Erfarenheter av Nannacara taenia?

#1 - 25 februari 2008 16:07
Någon som har erfarenhet av Nannacara taenia?

Jag har varit sugen på att skaffa några Apistogramma bitaeneata, men nu har jag fått upp ögonen för Nannacara taenia, så nu vet jag inte riktigt vilken av dessa arter jag ska välja.

Så berätta gärna om era erfarenheter :)
#2 - 25 februari 2008 16:39
De är svåra att få att para ut. dvs inte lätt lekta.
Tillgången på fiskar är begränsad.
Bäst är att beställa VF.
#3 - 25 februari 2008 17:04
Tack för svaret! Undra varför jag alltid ska fastna för arter som är svåra att få tag på ;) [:o]

Hur brukar de vara temperamentsmässigt? Är de tuffare eller snällare än apistos? Hur tätt kan de leva? Kan man hålla fler än ett par i ett akvarium som är 1m långt?

Vet någon var exakt de kommer ifrån och vilka andra arter de delar biotop med?
#4 - 25 februari 2008 17:15
Är de inte rätt lika Nannacara anomala?
#5 - 25 februari 2008 17:20
De är mindre än anomala och så har de andra färger. Temperamenstmässigt vet jag inte eftersom jag inte har någon erfarenhet av någon av dessa arter.
#6 - 26 februari 2008 08:19
De är timida, ungefär som nyckelhål och flaggciklider.
Givetvis mycket mindre men inte alls aggro.
Hade dem förr typ 2år tillbax men inga i min ägo idag.
Under den tid jag hade dem så lekte de 2ggr på hela 2år.
Men de är inte överdrivet känsliga.
Sköt vattenbyten och filterrengöring varannan vecka o mata med mycket frystfoder av små kräftdjur eller mygglarver.
#7 - 26 februari 2008 17:31
Tack för infon! Jag har fortfarande inte bestämt mig för om det ska bli de eller A. bitaeneata...
#8 - 27 februari 2008 18:09
:d

batski skrev:
Tack för infon! Jag har fortfarande inte bestämt mig för om det ska bli de eller A. bitaeneata...

Nu har du fått både fakta och personligaerfarenheter så nu är det upp till dig.
#9 - 27 februari 2008 18:16
Javisst! Jag går och funderar :p Vet du förresten hur gamla de brukar bli?

Och är det någon som vet t ex vilken del av SA de kommer ifrån och vilka andra arter de delar biotop med får ni gärna berätta :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 februari 2008 18:28
Visst går de att få tag på. Jag köpte ju 20 st från grossisten Imazo i november och då hade de gott om dom och de säljer ju till rätt många affärer i Göteborgstrakten.

Mina har anpassat sig utan problem även om de är rätt skygga i mitt "nanoakvarium". Inte så konstigt kanske eftersom de är rejält små (kanske 3-3,5 cm).
#11 - 27 februari 2008 18:35
Jasså, har du fått tag på bitaeneata? Kanske dags att börja leta igen. Fast då måste jag bestämma mig först [:o]
#12 - 27 februari 2008 18:38
Oj

Visst går de att få tag på. Jag köpte ju 20 st från grossisten Imazo i november och då hade de gott om dom och de säljer ju till rätt många affärer i Göteborgstrakten.

Mina har anpassat sig utan problem även om de är rätt skygga i mitt "nanoakvarium". Inte så konstigt kanske eftersom de är rejält små (kanske 3-3,5 cm).

Var inte illa.
20st...då har micke på imazo gjort ett bra jobb...
Kjell- vet du om han hade hämtat dem från norge eller om han själv plockat hem dem???
Menar den gubben åker ju runt lite varstans:D
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 februari 2008 18:38
batski skrev:
Jasså, har du fått tag på bitaeneata? Kanske dags att börja leta igen. Fast då måste jag bestämma mig först [:o]

Sorry missuppfattade, jag skrev om N.taenia
#14 - 27 februari 2008 18:42
Sorry missuppfattade, jag skrev om N.taenia

Jaha ok. Ingen fara!
#15 - 27 februari 2008 18:46
Var lite oklart för mig med vilken art du hade Kjell.
Men nu är det solklart.

Batski- Kolla med imazo, be att få tala med Micke.
Du kan ju iallafall få reda på om han har de arter som du efterfrågar hemma samt även ge förslag på vilken butik de levererar till i närheten av dig.
Sen är det ju bara att springa iväg till den affären o framföra just att micke har nämnda arter hemma och fråga om de kan plocka hem dem åt dig.
Eller också panikstartar du ett företag o beställer via det.
#16 - 27 februari 2008 18:49
Tack för tipset! Det är ju värt ett försök :)
#17 - 27 februari 2008 19:00
Jepps...
Min erfarenhet av micke har bara yttrat sig i det positiva så det ska nog gå bra.
Han är väldigt trevlig och lätt att ha att göra med.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 27 februari 2008 19:02
firefox75 skrev:
Var lite oklart för mig med vilken art du hade Kjell.

Men nu är det solklart.

Batski- Kolla med imazo, be att få tala med Micke.

Du kan ju iallafall få reda på om han har de arter som du efterfrågar hemma samt även ge förslag på vilken butik de levererar till i närheten av dig.

Sen är det ju bara att springa iväg till den affären o framföra just att micke har nämnda arter hemma och fråga om de kan plocka hem dem åt dig.

Eller också panikstartar du ett företag o beställer via det.

Blir nog ett dyrt samtal - han har väl precis åkt till/eller är på väg till Colombia.
Men som sagt rätt många akvarieaffärer i Göteborg får lagerlistor från Imazo så du kan be dom kolla
#19 - 27 februari 2008 19:58
Aj sjutton...så micke har dragit från kalla sverige...jaha ja...bara bra det...han brukar ta med sig några nya arter hem och även förbättra redan befintliga arter.

Batski- kolla imazos lista på fisk och sen ringer du runt till de affärer som ligger nära dig...
#20 - 27 februari 2008 20:03
Will do :)

Annons