[quote=Raven]
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88908&highlight=fiskeriverket
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=770360&postcount=12
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=770491&postcount=16[/quote]
Tack för länkarna Raven,
Jag tänkte inte på att söka här i forumet av någon anledning. Jag har e-postat fiskeriverket och frågat om den exakta lagtexten, jag antar att dom inte kommer viftande med en utskrift från den pdf-en om dom vill vidta rättsliga åtgärder...
Texten i pdf:en förbjöd faktikt inte hållandet av andra arter, den förbjöd import, hållande, utsättning osv av kräftor, dvs, exemplar, inte arter, detta innebär att jag klarar mig eftersom mina är svenskodlade, andemeningen som jag läser texten i pdf:en handlar det om kräftor som mat, som på något sätt riskerar att hamna i naturen, eller i utomhusdammar.
Men vi får se, vad dom säger, om dom presterar en lagtext ordagrannt, jag betvivlar fortfarande att fiskeriverket verkligen har rätt att förbjuda mig att hålla en icke-svensk kräftart som är svenskodlad, som inte har för avsikt att sättas ut, men jag ska nog forska i det också.
Självklart är att om man ringer upp en myndighet och frågar vad som gäller så får man en mycket strängare tolkning av lagen än vad lagskrivaren/na hade för avsikt, (och det avsikten med lagenskriften som gäller, iaf tills prejudicerande fall provats) tjänstemännen eller vad det nu må vara man får tag på när man ringer upp kan ju inte sitta och lova att folk kan bete sig lite som dom känner för bara för att de inte är insatta i fråga och kan tolka sin egen myndighets smått kryptiska text, det skulle ju vara att ge ut en ny upplaga av lagen varje gång någon ringer och frågar. Om dom tolkar lagtexten så strängt det går har dom iaf inte givit tillåtelse till någonting olagligt.
Om någon fortfarande är intresserad i frågan kan jag återkomma när (om) jag fått svar från fiskeriverket, själv tycker jag det verkar lite skumt att förbjuda en hel grupp djur på det viset, vad skulle nästa steg kunna bli? Förbjuda all import av levande fiskar för att det finns karplus? Åh förlåt, det var faktiskt förbud mot import av karpfiskar till sverige under många år i modern tid just på grund av karplusen (kanske bara delvis) som också redan fanns i Sverige. Detta förbud om man ska tolka det på samma sätt innebär förbud mot införsel av mer än 1400 arter om man får tro akvariets lexikon ang siffer uppgiften. Tror någon att importen av barber, rasboras, danios eller liknande upphörde?
Jag ska tjata på fiskeriverket tills jag fått den exakta lagen/regeln, och om alla exotiska arter verkligen är förbjudna, en vettig förklaring. Det måste finnas en bättre förklaring än kräftpesten eftersom den redan finns i landet, eller någon inbillad evetuell annan sjukdom. Om det nu finns ett faktisk smittsskyddshot förutom kräftpest så hoppas jag att fiskeriverket kan informera om det, då är det information av vikt för hela hobbyn.
Jag tycker också att flodkräftan är värd att bevara, men vi kanske ska hålla reda hur det ska göras. Som det ser ut i dagsläget finns det ingen chans att återutplantera flodkräftor så länge det finns smittbärande signalkräftor i ett vatten. Och vi känner inte till något sätt att utrota signalkräftor ur en sjö som är miljömässigt försvarsbart, Kräftpestens spridning är en utveckling vi idag bara känner till metoder för att bromsa, inte stanna, inte vända.
Ok, jag kan hålla med om att det finns andra akvariedjur än kräftor, men när vinsten att förbjuda dem uteblir, kan vi inte få ha dem då?
Vad kommer härnäst? Totalförbud mot imoport, hållande, transport osv av fiskar som jag pratade om ett par stycken upp? Kanske bara alla abborrartade=Perciformes (det inkluderar till exempel alla ciklider) om man upptäcker en sjukdom som drabbar abborrar=Perca fluviatilis?
Jag tycker att de gör oss til lagbrytare lite väl lättvindigt, om det nu är de stränga tolkningarna per telefon som ska gälla.
Fast nu kanske jag är lite utanför det ursprungliga ämnet:D
Ha de gott allihop!