Ett misstag

#1 - 19 augusti 2008 21:43
Som ny akvarist trodde jag såklart på dem i djuraffären. Och när de så visade en ynklig mal på 5 cm som "inte kommer växa ur ditt akvarium" (hade då 54 l)

Köpte såklart den eftersom den var så söt och fin.

Med tiden blev den störr och började närma sig 15 cm okej, tänkte jag då blir den väl inte så mycket större för den ska ju inte växa ur akvariumet.

Skaffade mig ett 120 l akvarium och malen hängde förstås med.

Nu i dagens läge så är malen 20-25 cm skulle jag tippa och växer fortfarande. Snart har h*n växt ur mitt akvarium och jag har ingen möjlighet att skaffa ett på 600 l som Segelfensplecon kräver i vuxet tillstånd.

Har börjat annosner nu i 3 månader men inget napp.

Så jag börjar fundera på vad jag ska göra när malen börjar växa ur mitt 120 l jag har nu (vilket den ju redan har börjat att göra) och det enda jag kommer på är avlivning, om ingen nappar på min annons. Men så verkar ju inte fallet vara.

En sak är säker iaf. Kommer ALLTID läsa på om fisken jag är intresserad av innan jag köper någon igen.
#2 - 19 augusti 2008 22:43
Hoppas att du hittar en lösning, själv är jag permanent fodervärd åt 2st som Grodlund lämnade till mig, och om gud vill och skorna håller får jag till ett 720 åt invånarna i papegojträsket inom ett år, måste komma ihåg hemförsäkringen.. ..måste komma ihåg..

Annars så kanske den här skulle passa dig?
#3 - 20 augusti 2008 09:25
hej hör med en akvariebutik. jag fick en mal på 30 cm med ett akvarium så när jag var i min butik å pratade om bla denna så sa han att han gärna köper in den av mig när jag ej kan ha den mer. dvs byta mot andra fiskar mat eller tillbehör å de är värda en del så det är ju bättre än avlivning iallafall lycka till
#4 - 20 augusti 2008 15:46
Hör med stollen Peter på söders zoo. Dom brukar kunna ta emot grymma malar :D
#5 - 20 augusti 2008 15:47
Va matar du malen med föresten? Jag har en gibbis som växer toksakta :(
#6 - 20 augusti 2008 19:47
Gaffel skrev:
Hoppas att du hittar en lösning, själv är jag permanent fodervärd åt 2st som Grodlund lämnade till mig, och om gud vill och skorna håller får jag till ett 720 åt invånarna i papegojträsket inom ett år, måste komma ihåg hemförsäkringen.. ..måste komma ihåg..

Annars så kanske den här skulle passa dig?

Får tyvärr inte skaffa större akvarium för mina föräldrar och sådant måsta man lyda fast man är 20 år [:o]
#7 - 20 augusti 2008 23:11
hehe jo ibland brukar dom tugga sönder växterna :)
a gör så .D
#8 - 21 augusti 2008 00:01
Tråkigt när försäljarna inte har bättre koll, elr ännu värre; har koll och bara vill sälja...
Hoppas det löser sig, stora malar e ju rätt coola men kan man inte ge de vad de behöver så...
#9 - 21 augusti 2008 12:44
Ringde till Peter idag. Men han tackade nej :( han har fullt i sina kar för tillfället. Men längre fram kanske han kan ta emot den.

NIC: Ja, och tyvärr är ju intresset rätt så litet för dessa jättar också :( Om ingen visar intresse för malen och om h*n växer sig för stor så återstår väl bara kniven då :(
#10 - 21 augusti 2008 20:47
gickan_87 skrev:
Får tyvärr inte skaffa större akvarium för mina föräldrar och sådant måsta man lyda fast man är 20 år [:o]

Dessa föräldra påbud är till för att töjas till bristnings gränsen :D
Så kolla du med den som vill skänka bort 400L. Du kan alltid säga att det inte är en på 800L om dina föräldrar opponera sig mot ditt lilla till tag och sedan kan du säga att du har en harmlös liten hobby, säg något i stil med
- Jag sitter inte och hänger med några pundare på palttan och köper knark för det jag lyckats råna i hop av pensionärer.
:)
#11 - 21 augusti 2008 20:53
Är inte fisk nyttigt kanske smakar bra i ett korvbröd XD
#12 - 22 augusti 2008 19:22
Hur jag än föreslår så får jag inte skaffa större kar :(

Får hålla tummarna att jag snart får fast jobb och kan flytta.. :D
#13 - 22 augusti 2008 21:28
har du nån bild på rackaren? :D
#14 - 23 augusti 2008 18:15
GRIZZLY skrev:
har du nån bild på rackaren? :D

Nej, jag har ju inte det... men kan nog fixa om jag bökar i hela karet eftersom malen nästan aldrig visar sig.. :p
#15 - 23 augusti 2008 21:00
Du har mao ett alldeles för stort akvarium för den lille gynnaren om han lyckas gömma sig för dig hela tiden.. ;)
#16 - 24 augusti 2008 05:03
OJ! Den blir ju 50-60 cm lång väl? (Rätta mig om jag har fel)

Känns som om den behöver en hel swimmingpool. xD
#17 - 25 augusti 2008 15:32
Gaffel: Eller också är det mitt fel som har mycket växter och en stor grotta till den ;) :D
#18 - 25 augusti 2008 21:57
Du som var intresserad av malen... skicka ett PM
#19 - 2 september 2008 17:42
hur har det gått? min butik sa idag att de gärna köper in min mal 30 cm för 100-200kr lite beroende vilken mal det är. han köpte in 160 yngel av mig(guppy) för 5 kr för halvstora å 1 kr för pyttesmå det är en kanonbra butik hoppas det har gått bra
#20 - 2 september 2008 18:42
Du kan ju besöka GOC:s forum - malforumet :) Massor med malentusiaster finns det där:

http://www.goc.se

Annons