Ett litet projekt:)

#1 - 27 mars 2010 07:11
Att jag har ett akvarium hemma är faktiskt ganska konstigt och att jag sedan köpt ett till är igentligen helt fantastiskt!

För ungefär ett år sedan var jag fortfarande "fobiskt" panikslagen vid blotta tanken på fiskar. Att gå förbi ett akvarium tog imot och ve o fasa om det fanns närbilder i en tidning...

Efter att på eget initiativ tränat på allehanda fantasifulla sätt har jag nu kommit över min fobi och vänt den till faschination (stavas).
detta var en kort historia om mig för att göra dig införstådd i hur stark och fantastiskt min nya hobby nu är:)

På en ekskänk i vardagsrummet står nu ett 112l sälskapsakvarie med många små raringar i. Akvariet uppskattas av alla och har fungerat i stort sett problemfritt från start, bortsett den berömda "nitritperioden" som gärna infinner sig efter ett par veckor:)

Min son på fem år har hela tiden tyckt att akvariet är mycket spännanande och önskat sig ett aldeles eget till sitt rum.
Eftersom jag är en lättövertalad (el heter det curling förälder;)) mamma säger jag naturligtvis ja.

Igår var då den spännande dagen då det lilla akvariet köptes in...
Arkens Zoo hade ett jättebra erbjudande med startpaket så ett sådant fick det bli:)

43l 50*27*32 cm, Wromak med heltäckande ramp och ett lysrör.
1 Doppvärmare, elite
1 filter av märket fluval
1 termometer
1 håv
Allt detta för endast 799:-
Till detta fina erbjudande hörde också växter och fiskar för 100:-
Jag valde tre jättefina växter som jag tyvärr inte ännu kan namnan på men som skulle vara bra vid nystart:)

Ang sand till akvariet så ska detta inhämtas idag från min snälla granne som har ett sandlager kvar efter sitt jätte akvarium, som för övrigt var ett av de kar som ingick i min "fobiträning":) Jag tror det är sjösten i lite grövre modell men det duger utmärkt till oss:)

I den här projekttråden kommer bilder att läggas ut så fort jag blivit Guld medlem, vilket jag väntar på i dagarna:)
#2 - 27 mars 2010 08:47
Va bra att du har kommit över din fobi och vänt det till något positivt! :)
Akvariehobbyn är therapi för de flesta då det är en avstressande del av vardagen.

Vad önskar sonen för fisk i det nya projektet då?
#3 - 27 mars 2010 10:01
Zenthar skrev:
Va bra att du har kommit över din fobi och vänt det till något positivt! :)

Akvariehobbyn är therapi för de flesta då det är en avstressande del av vardagen.

Vad önskar sonen för fisk i det nya projektet då?

Kan inte göra annat än att hålla med :)

Du får lova oss att uppdatera med bilder
#4 - 27 mars 2010 10:34
En liten notis bara på
Haha det var vad min mamma och pappa tyckte när det skaffade mitt första akvarium när jag var en liten flicka :P "det kan nog vara bra för Emelie att ha fiskar att titta på så att hon lugnar ner sig, det är harmoniskt" men när mina svärdbärare fick yngel och jag fick se att mina barber åt upp dem gick helvetet lös och jag hade praktiskt taget nere fingrarna i karet för att "strypa" min barber xD Men! Akvarieintresset har suttit i dock i flera år och det är mycket underhållande :)
Bilagor:
#5 - 27 mars 2010 11:34
Visst är det en rofylld sysselsättning! Perfekt för alla stressade själar. En härlig hobby som kan involvera alla i familjen oasett ålder! Nu ska jag och min treåriga tös snart tvätta grus:)

Min son har sagt att han vill ha Svärdbärare, svarta och vita fiskar:)
Jag hoppas att våra fiskar i det större karet ynglar av sig så kanske vi får egenuppfödda firrar i karet:)
De fiskar vi har i 112l är:
3 Black Molly
2 Gul Molly
2Silver Molly
2 silver/blå Platy
Ca 25 Neontetror
1 Ansictrus
1 kuliål

Som första fiskar ska jag flytta över ca 5 st neontetror för att få igång det nya karet:)

Men nu står Grustvätt överst på schemat:) Min goa granne var här med en hel hink sjöstens grus:)

Som tidigare sagts kommer dokumentations bilder snart, så fort jag är reggad som guldmedlem:)
#6 - 27 mars 2010 22:24
jaha nu har vi tvättat grus, sköljt en nyinköpt rot och tvättat av stenkol.
Stenkolen ville gärna skiva sig och ramla sönder, brukar den göra det?

