Ermitkrabba

#1 - 27 maj 2006 00:09
Är det någon som vet om det finna ermitkrabbor som man kan ha i akvariet? Vet att det finns marina och terrestra, men finns det som går att ha i sötvatten med fiskar (med andra ord, finns det limniska ermitkrabbor)?

/Gälarna
#2 - 14 juni 2006 06:40
Ingen som vet om det finns eremitkrabbor/kräftor för sötvatten?
#3 - 14 juni 2006 07:15
Det finns krabbor man kan ha i akvariet men skulle tippa på att dom när dom blivit tillräckligt stora kommer knipa en o annan fisk, såg nån blåa kommer dock inte ihåg vad dom hette sist jag var på Hornbach.
Bilagor:
#4 - 14 juni 2006 16:30
dom enda kräftor man får ha i akvarie är svensk flodkräfta och signalkräfta.
dom som finns i zoobutiker är förbjudna sen 3år.

eremitkräfta tror jag inte är inräknad i förbudet.
#5 - 14 juni 2006 17:54
eremitkräftor är väl inte ens vattenlevande djur?
#6 - 14 juni 2006 17:56
finns väl både och
#7 - 14 juni 2006 17:56
Men har jag förstått rätt, får man inte ha eremitkräftor som husdjur?
#8 - 14 juni 2006 17:56
Eremitkräftor (Paguridae) är en familj av kräftdjur. De allra flesta lever i vatten, men några arter lever på land. Ett särdrag är att de har en mjuk och känslig bakkropp. För att denna ska skyddas från skada letar eremitkräftan upp ett snäckskal som den bär kring bakkroppen. När eremitkräftan växer blir skalet till slut för litet. Då måste den leta upp ett större skal.
#9 - 14 juni 2006 18:19
men visst får man väl ha dom som husdjur?
#10 - 14 juni 2006 22:23
Tror det är oklart. Tror allt som har med kräftdjur är oklart för tillfället. Tror regelverket som det ser ut nu är absurt och otestat.
#11 - 22 juni 2006 06:59
Jag har haft eremitkräftor för några år sedan.. men de hade bara en liten vattenpöl... är inte i behov av att simma... tror de flesta eremitkräftorna är landlevande djur.. De som finns i zooaffärerna går nog inte att droppa ner i ett akvarium utan landdel..
#12 - 25 juni 2006 10:26
[quote=Raven]dom enda kräftor man får ha i akvarie är svensk flodkräfta och signalkräfta.
dom som finns i zoobutiker är förbjudna sen 3år.

eremitkräfta tror jag inte är inräknad i förbudet.[/quote]

Jag har sett att du skrivit detta förut, var har du fått det ifrån? Jag har letat lite efter information i ämnet, men inte hittat nånting om det. Skulle bli glad om du kunde visa var det står.

Generellt vad gäller andra djur är det just de svenska arterna man inte får hålla, även om signalkräftan inte egentligen är en svensk art. Och, generellt sett finns det väldigt få regler om hålladnet av ryggradslösa djur, dom regler som finns gäller i princip om det finns smitt-risker, eller de arter som verkligen riskerar att bli skadedjur.
#13 - 25 juni 2006 10:44
[quote=Azur]Tror det är oklart. Tror allt som har med kräftdjur är oklart för tillfället. Tror regelverket som det ser ut nu är absurt och otestat.[/quote]

Vems regelverk? Vilken myndighet? Vad har de för grund? Det brukar finnas nån tanke bakom de flesta regler våra kära myndigheter hittar på, om nu någon myndighet har låtit kräftdjursfobiker hitta på regler "för skojs skull" är det kanske dags att lobba lite för vår sak. Kärftdjur är en inte oviktig del av vår hobby, och kommer bara att öka.
#14 - 25 juni 2006 13:17
[quote=Erik...]Jag har sett att du skrivit detta förut, var har du fått det ifrån?[/quote]

tja fiskeriverket naturvårdsverket och djurskyddsmyndigheten borde ju veta vad dom pratar om.
förbudet gäller även alla hummrar som lever i sötvatten.
#15 - 25 juni 2006 14:22
[quote=Raven]tja fiskeriverket naturvårdsverket och djurskyddsmyndigheten borde ju veta vad dom pratar om.
förbudet gäller även alla hummrar som lever i sötvatten.[/quote]

Har alla dessa myndigheter förbud mot att hålla andra kräftor än flod och signalkräfta? Det är inte meningen att hacka på dig Raven, du brukar vara hjälpsam och ha god grund för det du skriver, men jag har verkligen försökt hitta det förbud du skriver om men jag kan inte.

Fiskeriverket och naturvårdsverket har verkligen ingenting att göra med vad du håller i akvarium så länge det inte är svenska arter, eller att du släpper ut dem i naturen, och då håller du dem inte i akvariet längre.

Djurskyddsmyndighetens hemsida har jag sökt på men hittar ingenting om kräftor eller kräftdjur, och deras uppgift är att se till att djur inte far illa, och dom skyddar på inget sätt ryggradslösa sällskapsdjur, iaf inte sist jag kollade.

Myndigheterna du nämner brukar visst veta vad de pratar om iaf för det mesta, kan du inte bara ange din källa, vart du har fått informationen?

