Ett intressant fenomen

#1 - 12 april 2012 13:18
Hej
Jag har observerat ett märkligt fenomen.

I mitt 240l akvarium har det alltid funnits lite tofsalger, inte alls mycket men några har man kunnat se. I 3 år använde jag ett eheim innerfilter med pytteliten filtervolym. Jag köpte nu i vår ett Tetratec EX 1200. Jag körde båda filtren parallellt ett par veckor, sedan tog jag ut filtermaterialet ur innerfiltret och placerade det i Tetratecen.

Och nu pang! Tofsalger i MÄNGDER. Det som är ännu märkligare är att tofalgerna är inte över hela gruset. Tofsalgerna har bildat ett 5 cm brett "bälte" runt kanterna på akvariumet.

Någon som kan upplysa mig varför det hände?

Jag störs inte av tofsalgerna så de måste inte akut bort, jag är bara nyfiken på varför det hände.
#2 - 12 april 2012 13:26
Ammoniumspik tror jag. Det finurliga är att de bara försvinner vid mekanisk rengöring. De som sitter stannar där tills du har ihjäl dem.

Lite jämnare vattenbyten, easycarbo, en bra gödning till de andra växterna är bra grepp. Sen kan du med gott samvete skaffa lite siameser.

Annars är det bara att skrubba på:)
#3 - 12 april 2012 13:38
Ammoniumspik tror jag. Det finurliga är att de bara försvinner vid mekanisk rengöring. De som sitter stannar där tills du har ihjäl dem.

Lite jämnare vattenbyten, easycarbo, en bra gödning till de andra växterna är bra grepp. Sen kan du med gott samvete skaffa lite siameser.

Annars är det bara att skrubba på:)

Låter vettigt med att det är Ammonium som ställer till det. De värdena kommer väl att jämna ut sig efter ett tag?

Vad det gäller tofsalgerna så stiftade jag bekantskap med dom för 2 år sedan. Då gjorde jag precis som du sa, bort med alla tofsalger som syns och mera växter.

Någon idé varför de samlas runt kanterna? Eller kan det vara pga. vattenströmen från pumpen och fiskarna?

Annons