Växterna fick sig också en omgång och en kunde delas i två då den var kraftig och fin.

Det hela tog hela kvällen att genomföra eftersom jag hade en treåring till assistent;)
#7 - 28 mars 2010 09:01
Nu är akvariet inrett o klart:)

Vattnet tog jag från mitt gamla kar för att få ett lite mer "moget" vatten. Jag tillsatte endast ca 15l nytt vatten och hälde sedan i vattenberedningsmedel.
Nu är det bara att vänta och ta prover:)

Vi funderar och diskuterar mycket vad det ska innehålla för fiskar.
Själv är jag svag för molly och platy:)
#8 - 29 mars 2010 19:42
Idag har jag tagit prover på vattnet och allt ser ok ut:)
Jag låter akvariet stå några dagar till för att komma igång lite mer.
Jag undrar om det blir någon skillnad för belastningen på akvariet nu när vattnet kommer från det tidigare karet?
#9 - 30 mars 2010 09:27
åhh va lång tid det tar att bli gold jag vill se bilder:D
#10 - 30 mars 2010 10:16
Lineli skrev:
Idag har jag tagit prover på vattnet och allt ser ok ut:)

Jag låter akvariet stå några dagar till för att komma igång lite mer.

Jag undrar om det blir någon skillnad för belastningen på akvariet nu när vattnet kommer från det tidigare karet?

Du får tänka på att inget händer i akvariet om du låter det stå utan någon fisk och sen så finns det egentiligen ingen mening med att ta gammalt vatten för alla nyttiga bakterier finns i filtret och sanden så nytt vatten hade varit att föredra och nej även fast du har gammalt vatten så räknas avkariet som nystartat men men det kommer säker gå bra

lycka till

PS. ett bra tips, ''tvätta'' det filteret du har i ditt gammla kar i det nya så hjälper du bakterierna att komma igång.
#11 - 30 mars 2010 11:52
Tack för tipset! Jag ska byta vattnet idag och sätta in tre black molly.

Bilder tar några dagar till då betalningen gick iväg idag, men sedan så kommer bilder. Jag har tagit bilder från början till nu..:)
#12 - 30 mars 2010 12:24
Hur lägger man upp bilder om man inte är medlem?
Jag är superdålig på sådant..
#13 - 30 mars 2010 12:26
Lineli skrev:
Hur lägger man upp bilder om man inte är medlem?

Jag är superdålig på sådant..

Gå in på tex

http://imageshack.us/

Ladda up bilden där sedan kan du posta forumlänken som du får här;)
#14 - 30 mars 2010 12:52
jag väntar nog till jag blir medlem. Visst kan man lägga ut bilder direkt i tråden då?
Fast ni får inte förvänta er några proffsbilder för jag har en vanlig digitalkamera som jag knappt vet hur den funkar;)
#15 - 30 mars 2010 13:25
Lineli skrev:
jag väntar nog till jag blir medlem. Visst kan man lägga ut bilder direkt i tråden då?

Fast ni får inte förvänta er några proffsbilder för jag har en vanlig digitalkamera som jag knappt vet hur den funkar;)

Jepp, du kan lägga upp bilder direkt på sidan, och bilderna blir nog bra du behöver int' oroa dig, det är ju ingen foto sida, en hel del tar bilder med mobiltelefonen och ingen bryr sig, lycka till :)
#16 - 31 mars 2010 06:04
I går kväll for jag och minstingen till Arkens Zoo för att titta på fiskar.
Vi hittade en jättefin orange/vit guppy hane som säkert skulle bli snygg till de svarta stenkolen. Honorna som fanns i affären var relativt färggranna så vi valde två sådana.
Den ena har svart och gul stjärtfena och den andra lite blandade färger.
jag inhandlade också en Ancistrus för algernas skull och naturligtvis för att de är så himla fina.

Väl hemma koppade jag över fiskarna lite i smyg då det hela skulle bli en överraskning till sonen:)
När allt var klart och klockan aldeles för mycket för två småbarn att vara uppe fick grabben komma in i sitt rum. Han blev jätteglad och tyckte de var jättefina men han undrade var de svarta fiskarna var så jag tog mina tre Black molly och koppade över dem med.:)
Hoppas nu att det inte blir för hårt tryck på akvariet från början men jag får väl byta vatten 2ggr/v nu och mata mycket sparsamt.

