jag inte sagt till dem hur många jag vill ha. Och det måste ju finnas fler som vill ha så fina fiskar![:o]

Jo, man kanske skulle ringa och höra sig för... Bra idé!
#34 - 30 januari 2009 01:02
Tack! Jag tror Åleds odlar själva. De har i alla fall odlat dem någon gång.

De är inte särskilt dyra, 25:- st ungefär. Men jag har faktiskt svårt att tro att affärsfolket står och ljuger när de säger att de beställt, dessutom har jag inte sagt till dem hur många jag vill ha. Och det måste ju finnas fler som vill ha så fina fiskar![:o]

Jo, man kanske skulle ringa och höra sig för... Bra idé!

Nej ljuger trodde jag inte, men kanske lade inte så stor energi i det hela typ.
Vill du verkligen ha dom så åk till åled, inte så himla långt från götet ju. (ring och kolla innan :) )
Jag brände ner till varberg när jag behövde en viss typ av firre. :)

Jaja, det löser sig nog!
#35 - 30 januari 2009 18:17
Bowman skrev:
Åleds borde väl med ha en grossist? Kolla vilka dom köper ifrån, och be sen dina lite mer lokala förmågor plocka hem därifrån?

[quote=Salta Katten]Tack! Jag tror Åleds odlar själva. De har i alla fall odlat dem någon gång. [/quote]
Tittar man på deras hemsida så är det vildfångade som de har nu. Men de har odlat förut och försöker nog hela tiden.
Jag tror inte Åleds har någon svensk grossist, däremot tror jag att de själva är det (i liten skala i alla fall). Är dock inte säker, men det kanske går att kolla med dem ifall det finns någon annan butik som säljer deras fisk. :confused: (Eller om någon annan här vet?)
#36 - 30 januari 2009 20:52
Haha, om någon får tag på dem så borde ni satsa på att odla den, eftersom de ska vara väldigt lättodlade och det verkar ju finnas intresse.
#37 - 30 januari 2009 22:11
Är det någon som du vet som odlat? Eller du själv kanske? Berätta gärna det du vet.
Funderar på att köpa 15st i morgon.
#38 - 30 januari 2009 22:17
oaken skrev:
Haha, om någon får tag på dem så borde ni satsa på att odla den, eftersom de ska vara väldigt lättodlade och det verkar ju finnas intresse.

Var har du läst att de är lättodlade?:confused:
Jag är ute efter 50-100 st.
#39 - 30 januari 2009 22:20
Finns det någon som kan tänka sig transportera dessa firrar till Uppsala :)från var de nu finns, Täby eller Åleds, mot ersättning givetvis.
#40 - 30 januari 2009 22:45
TinaM skrev:
Var har du läst att de är lättodlade?:confused:

Jag är ute efter 50-100 st.

Tja, de är ju inte lättodlade på samma sätt som guppy. Men de är väldigt produktiva och de jag pratat med som odlat dem har sagt att de fått fler yngel än de kan ta hand om. Så allt som allt lättodlad.

Vad gäller odling av dem så kan man tydligen med fördel använda t.ex. en burk som man har ett nät och javamossa över, sen kan man lyfta upp burken och så är det bara att flytta på äggen som ramlar ner i den. Eller i ett så kallat "V-becken"-akvarium, som kan se ut t.ex. så här:

http://veloofahren.ch/Aquarium/v-becken.htm
http://www.rasbora.de/Tipps_und_Kniffe/V-Becken_fur_Daueransatz/v-becken_fur_daueransatz.html

Ska tydligen funka utmärkt till alla sorters romspridare.
#41 - 31 januari 2009 00:27
Dom finns på djurmagazinet/fyra tassar i Linköping iaf.
#42 - 7 februari 2009 21:30
Jaså? Det är alltså inte bara jag som har problem med att få tag i dom. Jag har försökt få tag i dom i ett år nu. Beställda gång på gång men nu senast har dom inte ens funnits med på listorna och innan dess kom dom inte helt enkelt. Men jag menar, jag fick ju EN, så det borde finnas fler tycker man.
Sist beställdes det direkt från Asien men då kom dom inte heller på grund av jultrafiken. Om jag någonsin får tag i dom små kräken ska jag verkligen vårda dom ömt...
#43 - 7 februari 2009 21:31
woodo skrev:
Dom finns på djurmagazinet/fyra tassar i Linköping iaf.

