ett 720 L?

#1 - 31 mars 2004 09:15
Hej Alla,

ursäkta en tråkig fråga kanske, men jag har precis fått hem ett 720 L akvarium, nytt och kan bara inte bestämma mig för vad jag ska ha i det. Jag har varit inne på följande:

1) slöjstjärtar - att bara ha slöjstjärtar skulle kunna vara snyggt. Jag har dock min lägenhet ovanför föreningens pannrum så jag har en rumstemperatur på 25+ grader. I mina övriga akvarier använder jag ingen värmare eftersom där alltid är tillräckligt varmt. Om något har jag problem med att vissa fiskar (t ex kardinalfisken) vantrivs p g a värmen. I det stora akvariet vill jag satsa på att skaffa så optimala förhållanden som möjligt för den fisk som jag ska ha i. Så för slöjstjärtarnas del skulle jag vilja kyla akvariet, men det skulle kosta mig 8000 kr. Hade nämligen velat kunna odla dem, så dettra alternativ ligger på vila

2) häftig rovfisk/ar - vore coolt ha nån häftig rovfisk, kanske sötvattensmuräna?, och gärna nån som lämnar tillräckligt me småfisk som typ guppys eller blackm ollys som går i samma kar så att de hinner föröka sig. detta alternativ har jag inte kommit så låpngt med mkt pga att jag inte känner till tillräckligt många rovfiskar man kan ha i akvarie. Nån som har några tips? gärna länk me skötselråd?

3) kongotetror - att ha ett stort akvarium fyllt med en mindre fisk som själv förökar sig vore också snyggt. Jag gillar tetrornas personlighet, men inte deras utseende, me undantag av kongotetror som är så vackra. nån föreslogh att jag skulle ha kongotetrorna i ett afrika biortop akvrie mewd andra fiskar från tydligen afrika (jag minns inte alla arter han räknade upp?)

4) växtakvarium - vore skitsnyggt men hur sjutton fixar man ljus på 1watt/liter till ett 720 liters som har 60 cm till botten? om det är det som krävs, jag har ett 200 liters me c:a 1/2 watt/lietr och jag tycker de ser för lite ut , enda växten som trivs är vallisnerian...

ciklider o guramis fastnar jag inte för av ngn anledning
jjag har försökt bestämma mig i en månad nu och akvariet står hemma färdigt och det bara kliar i fingrarna på mig om att få börja HJÄLP!

mvh

andreas
#2 - 31 mars 2004 09:31
Alternativ 3
Lite tips om både inredning oh lämpliga fiskar hittar du på denna sidan:
http://w1.315.telia.com/~u31506898/index.html
#3 - 31 mars 2004 09:35
Personligen hade jag satsat på Alt. 1. Hade varit en dröm med ett så stort akvarium med några riktigt fina slöjstjärtar i. Ett så stort borde inte heller vara något problem att dela av temporärt om man skall odla. Temperaturen är dock som sagt ett problem och kylning skulle behövas. Men med en kylare så kanske det skulle vara lättare att trigga lek då det är ganska lätt med en mindre temperatursänking/ökning. Go alt. 1
#4 - 31 mars 2004 10:11
Alt. 3 tycker jag personligen.
Jag har ett 310 L. med kongotetra, palettciklid och Thomasiciklid
+ en massa växter.
Tycker att det är väldigt läckert men ångrar att jag inte köpte ett 720 med en gång. Det går ju snabbt att fylla ett 310.
Ser fram emot att få se bilder på ditt kar.
Om du har stor hobbybudget kan du ju köpa Metallhalogen tex 2X 150 watt, borde räcka till ett 720.

/Johan
#5 - 31 mars 2004 10:24
Alt. 3
Att ha ett stort akvarium med ett stort stim av en liten färggrann fisk är otroligt vackert.
#6 - 31 mars 2004 19:36
Jag anser att alternativ 3 är det roligaste samt att det är inget hinder för att sedan sakna men säkert utveckla ett växtakvarium.
#7 - 31 mars 2004 19:45
Jag håller med Peppito alt3 är en jättebra start. Då kan du lätt gå över sen till att ha ett växtkar vilket skulle vara jättemaffigt. Ljuset kan du alltid fixa med en hemmabyggd ramp leller HQL-belysning. Go for it[8D]
#8 - 31 mars 2004 19:57
Rovfiskar!
Några lite större rovmalar med ett par av jaguarciklider eller trimacs.

eller

Rockor!
#9 - 31 mars 2004 20:23
Håller med ShadowDawn!
Du skulle kunna hålla något ormhuvud med!

