ett nytt AA kanske?

#1 - 23 april 2004 17:17
AA: Anonyma akvarister.
Jag tycker nog att någon borde starta en sånn förening.
Ja ja, till någon gör det kan man använda den här tråden för att prata med människor som förstår sig på problemet man har, jag kan börja.

Jag ska snart starta ett litet saltkar och detta har redan kostat mig runt 1500kr, och jag har inte änns fått vatten i det, så mer lär det li i form av MH lampor och sånnt.
Sen har jag köpt ett nytt 150l pga. att jag har fårr för mig att börja odla rödciklider, allt detta har jag köpt på midre än en månad.
Det värsta är att jag är bara 15 år och har en mycket dålig ekonomi.

Någon som känner igen sig?
#2 - 24 april 2004 15:51
Jodå, efter den senaste månaden på vatten och bröd så är man på det igen direkt när man fått lön [;)]
#3 - 24 april 2004 16:34
Jo tack! Visst känner jag igen mig!
Jag är i samma läge som du, 16år & ingen ekonomi att tala om... Köpte mitt första EGNA (familjen har alltid varit akvarieintresserad) kar i julas, 270l gick på 2500kr+ alla fiskar rötter sand m.m. Blev inga penar över den julen...
Så endast 2 månader senare köpte jag ett beg 50l & ett nytt 100l, blev ca 2000kr där med. Så för ung en vecka sedan fick jag ett erbjudande om 2 100l med fina ställningar för bara 500kr dock utan tillbehör så det blir ju en slant till där med... Ush inget festande denna månadern heller. Har en plan att jag ska sälja av alla karen utom ett 100l, köpa ett på över 500l & satsa på Diskus eller skalarer i stället.

Hur gör man för att sluta?! På det här sättet får man ju aldrig pengar över & då ska man inte nämna hur mycket det kostar att hålla alla dessa kar i drift.
Ja ett AA skulle verkligen behövas!

Mvh /Anna
#4 - 24 april 2004 18:11
För förra julen köpte och inredde jag mitt 650l för 6000kr eller något sånt, då va man pank ett bra tag, och kostnaderna på saltkaret har bara börjat, måste köpa tester, fiskar, korraler, osmosfilter och en massa annt "skit".

#5 - 25 april 2004 22:38
jag är inte fast i det... jag kan sluta när jag vill!
#6 - 26 april 2004 05:49
Så säger alla [;)]

Vad är det nu man säger...Första steget är att erkänna att man har ett problem!

Mvh /Anna
#7 - 26 april 2004 06:59
Må så vara. Men det är ett ganska angenämnt problem [:D]
#8 - 26 april 2004 07:04
Fawkes: Så akvarierna räddar dig ifrån spriten? :)

Nej jag ska inte köpa nått den här månaden! fast jag köpte 4 nya malar i helgen... o växter, o så har jag beställt en ställning till köket så att jag kan ha fler kar där... men jag ska inte börja fylla det med akvarium än! *ringer glasmästaren för att kolla priser* ;)
#9 - 26 april 2004 12:06
Sen är det ju att denna drog smyger sig på en utan att man märker det... man börjar med ett litet och vips så är man uppe i 6 st... Men jag anser inte att jag har några problem... dom är ju så små karen.... Dom som har problem är ju dom som har stort literantal, menar jag på.[;)]
#10 - 26 april 2004 12:10
mmm jag vet också hur det är.
Min favorit akvarie butik här i Ronneby har stäng Måndagar och Tisdagar INTE BRA. Dom som röker vet hur det känns efter några timmar utan ciggaretter :-).

ABSTINENS ;-)
#11 - 26 april 2004 14:23
AA (Anonyme Akvarister) finns redan - i Oslo! Men de hjälper knappast folk att minska ner på sina akvarier, snarare tvärtom. De verkar ha det festligt på sina möten men är starkt emot missbildade odlingsformer, så folk med slöjstjärtar göre sig icke besvär.

Olle
#12 - 26 april 2004 17:08
Jag tycker verkligen synd om er akvalister.... tur att man inte har några som helst problem åt det hållet ;-)
#13 - 26 april 2004 20:18
Ursprungligen skickat av Nanc

Jag tycker verkligen synd om er akvalister.... tur att man inte har några som helst problem åt det hållet ;-)

Ja det är väl tur att man kan övertyga sina vänner med att ett par till är helt okey! *asg*

Vips så har man 6 stycken istället för 3. Så lättpåverkad är man i ett sådant sällskap.*fniss*

Men som alla andra AA mm så samlas man ju gärna med sina geliker på ett och samma ställe... *asg* Vissa håller ju sig till parkbänkarna med sin flaska... andra sitter här eller så kan man ju kalla det för kärringrally med.... =)Hur många fick inte med sig nåt där som dom inte skulle ha med sig egentligen... men bara en till [;)]
#14 - 26 april 2004 20:45
Hur många fick inte med sig nåt där som dom inte skulle ha med sig egentligen... men bara en till

Inte jag!!! Å inte fick jag med mig något nytt kar [}:)] å inte blev jag övertalad att köpa något när jag kom hem ...[:-2]

Så, som sagt... jag har inga såna däringa problem jag inte!!!![:-129]
#15 - 26 april 2004 20:51
Ursprungligen skickat av Nanc

[quote]Hur många fick inte med sig nåt där som dom inte skulle ha med sig egentligen... men bara en till