Fantastiskt... synd att det ligger bra långt från Luleå...
#44 - 24 februari 2009 18:27
Halleluja! Ett års väntan är över! I fredags flyttade 20 stycken in i ett av mina kar!
#45 - 24 februari 2009 18:36
Inka skrev:
Halleluja! Ett års väntan är över! I fredags flyttade 20 stycken in i ett av mina kar!

Wohoo!:d Grattis!!!
#46 - 24 februari 2009 22:13
fan, gick du till Linköping och hem på 1 år.. det var inte illa ;)
#47 - 25 februari 2009 21:02
fan, gick du till Linköping och hem på 1 år.. det var inte illa ;)

Du ska bara veta vilken träningsvärk jag har! Ändå tog jag det lugnt...

Nä seriöst så dök fiskkräken upp i butiken helt plötsligt. Trodde inte mina ögon.

Hur går det för alla ni som har kubotaier nu då? Fler som dött? Någon som testat odla?
#48 - 28 februari 2009 08:10
Idag skall jag hämta mina små gröna [:-140][:-140]från Akvarielagret i Bromma!
Äntligen! :D

Hoppas att de kommer att trivas hos mig.
#49 - 28 februari 2009 17:42
Nu har mina firrar landat i mitt 112.

Vilka snyggingar!:) Men!:confused: Jag trodde de skulle vara mindre i storlek. Max två cm läste jag någonstans, så jag tänkte (innan jag sett dem) att de skulle gå fint med ett femtontal galaxy och ett tjugotal andra små microrasboror. Men de är ju ca 3 cm stora! Just nu stimmar de som värsta rödmunnar och mitt 112 liters känns plötsligt alldeles för underdimensionerat!:(

Hade jag vetat att de var så stora, så hade jag förberett mitt 720 för dem och de hade fått gå tillsammans med rödmunnar och kardinaler.
#50 - 28 februari 2009 22:05
TinaM skrev:
Finns det någon som kan tänka sig transportera dessa firrar till Uppsala :)från var de nu finns, Täby eller Åleds, mot ersättning givetvis.

Såg att du hittat dina fiskar nu, grattis!
Annars kan jag tipsa om att Åleds skickar till Arlanda för rimlig fraktkostnad (minns inte riktigt vad det rörde sig om, men det lät helt ok i mina öron)!
#51 - 1 mars 2009 18:31
Lägger upp några bilder på nykomlingarna - kvaliteten lämnar en del att önska, men det är ju syftet som räknas!:d

[ATTACH]17935[/ATTACH]
[ATTACH]17936[/ATTACH]
[ATTACH]17937[/ATTACH]
[ATTACH]17938[/ATTACH]
[ATTACH]17939[/ATTACH]
#52 - 1 mars 2009 18:46
Cinapuff skrev:
Såg att du hittat dina fiskar nu, grattis!

Annars kan jag tipsa om att Åleds skickar till Arlanda för rimlig fraktkostnad (minns inte riktigt vad det rörde sig om, men det lät helt ok i mina öron)!

Tusen tack för ditt tips Cinapuff! Detta kommer jag säkert att utnyttja vid något tillfälle.:)
#53 - 1 mars 2009 21:07
Hej Tina! Jag såg dina kubotai på Lagret. Jättesnygga! De kan bli upp till 3,5 cm.
#54 - 1 mars 2009 23:23
TinaM skrev:
Lägger upp några bilder på nykomlingarna - kvaliteten lämnar en del att önska, men det är ju syftet som räknas!:d

Hur många har du?
Vill också ha ett "riktigt" stim, fast mina går ju i 63 liter så någon jättehjord blir det ju inte tal om, men 10-15 borde ju få plats. Har bara fem nu.:( Fasen, det får nog bli en tur till Åleds snart... Orkar inte vänta mer.
#55 - 2 mars 2009 09:23
Annika skrev:
Hej Tina! Jag såg dina kubotai på Lagret. Jättesnygga! De kan bli upp till 3,5 cm.

Precis. De blir lätt över 3 cm. Dessutom är de ganska revirhävdande när de har gått in sig enligt min erfarenhet.
#56 - 2 mars 2009 23:16
Hur många har du?