Ancistrusen som min pojke genast döpte till Norskan (ingen aning varför) fick en halv algtablett som den snällt fick dela med sig av till de sugna vännerna:)
Barnen fick även lägga i pytte lite flingfoder.

Grabben verkar helnöjd och då är jag med det:)
#17 - 31 mars 2010 06:21
var uppe ock tände nu och alla fiskar såg ut att må bra, skönt att ingen dog första natten:) Alltid orolig för det...
#18 - 31 mars 2010 07:32
Kul att din pojke blev nöjd. "Norskan" var ett roligt namn! (Mitt ena bustroll har döpt en utav våra Guppys till Crazy Frog för att han tyckte att hon ser ut som honom...*s*) Sedan kan jag tycka att både Black Molly och Ancistrus är för stora för ett 43-liters. Det finns ju jättefina Rasboror till exempel som skulle passa jättebra i den storleken på kar.
#19 - 31 mars 2010 20:02
Ok,, ska titta på dem, Rasboror menar jag:) Jaha, är black Molly för stora, det tänkte jag inte på, då får de nog flytta tillbaka till mitt 112l. Ancistrus vet jag är lite stor men den får nog flytta den med när den blir stor:)

Idag har jag jobbat massor med karet för en av växterna har blivit sämre hela tiden och när jag skulle ta upp den blev det bara trasor av alltihop! Jag bytte nästan 50% vatten och håvade upp massa skräp men kommer få fortsätta med det de följande dagarna så allt försvinner. Jag frågade på Arken Zoo där jag köpt växten för bara någon dag sedan och då fick jag en ny, snällt! De har mycket trevlig personal i Nyköping på Arkens Zoo även om de inte kan allt så talar de om det och hjälper så bra de kan och hittills är jag mycket nöjd med deras service!!:)
Guppyhannen är på honorna hela tiden så jag köpte en hona till som avlastning:) Fast igentligen var det för den var så fin att jag inte kunde låta bli;)
#20 - 31 mars 2010 20:04
Jag fyllde på med vattenberedningsmedel, växtnäring och Ektozon också...
#21 - 31 mars 2010 20:10
Jag kollade rasbora, det fanns en ok algätare sedan var "drottningen" den som föll mig mest i smaken, fin färg! Ska låta akvariet vara ett tag nu sedan kanske det blir byte av fisk el iaf fler guppy ist för black molly.
Det är väldigt mycket att tänka på vid uppstart av kar, särskilt när man köper för stora fiskar.
Ska nog se om jag kan sälga Ancistrus, den blir ju aldeles för stor, vad tänkte jag på...
#22 - 31 mars 2010 21:04
Black Mollyn bör väl ha minst 70 liter att röra sig på i alla fall. De blir ju en 10 centimeter. Ancistrusen kan säkert vara kvar ett tag om den är liten, kan du inte flytta över den till ditt större kar sedan, eller kanske se om du kan byta den nu direkt i djuraffären mot ett par ottosar kanske?
#23 - 1 april 2010 16:26
Jag ska kolla upp det med bytet, det lät smart.
Mina Black molly är rätt små tycker jag så de får vara kvar ett tag till så får de flytta över till 112 sedan.
Bilagor:
#24 - 1 april 2010 16:28
Den ena Mollyn står vid botten och gömmer sig hela tiden, verkar inte må så bra.
Den kanske inte klarar flytten...
#25 - 1 april 2010 18:12
Nu vid kvällsmatningen verkade Mollyn bättre, simmade runt som vanligt och åt som vanligt:)
#26 - 1 april 2010 20:29
Skönt att Mollyn verkar pigg igen men ha koll för du har hög belastning i ditt kar med tanke på att det är litet och nystartat. Hade plockat bort Mollyn omgående. *Nitritvarning* Hade varit jätteskoj att få se bilder nu när du blivit guldis! :);):)
#27 - 2 april 2010 06:09
Jag hoppas få tid idag att lägga upp bilder:)
#28 - 2 april 2010 12:28
hur lägger jag in bilder nu då? Nu har jag iaf med hjälp av min man fått in em på datan:)
#29 - 2 april 2010 12:30
amagad fortfarande inte bilder? :O:O ;)
#30 - 2 april 2010 19:57
Jag fattar inte hur man gör:/
#31 - 2 april 2010 19:58
Under meddelanderutan inne på avanderade inlägg hittar du " Tilläggsalternativ" välj "hantera bifogade filer" och sen laddar du upp där :)
#32 - 2 april 2010 20:12
Nu gör jag ett forsökt att lägga upp bilder vi får se om det fungerar.
[ATTACH]29231[/ATTACH]

