ett bra vatten...

#1 - 21 augusti 2006 23:47
kan nån beskriva hur ett bra malawi vatten ska vara???
#2 - 22 augusti 2006 06:55
Jag har fått lära mig att jag ska ha ett stabilt pH-värde samt en bra syresättning på vattnet.

Ett stabilt pH får jag genom att vid varje vattenbyte, och endast då, tillsätta bikarbonat i vattnet.

Syresättning är fixad genom ordentligt cirkulation på vattenytan.

Sen finns det säkert andra saker som är bra, precis som med allt annat, och det finns det säkert några andra som kan hjälpa dig med. Ovanstående saker var iaf det som jag fick lära mig då jag startade upp mina malawiakvarium.
#3 - 22 augusti 2006 07:52
å ett bra ph ska då vara????
#4 - 22 augusti 2006 07:52
vad är ett bra ph-värde?
#5 - 22 augusti 2006 08:13
Kolla artbeskrivningarna så hittar du vad du söker.
#6 - 22 augusti 2006 08:53
Direkt saxat ur artbeskrivningen från Zoopet.

Vattenvärden

Malawisjöns vatten är alkaliskt (pH 7.7-8.6). Malawiciklider är relativt robusta fiskar och accepterar en relativt stor spännvidd vad gäller pH-värdet. pH-värdet skall dock alltid vara över 7.5 (för ytterligare information gå in under rubriken "Akvarievatten" i huvudkolumnen till vänster) och temperaturen hålla sig mellan 23-28°C.

När det gäller doseringen av bikarbonat så kikade jag runt lite på forumet och fann b.l.a denna tråd.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=64160&highlight=bikarbonat
Viktigt är iaf att du endast tillför bikarbonat då du gör ett vattenbyte och inte vid nåt annat tillfälle. Har du heller inte haft i bikarbonat förut så är det bra om du höjer mängden sakta men säkert för varje gång du häller i det i vattnet. Om jag fattat saken rätt så kan höjningen bli för hög på en gång om du häller i en för stor dos första gången och det är absolut inte bra för dina fiskar.
#7 - 22 augusti 2006 09:50
Malawiciklider vill gärna ha runt 8,5 i pH.

Annons