Det blev ca 50. Jag tog alla de hade fått in.:D En okänd räka följde med. Den släppte jag in i mitt 720. Det är inte en körsbär men jag vet inte vad den är.:confused:
#57 - 2 mars 2009 23:23
TinaM skrev:
Det blev ca 50. Jag tog alla de hade fått in.:D En okänd räka följde med. Den släppte jag in i mitt 720. Det är inte en körsbär men jag vet inte vad den är.:confused:

50 stycken, härligt!:d Då förstår jag att de tar lite plats! Visst är de fina?

Posta bild på räkan i skaldjursforumet, där kanske finns någon som kan se vad det är?
#58 - 2 mars 2009 23:26
oaken skrev:
Precis. De blir lätt över 3 cm. Dessutom är de ganska revirhävdande när de har gått in sig enligt min erfarenhet.

Jo tack - jag har redan märkt att de är lite kaxiga av sig! [:o]
Och jag börjar bli lite smått orolig för mina andra små microsar, då kubotaierna inte drar sig för att nypa till dem.:confused:

Jag trodde i min enfald att de skulle vara lite som galaxy, bara lite livligare och hålla till högre upp i vattnet än dessa. Och det lät ju bra. Men nu börjar jag bli riktigt orolig för mina andra små firrar.

Jag har försökt läsa på om kubotaierna, men ingenstans har jag läst om att de är såna här tuffingar!:mad:

Nu funderar jag på allvar på att håva upp allihop ur mitt 112 och släppa dem i mitt 720 tillsammans med rödmunnar i stället.

De är ju livliga som sjutton och inte alls som brigittae, uraphtalmoides eller galaxy. Dessutom är de större.

Nu får jag allt planera om vad jag gett mig in på.[:o]
#59 - 2 mars 2009 23:31
50 stycken, härligt!:d Då förstår jag att de tar lite plats! Visst är de fina?

Posta bild på räkan i skaldjursforumet, där kanske finns någon som kan se vad det är?

Ja, de är kanonfina! :d

Den okända räkan kan nog vara lite svårfotad. Jag har inte sett till den sedan jag släppte den i mitt 720.[:o]
#60 - 6 mars 2009 20:51
Nu har jag haft mina kubotaier i en vecka i morgon och de verkar trivas bra. Enorm aptit har de och rödmunnarna ligger faktiskt efter dem i kvickhet att fånga nauplier.:d

Jag flyttade ju över 11 st i mitt SA kar (så nu är det väl inte ett SA kar längre [:o]) och det jag sett är att de inte drar sig för det starka vattenflödet jag har där utan verkar trivas i det.

Jag har total pumpkapacitet på 8200 l/timmen i detta kar varav 2200 enkom bakom bakgrunden.

Emellanåt håller de till på lite olika håll i karet för att sedan samlas i ett stim utan synbar anledning. De håller till vid det övre och mellanlagret av karet men aldrig vid botten.

I mitt 112 där det största antal kubotaier fortfarande går (ca 40 st), har jag två AquaEl Fan +2. Dessa minskar rätt snabbt i flöde och jag får krama ur filtermattorna med 11-13 dagars mellanrum. Ja inte samtidigt, men intervallen är denna.

De verkar må bra även i detta mediokra flöde jämfört med det jag har i 720.

Nu har jag bara haft mina fiskar i en vecka, så jag vet inte hur det kommer att gå. Jag hade dem inte i karantänskar utan släppte i dem på vinst och förlust efter inkoppning och än så länge ser det bra ut.

Men kubotaierna räknas ju som en svår fisk. Vad är det som gör dem svåra?:confused:

Akvariehobby här i Uppsala tog hem ett 60-tal kubotaier för några dagar sedan och så dog de alla i princip över en natt.:confused: Enligt personalen fick de vita prick sjukan.

Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?:confused:

Detta var lite delgivande av min ytterst korta erfarenhet av dessa urläckra firrar och även några funderingar på dem. Många :confused: blev det ser jag.[:o]
#61 - 7 mars 2009 11:22
TinaM skrev:

Men kubotaierna räknas ju som en svår fisk. Vad är det som gör dem svåra?:confused:

Akvariehobby här i Uppsala tog hem ett 60-tal kubotaier för några dagar sedan och så dog de alla i princip över en natt.:confused: Enligt personalen fick de vita prick sjukan.

Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?:confused:

Det är inte en svår fisk, och jag har aldrig hört någon påstå det heller. Och de skulle knappast dö av vita prick över en natt.

