Erfarenhet STORA fiskar?

#1 - 23 januari 2009 21:57
Hej!

Jag har just nu ett 720 liters kar. I akvariumet har jag följande:
1 st Red Tail Catfish (27 cm)
1 st Snakehead Channa Micropeltes (30-35 cm)
2 st Påfågelciklider (ca 20 cm)

Som det är nu så verkar fiskarna trivas bra. Men jag vet mycket väl att akvariumet snart är för litet. Nu är frågan. Finns det någon som har erfarenhet av sådana här fiskar i vuxet tillstånd?
#2 - 24 januari 2009 09:54
Hehe ja större lär du ju ha, Hur stort akvarium har du tänkt dig?

//martin
#3 - 24 januari 2009 10:18
Ja just det är ju frågan. Hur stort lär man behöva?
#4 - 24 januari 2009 11:48
Hej!

Som det är nu så verkar fiskarna trivas bra. Men jag vet mycket väl att akvariumet snart är för litet. Nu är frågan. Finns det någon som har erfarenhet av sådana här fiskar i vuxet tillstånd?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En vuxen Red Tail blir ju ca 130 cm lång, så en sådär 10.000 liter är säkert för litet ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=352&SOK=1
Bilagor:
Guest
#5 - 24 januari 2009 12:04
Påfåglarna klarar sig fint i 720l, micron behöver minst 1000l och rt'n blir enorm ^^
#6 - 24 januari 2009 15:25
7Meter långt och 2-3meter brett skulle nog vara lagom o kanske 80cm högt. så säg runt 14.000 liter kanske skulle vara lagom...
#7 - 24 januari 2009 15:32
Ja vi får se vad vi hittar på för något, än så länge är de ju lugnt. Men säkert är det iaf att vi ska behålla våran redtail Bosse!

Men jag e ganska nyfiken på om det är någon som har erfarenhet av att ha en fullvuxen redtail eller snakehead?
#8 - 24 januari 2009 16:25
Köp en vatten silo på så där 17kubik så klarar du av de fiskar du nämnt:D
#9 - 24 januari 2009 16:28
Tror det inte är för många som har erfarenhet av en riktigt fullvuxen då det blir lätt platsbrist hemma iinan dem når full storlek.
#10 - 24 januari 2009 16:30
Ja vi får se vad vi hittar på för något, än så länge är de ju lugnt. Men säkert är det iaf att vi ska behålla våran redtail Bosse!

Men jag e ganska nyfiken på om det är någon som har erfarenhet av att ha en fullvuxen redtail eller snakehead?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Universeum har stora Redtail, dom kan du kanske höra med :)[/COLOR][/FONT]
http://www.universeum.se/
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag tror det blir svårt att hitta någon privatperson som hållit fullvuxen redtail, dom flesta dör innan dom uppnår den storleken.[/COLOR][/FONT]
#11 - 26 januari 2009 15:35
Hej!

Vad exakt är det som du undrar över?
Vad för "burk" som är lämplig ?
Jag hade Channor som växte ur som senare donerades till Tropicarium ( utanför Kålmårdens djurpark ).
Micropelltes blir ca: 120cm som vuxna och det krävs något i hästväg för att dom skall vara vettiga att behålla framöver.
#12 - 26 januari 2009 20:33
Vad exakt är det som du undrar över?

Vad för "burk" som är lämplig ?

Jag hade Channor som växte ur som senare donerades till Tropicarium ( utanför Kålmårdens djurpark ).

Micropelltes blir ca: 120cm som vuxna och det krävs något i hästväg för att dom skall vara vettiga att behålla framöver.

Jo jag vet att dom kommer bli så stora och funderar ju just nu på vad man skulle kunna hitta på för att behålla dom.:confused:

Hur stora va dina när du gjorde dej av med dom? och vad hade du för akvarium? *nyfiken*
#13 - 28 januari 2009 18:34
Dom var ca: 35cm och gick i ett 1000L.
Hur du ska göra för att behålla dom, ja bygg STORT ;)
Personligen så tycker jag att det bästa för fiskarna är att donera dom till ett offentligt akvarium som har ordentliga "burkar".
Varför jag nämner "Kolmården" är för att Jocke som är fiskansvarig var intresserad av att få in dessa fiskar.
Det är inte många som har möjlighet att hålla dessa matmonster.
#14 - 28 januari 2009 20:14
På monsterfishkeepers.com finns det flera som har fullvuxna av de fiskar du nämner. Kika runt där.

Annons