Hummrar som lever i sötvatten dör ganska snart, ytterligare en sån där dålig översättning från ett dåligt handelsnamn som skapar förvirring, det som kallas hummer och lever i sötvatten är kräftor. Engelska ord och uttryck kan vara bra, men vi måste iaf fortfarande ha ett hum om vad vi pratar om.
#16 - 25 juni 2006 16:14
Fiskeriverket och naturvårdsverket har verkligen ingenting att göra med vad du håller i akvarium så länge det inte är svenska arter, eller att du släpper ut dem i naturen, och då håller du dem inte i akvariet längre.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88908&highlight=fiskeriverket
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=770360&postcount=12
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=770491&postcount=16
#17 - 25 juni 2006 16:18
Då måste djuraffären jag köpt mina vänner ifrån bedriva olaglig verksamhet, de har kraftör till försäljning.
#18 - 25 juni 2006 22:11
[quote=Raven]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88908&highlight=fiskeriverket
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=770360&postcount=12
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=770491&postcount=16[/quote]

Tack för länkarna Raven,

Jag tänkte inte på att söka här i forumet av någon anledning. Jag har e-postat fiskeriverket och frågat om den exakta lagtexten, jag antar att dom inte kommer viftande med en utskrift från den pdf-en om dom vill vidta rättsliga åtgärder...

Texten i pdf:en förbjöd faktikt inte hållandet av andra arter, den förbjöd import, hållande, utsättning osv av kräftor, dvs, exemplar, inte arter, detta innebär att jag klarar mig eftersom mina är svenskodlade, andemeningen som jag läser texten i pdf:en handlar det om kräftor som mat, som på något sätt riskerar att hamna i naturen, eller i utomhusdammar.

Men vi får se, vad dom säger, om dom presterar en lagtext ordagrannt, jag betvivlar fortfarande att fiskeriverket verkligen har rätt att förbjuda mig att hålla en icke-svensk kräftart som är svenskodlad, som inte har för avsikt att sättas ut, men jag ska nog forska i det också.

Självklart är att om man ringer upp en myndighet och frågar vad som gäller så får man en mycket strängare tolkning av lagen än vad lagskrivaren/na hade för avsikt, (och det avsikten med lagenskriften som gäller, iaf tills prejudicerande fall provats) tjänstemännen eller vad det nu må vara man får tag på när man ringer upp kan ju inte sitta och lova att folk kan bete sig lite som dom känner för bara för att de inte är insatta i fråga och kan tolka sin egen myndighets smått kryptiska text, det skulle ju vara att ge ut en ny upplaga av lagen varje gång någon ringer och frågar. Om dom tolkar lagtexten så strängt det går har dom iaf inte givit tillåtelse till någonting olagligt.

Om någon fortfarande är intresserad i frågan kan jag återkomma när (om) jag fått svar från fiskeriverket, själv tycker jag det verkar lite skumt att förbjuda en hel grupp djur på det viset, vad skulle nästa steg kunna bli? Förbjuda all import av levande fiskar för att det finns karplus? Åh förlåt, det var faktiskt förbud mot import av karpfiskar till sverige under många år i modern tid just på grund av karplusen (kanske bara delvis) som också redan fanns i Sverige. Detta förbud om man ska tolka det på samma sätt innebär förbud mot införsel av mer än 1400 arter om man får tro akvariets lexikon ang siffer uppgiften. Tror någon att importen av barber, rasboras, danios eller liknande upphörde?

Jag ska tjata på fiskeriverket tills jag fått den exakta lagen/regeln, och om alla exotiska arter verkligen är förbjudna, en vettig förklaring. Det måste finnas en bättre förklaring än kräftpesten eftersom den redan finns i landet, eller någon inbillad evetuell annan sjukdom. Om det nu finns ett faktisk smittsskyddshot förutom kräftpest så hoppas jag att fiskeriverket kan informera om det, då är det information av vikt för hela hobbyn.

Jag tycker också att flodkräftan är värd att bevara, men vi kanske ska hålla reda hur det ska göras. Som det ser ut i dagsläget finns det ingen chans att återutplantera flodkräftor så länge det finns smittbärande signalkräftor i ett vatten. Och vi känner inte till något sätt att utrota signalkräftor ur en sjö som är miljömässigt försvarsbart, Kräftpestens spridning är en utveckling vi idag bara känner till metoder för att bromsa, inte stanna, inte vända.

Ok, jag kan hålla med om att det finns andra akvariedjur än kräftor, men när vinsten att förbjuda dem uteblir, kan vi inte få ha dem då?

Vad kommer härnäst? Totalförbud mot imoport, hållande, transport osv av fiskar som jag pratade om ett par stycken upp? Kanske bara alla abborrartade=Perciformes (det inkluderar till exempel alla ciklider) om man upptäcker en sjukdom som drabbar abborrar=Perca fluviatilis?

Jag tycker att de gör oss til lagbrytare lite väl lättvindigt, om det nu är de stränga tolkningarna per telefon som ska gälla.

Fast nu kanske jag är lite utanför det ursprungliga ämnet:D

Ha de gott allihop!
#19 - 27 juni 2006 00:21
Jaha då är det väl bara att leta fram ett par handskar och börja jaga min redclaw kräfta. Tur för han att det inte är kräftkalas än.:D

Den där lagstiftningen är nog lite luddig dom menar nog att man inte får ha typ kräftor som inte finns i en svenska faunan i utedammar pga av spridning av sjukdomar och att dom kan rymma och föröka sig i det vilda och slå ut den redan svaga flodkräftan.
För i ett akvarium lär ju inte räknas då kan man ju dra samma gräns som fiskar, ödlor osv att dom kan oxå rymma och sprida sig.

Annons