[ATTACH]29232[/ATTACH]

[ATTACH]29233[/ATTACH]

[ATTACH]29234[/ATTACH]

[ATTACH]29235[/ATTACH]

[ATTACH]29236[/ATTACH]

[ATTACH]29237[/ATTACH]

[ATTACH]29238[/ATTACH]

[ATTACH]29239[/ATTACH]

[ATTACH]29240[/ATTACH]

[ATTACH]29241[/ATTACH]

[ATTACH]29242[/ATTACH]

[ATTACH]29243[/ATTACH]

[ATTACH]29244[/ATTACH]

[ATTACH]29245[/ATTACH]

[ATTACH]29246[/ATTACH]

[ATTACH]29247[/ATTACH]

[ATTACH]29248[/ATTACH]

[ATTACH]29249[/ATTACH]

[ATTACH]29250[/ATTACH]
#33 - 2 april 2010 20:15
Jag har sedan sista kortet bytt ut den stora växten tv i bakkant för det var den som dog.
Jag sätter ut nya bilder imorgon på akvariet och invånarna:)
#34 - 3 april 2010 10:26
fint :D
#35 - 3 april 2010 13:04
Tar gärna mot tips om inredningen:)
#36 - 3 april 2010 14:31
Ser fint ut. Du kan ju sätta värmaren och filtret på kortsidan och då gömma värmaren bakom filtret, såvida man inte ser mycket från kortsidan då... Hängde du med på vad jag menade nu? :)
#37 - 3 april 2010 20:30
Ja jag hängde med, tror jag:) Låter som en bra ide,ska prova det för den kortsidan är mor en vägg.
Hur pass nära värmare och pump kan man sätta växter?

Idag hälde jag i salt i karet pga att en molly verkar hängig och i mitt 112 har jag fått sjuka fiskar:( Mollysarna kom ju därifrån så risken är stor att de blir dåliga.
Jag har ställt frågor här på Zoopet och ringt till djurmagasinet för råd idag.
Får se om ett par dgr om de verkar piggare annars blir det medecinering...
Bilagor:
#38 - 3 april 2010 21:02
Nice!! KUL att du matar oss med bilder :D pluspoäng!
Kom ihåg nu, ha inte FÖR bråttom vid uppstartet med många fiskar :)
#39 - 3 april 2010 22:47
Lineli skrev:
Ja jag hängde med, tror jag:) Låter som en bra ide,ska prova det för den kortsidan är mor en vägg.

Hur pass nära värmare och pump kan man sätta växter?

Idag hälde jag i salt i karet pga att en molly verkar hängig och i mitt 112 har jag fått sjuka fiskar:( Mollysarna kom ju därifrån så risken är stor att de blir dåliga.

Jag har ställt frågor här på Zoopet och ringt till djurmagasinet för råd idag.

Får se om ett par dgr om de verkar piggare annars blir det medecinering...

I karet här hemma börjar växterna skymma hela elektroniken och jag har inte märkt något dåligt då jag ansar/flyttar bort växter som helt klart täpper för.
#40 - 4 april 2010 06:33
Lite fler bilder

Här är lite fler dåliga bilder. Jag har bara en Canon digitalkamera och är inte så bra på inställningarna.
De här korten är tagna med och utan blixt. När man tar utan blixt blir det mer som irl, annars blir det som gult ljus...

[ATTACH]29288[/ATTACH]

[ATTACH]29289[/ATTACH]
#41 - 4 april 2010 06:36
Jag ska göra en bakgrund till det här akvariet med en liknande som jag har till 112l.
Eftersom jag är nybörjare gör jag nybörjarbakrunder:)
Jag målar bara ett papper i rätt storlek i nån fin färg som skiftar lite. Då syns inte sladdar också tycker jag det ser ombonat ut:)

Undrar vad jag ska köpa för växter.....
#42 - 4 april 2010 06:38
Nubi skrev:
Nice!! KUL att du matar oss med bilder :D pluspoäng!

Kom ihåg nu, ha inte FÖR bråttom vid uppstartet med många fiskar :)

Jag ska försöka:d

Jag har ju lyckats förstöra i mitt 112l för jag har haft för bråttom...

Jag ska vräka ner växter i båda karen nu så det blir bättre balans.

