Ett eller Två lysrör?

#1 - 30 augusti 2008 09:30
Har äntligen fått hem och startat mitt 96l kar, men funderar över belysningen. Köpte en T8 ramp med ett power glo-rör, men har svårt att få ett bra ljus i akvariet. Har satt rampen på loka olika ställen över akvariumet för att få bästa ljuset, men satte det tillslut mitt över men jag tycker att det blir lite mörkt längs fram? Enligt akvarielexikonet ska det var två rör till 100l, men räcker det de jag har?

My
#2 - 30 augusti 2008 10:43
Om du har ett 18w lysrör till karet,så är nog det på tok för lite effekt,men med två 18watts rör blir det stor skillnad för dej,fiskarna och växterna.
Eller du kanske har ett 30watts rör,även om du har det satsa på ett till,du kommer inte att ångra dej.
Själv har jag 4st 36watts till 540 liters karet och 3st 36 watts rör till 325 liters karet.
#3 - 30 augusti 2008 11:11
mitt powerglo har 20w, men på amaturen står det 18w. frågade på affären om det var ok och det var det. måste inte igentligen röret vara anpassat till amaturen eller pallar det för ett 30w rör?? tycker det borde bli för varmt och inte lika hållbart.
My
#4 - 30 augusti 2008 11:46
18 och 20 Watt är ju samma längd....så där spelar det ingen roll. Men skall du ha starkare rör så blir dem längre...och då faller det på det.
#5 - 30 augusti 2008 14:00
Okidoki! trodde att om det står 18w på amaturen går det inte ha starkare, precis som på andra lampor, att det var en rekomendation. Tänke inte så mycket på längden.
My
#6 - 30 augusti 2008 15:30
Tror nog att 18 watt för ett 96 liters kar är lite väl lite för att växterna skall trivas,om du nu skall ha/har växter.
Det dubbla är nog vad du behöver om växterna skall trivas,plus lite näring är inte helt fel...
#7 - 31 augusti 2008 15:52
1 rör räcker gott för att hålla enklare växter och powerglo är ett bra val men vill du slippa mörka delar av karet så borde det ideala va att ha ett rör i bakkant och ett i fronten, själv kör jag istället 4st till mitt 100liters för maximal tillväxt och jag kan köra lite svårare växter.
#8 - 31 augusti 2008 20:00
Ändrade själv om och tog bort 2 av 3 rör från 100 liters baljan och det blev misär på 3 veckor, kika på Hornbachs t5 armaturer och dom är klart prisvärda.
#9 - 31 augusti 2008 20:40
Gaffel skrev:
Ändrade själv om och tog bort 2 av 3 rör från 100 liters baljan och det blev misär på 3 veckor, kika på Hornbachs t5 armaturer och dom är klart prisvärda.

Kan ju va för att du vant växterna vid en viss mängd ljus, mitt scalar kar på 50cm i höjd har ett ensamt lysrör av den billiga varmvita sorten och växterna mår utmärkt (dom växer bara väldigt sakta) men i mitt 35cm höga sällskapskar har jag 4 lysrör med samma sorts växter och skulle garanterat få problem om jag halverade ljusmängden där.

Annons