Sen om de är VF eller inte spelar nog mindre roll då de inte är så ömtåliga.

Här kan du för övrigt se en bild på dem (och andra fiskar) i deras naturliga biotop:

http://www.petfrd.com/forum/showthread.php?t=23521&highlight=microrasbora+kubotai
#62 - 11 mars 2009 22:39
oaken skrev:
Det är inte en svår fisk, och jag har aldrig hört någon påstå det heller. Och de skulle knappast dö av vita prick över en natt.

Sen om de är VF eller inte spelar nog mindre roll då de inte är så ömtåliga.

Här kan du för övrigt se en bild på dem (och andra fiskar) i deras naturliga biotop:

http://www.petfrd.com/forum/showthread.php?t=23521&highlight=microrasbora+kubotai

Det var skönt att höra. Tack för länken. Tyvärr ser mina kar inte alls ut som i filmen, men jag hoppas att de kommer att trivas hos mig även om miljön ser annorlunda ut. Vad jag förstår så vill denna lilla krabat ha utrymme att simma i och det skall jag försöka se till att de får i mitt 720.:)
#63 - 25 mars 2009 16:38
Dom finns i handeln igen! Började bli desperat och hade bestämt mig för att åka ner till Åleds i veckan, och så fick jag syn på dem av en slump när jag skulle köpa trädgårdsslang. Vilken tur att jag aldrig kan låta bli att titta i akvarier!:D
Bilagor:
#64 - 25 mars 2009 21:22
TinaM skrev:

Gabbi hälsar: "Det är rätt sällan vi får veta om de är odlade eller viltfångade. I den mån vi vet skriver vi också ut det. Att bara vara odlad är dessutom ingen garanti för att man är van vid ett visst vatten, jämför odlad i Sthlm, odlad på Gotland och odlad i Tjeckien. Vad gäller foder har vi ju möjlighet att prova ett flertal om fisken tex inte skulle äta, (men det händer nästan aldrig) och sedan informera kunden om vad de äter.
#65 - 13 maj 2009 20:55
Hej!
Jag har just köpt 10 rasbora kubotai på bonnie djurcenter i glostrup utanför köpenhamn där jag bor. Jag har dem tillsammans med 11 söta rasbora galaxy. Får se om de trivs ihop :) De har de fiskarna i den djuraffären just ni i allafall, tips om ni vill ha dem och bor i malmö kanske? :)
#66 - 21 maj 2009 07:37
Jag har nu haft mina 15st? i ca en månad och det är en matglad snabbsimmande välstimmande å ruggigt snygg firre. Hos mig går dom i ett 240 med 2 T5 rör och jag tycker dom gör sig bra i ett väl upplyst kar.
Matade fiskarna i karet direkt dom kom i för att undanleda dom andra fiskarna och kubotaierna började äta även dom. Jag tror jag tappade 2 fiskar en var hängig och en hittade jag död men efter det har dom varit välmående. Kan tänka mig att den är duktig på att äta fiskyngel då det är en matglad fisk. Jag tror att Rolle på akvariecenter har några kubotaier kvar...
#67 - 10 juli 2009 12:29
En liten uppdatering på mina små gröna som jag haft i ca 4 månader.

Efter två månader från köpet avlivade jag en som blev mager och började simma dåligt. En vecka senare var det samma visa med en annan och ytterligare en vecka senare en tredje. Symptomen var de samma - fisken magrar av och får svårt att simma. Någon här skrev om att hon/han haft samma problem.

De resterande verkar må prima och har även lekt i mitt 720 nyligen, i javamossan.:) Det blev dock inga yngel av dessa, då de är snabba på att käka upp vad de producerat och rödmunnarna är givetvis ivriga att hjälpa till med rensningen.

Det är underbara fiskar som har en massa hyss för sig, så jag funderar på allvar om jag inte skulle göra ett odlingsförsök.[:o]

De går också finfint ihop med mina rödmunnar och kardinaltetror.
#68 - 10 juli 2009 13:00
TinaM skrev:
En liten uppdatering på mina små gröna som jag haft i ca 4 månader.

Efter två månader från köpet avlivade jag en som blev mager och började simma dåligt. En vecka senare var det samma visa med en annan och ytterligare en vecka senare en tredje. Symptomen var de samma - fisken magrar av och får svårt att simma. Någon här skrev om att hon/han haft samma problem.