Vad jag funderar på är hur ofta man ska hälla salt i karet..?
#43 - 4 april 2010 06:41
varför tog du bort vallisinerieran alltså din stora växt i bak tycker du ska köpa mer sån o med tiden får de täcka hela bakruta mkt snyggt :)
#44 - 4 april 2010 06:49
Danne_85 skrev:
varför tog du bort vallisinerieran alltså din stora växt i bak tycker du ska köpa mer sån o med tiden får de täcka hela bakruta mkt snyggt :)

Växten var dålig och föll sönder i hela akvariet så jag höll på en hel kväll med att försöka få bort allt skräp. Jag fick en ny där jag köpt den men nu är den också dålig och ska tas upp idag:(
Där jag har köpt dem har de haft otur med några växtarter som haft dålig kvalitet men vi gav den här en chans för jag ville gärna ha långt "gräs" i bakkant tyvärr gick det inte så nu köper jag inte nåt mer gräs på ett tag men andra växter blir det. Det är just gräsen de har fått från leverantören som varit dåliga. Själv tycker jag gälört är fin men vet inte om de har det..
#45 - 4 april 2010 07:05
du kan säkerligen beställa om du vill ha det för det finns nog garanterat hoss deras leverantör...så har vi på affärerna här iaf om man vill ha en speciellt fisk/växt bara beställa kommer på torsdag :)
#46 - 4 april 2010 14:43
Nu har jag köpt fler växter både till 43l och 112l:)
Jag har även beställt ett 19l som ska agera sjukhus när någon fisk blir sjuk. kanske som karantän med när jag köper nya firrar fast det lär dröja lääääänge nu då jag måste få ordning på det jag har..Att man ska ha så bråttom.

Bilder kommer när det är klart med växterna, i morgon kanske.
#47 - 5 april 2010 14:31
kom gärna med fler inredningsförslag, fler växter är på gång:)
#48 - 5 april 2010 19:28
Nu har jag utökat med lite växter, bytt vatten och fyllt på med vattenberedningsmedel, blev osäker om jag ska ha i växtgödning oxå?

[ATTACH]29338[/ATTACH]
Hoppas fiskarna ska trivas nu:)

Bakgrunden har jag inte börjat med ännu men det kommer, ska bara komma på vilken färg men det blir nog åt det ljusgråa/vita hållet då jag tycker det ser lite mörkt ut med de svarta stenarna.
Bilagor:
#49 - 5 april 2010 20:43
ser jätte-snyggt ut :D
#50 - 5 april 2010 20:54
Lineli skrev:
Nu har jag utökat med lite växter, bytt vatten och fyllt på med vattenberedningsmedel, blev osäker om jag ska ha i växtgödning oxå?

[ATTACH]29338[/ATTACH]

Hoppas fiskarna ska trivas nu:)

Bakgrunden har jag inte börjat med ännu men det kommer, ska bara komma på vilken färg men det blir nog åt det ljusgråa/vita hållet då jag tycker det ser lite mörkt ut med de svarta stenarna.

det ser bra ut, men se om du kan fästa den växten i mitten och fästa den på roten med hjälp av fisketråd eller gummiband. de gillar att växa sig fast på rötter/stenar. javaormbunke heter den :)
#51 - 5 april 2010 21:15
Tack!
Javaormbunke, de visste jag inte!
Växer den inte i gruset om den är kvar där?
#52 - 6 april 2010 07:47
börjar blir riktigt snyggt :D
Bra med ett karantärskar!! *applåderar* Sånt borde ALLA ha, själv har jag en petbox som får agera som Sjukhuska :) Enkelt, petbox oxh en pump :)
#53 - 6 april 2010 07:48
Nubi skrev:
börjar blir riktigt snyggt :D

Bra med ett karantärskar!! *applåderar* Sånt borde ALLA ha, själv har jag en petbox som får agera som Sjukhuska :) Enkelt, petbox oxh en pump :)

Det har man fått erfara den hårda vägen...
#54 - 6 april 2010 07:49
Det har man fått erfara den hårda vägen...

trial and error
#55 - 6 april 2010 10:32
Hur länge dröjer det innan växterna "sprider" sig och börjar växa på allvar?
Jag funderar på att köpa något fint kortare gräs, förslag på bra sort?
#56 - 6 april 2010 11:20
Lineli skrev:
Hur länge dröjer det innan växterna "sprider" sig och börjar växa på allvar?

Jag funderar på att köpa något fint kortare gräs, förslag på bra sort?

För mig växte vissa växter som ogräs redan från början medan andra inte tagit fart än. Dock har de flesta spurtat iväg i och med att jag började med PMDD och köpte nya lysrör, helt otroligt vilken skillnad det blev på vissa.

