Ett kort kan bli tokigt.....

#1 - 25 januari 2004 14:06
http://www.supertrevligt.com/gammal/golf1.htm

#2 - 25 januari 2004 14:44
Hihi
#3 - 25 januari 2004 14:52
men skrivihop sidan lägger ju (tyvärr!) ned nu...
#4 - 25 januari 2004 15:50
Ja, tyvärr. Jag såg en som sålde "Akvarie fiskar" och frågade hur stort akvarium han hade till salu...
Han menade akvariefiskar...
Samma med han som sålde "IKEA säng bord"
Varken bordet eller sängen var intressant för mig - undrar vad han skulle ha för IKEA???

Men visst blir det kul ibland!
Anders
#5 - 25 januari 2004 15:54
Fint,........heheh [:D]
#6 - 25 januari 2004 16:44
Ert snack om särskrivning tror jag e ytterst kränkande för dyslektiker!
#7 - 25 januari 2004 16:47
Ert snack om särskrivning tror jag e ytterst kränkande för dyslektiker!

Vad menar du?!
#8 - 25 januari 2004 17:01
Snacket om särskrivningar riktar sig inte mot dyslektiker.

De (särskrivningarna inte dyslektikerna) är enormt vanliga nuförtiden och jag har svårt att tänka mig att antalet dyslektiker har exploderat det senaste årtiondet.

I en zooaffär såg jag nyligen en "gul nackad papegoja", stackaren levde fortfarande. 2000 kr skulle de ha för den....

Folk vet inte eller är för lata för att ta reda på hur det ska stavas. Ibland blir det komiskt, ibland obegripligt, ibland får det en helt annan betydelse och alltid så försvårar det för läsaren.

#9 - 25 januari 2004 17:24
Jag skojjade, förlåt, glömde att det var Zoopet jag skrev på!
#10 - 25 januari 2004 17:57
Skriv då gärna ut en smily ;)
#11 - 25 januari 2004 17:59
patrik... dyslektiker, har de verkligen problem med särskrivningar?
#12 - 25 januari 2004 18:00
Vem skulle egentligen vilja behandlas av denna på ett sjukhus:
Svart hårig sjuk sköterska.
MVH
Magnus
#13 - 25 januari 2004 18:17
Snygg bild!:) särskrivnigärfegt! *S*
#14 - 25 januari 2004 18:32
*fniss* Den var kulig!
#15 - 25 januari 2004 19:00
Ursprungligen skickat av JR

patrik... dyslektiker, har de verkligen problem med särskrivningar?

Nu är ju inte jag patrik... (vilket vi nog båda är tacksamma för) men tänker ändå lägga in ett svarsförsök...
dyslektiker kan ha problem med särskrivningar och även icke-dyslektiker får problem med dem. det som får oss särskrivningsalergiker att tjata om det, dyslexi eller ej, är att vissa särskrivningar totalt ändrar det skrivnas betydelse...
"en lång hårig sjuk gymnast stod vid en bar disk" är inte samma sak som "en långhårig sjukgymnast stod vid en bardisk"
#16 - 25 januari 2004 22:43
Inte för att jag vill börja debattera med dig Morellen.... men dyslexi ger väl ändå inte problem i form av särskrivningar???

Dyslexi har blivit ett ord för dålig stavning... snart vet ingen vad det är...
Dyslexi innebär väl att man har problem att se ord, att skriva och läsa vissa bokstäver och bokstavskombinationer....????
#17 - 25 januari 2004 23:22
anonons i kiruna! skäfferhund bortskänkes snäll och trevlig älskar barn önskar nytt hem snarast hämtas på hundgården [:-49]
#18 - 25 januari 2004 23:29
WHOs diagnosmaual ICD-10 är formulerat av World Federation of Neurology i 1968 och låter:

"A disorder manifested by difficulty learning to read, despite conventional instruction, adequate intelligence and sociocultural oppertunity. It is dependant upon fundamental cognitive disabilities which are frequently of constitutional origin" .

Det som skiljer denna definitionen ifrån tidigare definitioner, är att det står, att dyslexi är uttryck för fundamentala kognitiva svårigheter, som oftast är medfödda. Det handlar alltså inte om dålig undervisning, sociala problem, dålig motivation eller liknande, och inte heller om låg intelligens.
#19 - 25 januari 2004 23:41
Kognitiv = Ta in och tolka information ;)
#20 - 26 januari 2004 06:53
Otroligt! Man kan alltså inte skoja på detta forum? Så ni sitter asallvarligt å stirrar in i skärmen å tål ingenting? Finns bara ett ord, å det nämner jag ej!
#21 - 26 januari 2004 07:06
Patrik: Jag har absolut inget emot Humormania och allt vad det med medför...men
Iom att ämnen det skojas kring ofta efterföljs av inlägg där dyslexi nämns, (Jag konstaterar bara att det nämns ofta) så ville jag endast klargöra vad vi pratar om.

Beklagar om jag förstörde din humortråd ;)

//Peter
#22 - 26 januari 2004 07:28
OK Peter, det är inte min tråd, men det är OK ändå ! :)
Jag menade inte heller att ni drev med dysletkiker, men hela den här särskrivningsgrejjen känns 100 år gammal.
#23 - 26 januari 2004 07:40
Ursprungligen skickat av Morellen

men skrivihop sidan lägger ju (tyvärr!) ned nu...

Infon finns kvar på: http://museum.skrivihop.nu/
#24 - 26 januari 2004 08:10
Ursprungligen skickat av Nanc

Inte för att jag vill börja debattera med dig Morellen.... men dyslexi ger väl ändå inte problem i form av särskrivningar???

Dyslexi har blivit ett ord för dålig stavning... snart vet ingen vad det är...

Dyslexi innebär väl att man har problem att se ord, att skriva och läsa vissa bokstäver och bokstavskombinationer....????

men just för att man har problem med orden så blir ju särskrivningar extra luriga för en dyslektiker... om man (som jag) är en kratta på stavning så är det ju oftast rätt lätt att avkoda vad särskrivaren menar.... Vilket inte gör mig mindre irriterad.
Nu har jag försökt förklara lite hur jag menade... [:-39]

Annons