De resterande verkar må prima och har även lekt i mitt 720 nyligen, i javamossan.:) Det blev dock inga yngel av dessa, då de är snabba på att käka upp vad de producerat och rödmunnarna är givetvis ivriga att hjälpa till med rensningen.

Det är underbara fiskar som har en massa hyss för sig, så jag funderar på allvar om jag inte skulle göra ett odlingsförsök.[:o]

De går också finfint ihop med mina rödmunnar och kardinaltetror.

[:O] Det är ju precis vad som hänt med mina! Men allihop, nästan! Fast även mina påfågelgobies i samma akvarium har kolat vippen, så jag trodde det var fel på vattnet eller någon smitta! Har startat en tråd i sjd-forumet om mina problem. Kan det vara någon sjukdom som dessa är extra känsliga för men som kan smitta andra också? Det verkar ju vara väldigt ofta de råkar ut för liknande saker...
#69 - 11 juli 2009 09:09
Har bytt namn och heter numer Microdevario kubotai.
http://www.fishbase.gr/Summary/SpeciesSummary.php?id=58581

De är nära släkt med danios, men inte med rasboror.
#70 - 11 juli 2009 10:22
Azur skrev:
Har bytt namn och heter numer Microdevario kubotai.

http://www.fishbase.gr/Summary/SpeciesSummary.php?id=58581

De är nära släkt med danios, men inte med rasboror.

Tackar för infon. Men på denna sida står det också:
Max. size: 1.9 cm

Mina har väl inte läst den infon för de är ca 3 cm stora nu.:confused:
#71 - 12 juli 2009 07:37
Så de blir så pass stora ändå? Tänkte ha ett gäng i en räkvas på ungefär 20 liter, men det bör väl funka?
#72 - 12 juli 2009 11:15
myslas skrev:
Så de blir så pass stora ändå? Tänkte ha ett gäng i en räkvas på ungefär 20 liter, men det bör väl funka?

Jag tror tyvärr att det inte är en bra idé att ha kubotaier i den lilla räkvasen. Kubotaien är en livlig stimfisk som behöver ytor att röra sig på.
Det finns stunder då jag tycker att mitt 720 liters är för liten för dem.
#73 - 12 juli 2009 12:05
TinaM skrev:
Tackar för infon. Men på denna sida står det också:

Max. size: 1.9 cm

Mina har väl inte läst den infon för de är ca 3 cm stora nu.:confused:

Storleksuppgiften kommer ifrån den grupp fiskar som arten beskrevs från, så det är inte säkert den inte kan bli större. Dessutom är det standardlängd, dvs minus stjärtfena, och du överskattar nästan säkert fiskens storlek - man gör nästan alltid det pga att vattnet och glaset bryter ljuset annorlunda än luft.

Om du tar upp en fisk och med ett skjutmått mäter från nosspets till basen av stjärtfenan visar det sig nog att din fisk inte är mycket större än 2 cm.
#74 - 12 juli 2009 14:54
Azur skrev:
Storleksuppgiften kommer ifrån den grupp fiskar som arten beskrevs från, så det är inte säkert den inte kan bli större. Dessutom är det standardlängd, dvs minus stjärtfena, och du överskattar nästan säkert fiskens storlek - man gör nästan alltid det pga att vattnet och glaset bryter ljuset annorlunda än luft.

Om du tar upp en fisk och med ett skjutmått mäter från nosspets till basen av stjärtfenan visar det sig nog att din fisk inte är mycket större än 2 cm.

Aha! Jag har alltid trott att när man anger storleken på en fisk så är det från nosspetsen till stjärtfenans yttersta kant.:confused: Men nu lärde jag mig något nytt!:)

Hur räknar man då när man rekommenderar antal liter per cm fisk? Räknar man inte med stjärtfenan?:confused:
#75 - 12 juli 2009 15:28
TinaM skrev:
Jag tror tyvärr att det inte är en bra idé att ha kubotaier i den lilla räkvasen. Kubotaien är en livlig stimfisk som behöver ytor att röra sig på.

Det finns stunder då jag tycker att mitt 720 liters är för liten för dem.

Ok, då får jag rikta in mig på boraras merah eller galaxyrasbora. :)
Bilagor:

Annons