Kanske javamossa? Den tycker jag är finare än de flesta låga grässorterna.
#57 - 6 april 2010 19:52
ska kolla på den:)
Vad är pmdd, alla talar om det:) Jag göder med nåt annat som ja inte minns vad det heter..
#58 - 6 april 2010 20:15
Idag har jag medicinerat karet då jag fått sjuka fiskar i 112l och Mollyna kommer ju därifrån.
Den ena mollyn står ofta långa perioder på botten och står då helt stilla lite gömd, den kanske fått samma sjukdom som de i 112l.
Sjukdomen är inte helt fastställd men på Djurmagasinet sa de att det med största säkerhet var en parasit och det skulle behandlas med häx ex el vad det nu heter, orkar inte kolla. En av de sjuka fiskarna i 112l dog i morse. Den simmade konstigt och var liksom lite bananformad och såg även lite ljusare ut än vanligt. Har skrivit i en annan tråd om det.

Nu hoppas jag få fart på det lilla 43l akvariet med växter o allt. Fortsätter mata pyttelite varannan dag med en mini nypa flingfoder och en halv algtablett till "norskan".
#59 - 7 april 2010 14:00
Den svarta mollyn har inte setts på botten lika mkt idag:) Hoppas den blir ok.

I 43l har jag:
En Guppyhanne ca 3 cm
Tre Guppyhonor ca 3-4 cm
Tre Black molly ca 3-4 cm
En Ancistrus ca 4 cm

Är detta för mycket? Har fått höra lite olika bud ang karets storlek och fiskarnas mängd...
#60 - 7 april 2010 16:08
Gräsliknande växter är generellt svårt att få att trivas, du behöver ett rejält ljus och säkerligen gödning. Inte för mycket som skuggar heller.
Jag älskar min Vallesneria, den växer så in i bänken och alla plantor skjuter sidoskott :)

PMDD hittar du här http://www.haack.se/pmdd/
Det är några påsar med pulver som du blandar med vatten i t.ex. 0.5ltr pet flaskor, sedan är det bara att dutta i en dos veckovis eller så från varje flaska :)

Ditt 43L känns väl inte så farligt..fullt men inte överfullt, det blir väl värre när yngre generationer kommer ;) Möjligen vill Mollysarna ha lite mer yta..
#61 - 7 april 2010 17:20
Jag tror inte det blir några yngel, verkar inte ha någon tur med det. I mitt 112l har jagbara ungfödare men ingen har ynglat, jo ett yngel på två månader, fast det var borta efter ett par dgr.
#62 - 9 april 2010 19:59
Tyvärr har den ena Black Molly honan dött idag.
Efter behandling med Hexa Ex fick hon svamp på huvudet och dog idag under dagen innan jag hann göra något mer. Hon har varit hängig rätt länge nu så det var inte helt oväntat även om jag nog först blev förvånad av att hon fått svamp men efter att ha läst på lite mer i ämnet var det nog inte så konstigt.
Nu är det bara att hoppas på att ingen mer blir sjuk.
#63 - 11 april 2010 09:44
Nu har det blivit yngel!
Hittade ett svart litet yngel i karet imorse som nu simmar omkring i en liten "Yngelkasse" av plast i karet:)
#64 - 15 april 2010 19:44
43l akvariet börjar bli för trångt! Nu har jag fångat upp sex st yngel två svarta, en gråsvart, två grå och en genomskinlig:) Grabben är helnöjd!

Ynglen kommer så småningom få flytta till ett 19l yngelkar där de får växa till sig innan de får flytta. Det lilla karet är just hemkommet och inte installerat ännu så om några dagar får de flytta in i sin nya bostad som för övrigt kommer vara placerad i min lilla flickas rum:) Hon vill ju också ha ett akvarium:)
Jag undrar hur ofta man måste byta vatten i ett sådant litet kar och hur mycket växter som går åt, det lär nog bli lite pyssel..
#65 - 15 april 2010 19:46
desto mindra akvarium dersto mer pyssel o donande. ;)
#66 - 16 april 2010 07:50
Tänkte kolla vad vit och rosa sand kostar:)
Det ska bli ett riktigt prinsessakvarie som passar en treåring som älskar rosa och prinsessor:) Kanskr inte min smak direkt men det ska ju vara hennes kar:)
#67 - 16 april 2010 19:44
Har nog missat, vad är det för storlek på hennes?

Annons