Ett tips är att läsa träden "Annorlunda fiskar" där är det mkt rov över det hela=)

Mvh Ola
#10 - 3 april 2004 12:02
hej igen

tack för eran input! Jag kan fortfarande inte bestämma mig vad gäller vilka fiskar, så jag har bestämt mig för ett växtakvarium till att börja med. De här är förutsättningarna:

720 L
4 x 58 W (kommer ej ha råd att köpa metallhalogen)
ingen filtrering
ingen fisk
sandbotten (kornstorlek < 1mm) 10 cm
inga rötter, stenar el annat bara sand o växter
ingen värmare (eftersom jag har så varm,t i lgheten) så akvariet kommer ha 25 grader Celsius
ingen CO2 (?om möjligt?)
ingen bottengödning

Jag har sökt på forumet om växtakvarier, men blir alldeles snurrig. Jag kommer att köpa ett gäng växter från hjortgatans zoo och välja mindre ljuskrävande sorter

Så jag har några frågor:

1) hur göda? Vilka preparat, vilka tumregler?
2) tester - vilka tester bör jag ha? Dvs vilka ämnen bör jag mäta koncentrationerna av och hålla efter?
3) anledningen till ingen CO2 t ex är att jag skulle vilja ha billigt (alltså inget köpt CO2 mojhäng), enkelt (alltså ingen m,äsk?) om det går till växterna
#11 - 3 april 2004 12:03
hej igen

tack för eran input! Jag kan fortfarande inte bestämma mig vad gäller vilka fiskar, så jag har bestämt mig för ett växtakvarium till att börja med. De här är förutsättningarna:

720 L
4 x 58 W (kommer ej ha råd att köpa metallhalogen)
ingen filtrering
ingen fisk
sandbotten (kornstorlek < 1mm) 10 cm
inga rötter, stenar el annat bara sand o växter
ingen värmare (eftersom jag har så varm,t i lgheten) så akvariet kommer ha 25 grader Celsius
ingen CO2 (?om möjligt?)
ingen bottengödning

Jag har sökt på forumet om växtakvarier, men blir alldeles snurrig. Jag kommer att köpa ett gäng växter från hjortgatans zoo och välja mindre ljuskrävande sorter

Så jag har några frågor:

1) hur göda? Vilka preparat, vilka tumregler?
2) tester - vilka tester bör jag ha? Dvs vilka ämnen bör jag mäta koncentrationerna av och hålla efter?

bara jag kunde få enkla tumregler att börja med så vore jag tacksam...

mvh

andraes
#12 - 3 april 2004 12:38
Jag skulle haft rovfiskar t ex rockor eller detsom du sa muräna!!!!
#13 - 3 april 2004 13:26
Jag röstar definitivt på alternativ 2 men hade bytt ut muränan mot ett gäng tuffa fengäddor, fengäddorna är rovgiriga men det tar ett tag innan alla byten är borta.

Här är några bilder på ett par olika fengäddor, akvariet är tomt och kalt och stentråkigt men fiskarna är fina.

Polypterus endlicheri endlicheri
http://imageevent.com/codomo/polypterusendlicheriendlicheri?p=8&n=1&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z=2

Polypterus weeksii
http://imageevent.com/codomo/polypterusweeksii?p=13&n=1&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z=2

Polypterus delhezi
http://imageevent.com/codomo/polypterusdelhezi?p=15&n=1&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z=2

Gruppfoto
http://imageevent.com/codomo/polypterusornatipinnis?p=29&n=25&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z=2
http://imageevent.com/codomo/polypterusbichirlapradei?p=32&n=25&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z=2
http://imageevent.com/codomo/polypteruspalmaspalmas?p=13&n=1&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z=2
Så här tätt inpå varandra lever dom inte i normala fall det är bara för att akvariet inte har några gömställen.

Mvh Fredrik Isaksson
#14 - 3 april 2004 17:51
hadde varut as snygt dock med sirca 40 (eller mer)neontetror men någon stor fisk som fick dom att stimma.....
fast du kunde inte de eller hur va de ?

Annons