Inte jag!!! Å inte fick jag med mig något nytt kar [}:)] å inte blev jag övertalad att köpa något när jag kom hem ...[:-2]

Så, som sagt... jag har inga såna däringa problem jag inte!!!![:-129]
[/quote]
<center> [:-139] </center>
<center>nej jag såg ingen påse[:-75]</center>
#16 - 26 april 2004 20:51
För som alltid så håller man ju skenet uppe för sina vänner. =)
#17 - 26 april 2004 20:56
Ååååå.... du menar min nya L-200, det är en heeeelt annan sak, den var ju ett kap, en typ av investering, typ en aktie...eller???
#18 - 26 april 2004 20:59
Ja det är ju en stoooor skillnad!
#19 - 26 april 2004 21:01
Puh!!! Blev lite orolig där ett tag...
#20 - 26 april 2004 21:02
och jag köpte ju bara ett par små fiskar på fredagen...
att jag sedan smygköpte ett gäng discusyngel och ett nytt akvarium på lördagen när jag var ledig från kärringrallyt var det ju egentligen bara sambon som märkte... och då är man ju djupt ned i träsket när man smygköper fisk och tillbehör... *s* Fast jag tror att jag smittat sambon - han protesterade inte mot mitt aukuta discusbehov och har till och med visat sig vara kapabel att mata dem när jag inte är hemma (så de växter till sig ordentligt) Tur att man lusläst tråden om "att fostra en akvarienörd"
#21 - 26 april 2004 21:03
Ja är man inte värst när man smygköper det utan sina kära vänner!!! *asg*
#22 - 27 april 2004 11:07
Hmm, man kanska skall gå med i AA [:-48]För några år sedan hade vi ett 100 l kar med lite fisk i. Nu har vi ett 540 l sällskapsakvarium, ett 250 l malawikar och ett 60 l yngelkar. Jag tror ibland att jag drabbats av <font color="red">jag vill ha mer-sjukan</font id="red">. Har nu dessutom planer på att bygga ett eget 750 l kar... Hur skall detta sluta?

När studiemedlet ploppade in på mitt konto för ett par dagar sedan så sprang jag bort till zoo-butiken. Tänkte att jag skulle försöka smyga ner yterligare ett par koboltblåa dvärgguramis i vårt stora kar (ville inte att sambon skulle hitta dem [:-34]) Vad tänkte jag på? Hur kan man undgå att lägga märke till ett extra par nästan självlysande vackra fiskar? Men jag har tur, min sambo tycker oftas att det är lika roligt med fisk som jag, även om vår smak inte alltid är delad.
#23 - 27 april 2004 11:57
Känner igen det där också, hett tips är att skaffa en sambo som inte vill ha huset fullt med kar. Men eftersom pengarna bränner i plånboken så fick det bli bara ett kar istället, men det blev ett möbelkar med BTN osv så det blev rätt dyrt ändå.

Men mina snäcklekare behöver större än sina nuvarande 70L så ett 160L är på gång :)

Sedan ska ju källaren fixas... hmmm...

/J
#24 - 27 april 2004 12:08
fast AA är ju ingen bra idé egentligen. Jag vill ju inte sluta - bara bli liiiite mindre fanatisk *S*
#25 - 27 april 2004 12:16
Jaaa... var ska man börja... har som arbetslös inga pengar alls i princip...men nog lyckas jag med hjälp av lite lån och krukförsäljning skrapa ihop till ännu ett 240 l akvarium. För att spara riktigt med pengar så åkte jag dessutom från Bålsta ( utanför Stockholm )ned till Göteborg för att hämta akvariet ( jo, jag sparade många tusenlappar på det ). Det blir inte bättre av att jag helt plötsligt hittar ett flertal trevliga djuraffärer med bra priser på akvarietillbehör och fiskar.... vilket resulterar i att jag bara måste inhandla lite saker.
Min käre make tar det hela ändå rätt bra...han förbannar dessa j-vla fiskar ibland, men samtidigt så erkänner han att han tycker om dem och inte skulle vilja vara utan dem.
#26 - 4 maj 2004 06:54
Jag ändrade mig och tog mitt 160l kar till saltvattnet och det blir ju bara ännu dyrare, nu e jag pank som f*n.
#27 - 4 maj 2004 10:14
Min sambo kom hem igår efter att ha vart på Gotland över helgen, och fann med stor förvåning ( som dock snabbt gick över till total resignation ) hela soffan fylld med: avklippt slang, ett snörnystan, en halv nätrulle samt diverse andra små attiraljer.
Prexis allt sånt som man bara måste ha för att bygga egen yngelbur ju !! *vet*
Själv så hade jag inhalerat ångorna från silikonet bara en kort stund tidigare, resultatet låg ute på bänken för torkning och vädring, så jag befann mig i ett annat universum så att säga.
I badkaret stod hinken mé de två nya rötterna i, och halva köksgolvet var fullt av stenar.
Sånt är väl normalt att komma hem till....eller ???
[:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127][:-127]
#28 - 4 maj 2004 18:56
Fattar ni hur jobbit det är när vi båda två är lika fiskgalna?? När barnen barar tvärskriker "NEEEEEEEJ!!! Jag vill inte titta på fiskar idag mamma!!" [:-123]
Då brukar jag svara: "Nej vi skall inte titta på fiskar idag, vi skall bara köpa en liten växt till våra yngel som du har i DITT akvarium (och sen skall vi kolla priser på de riktigt stora akvarierna med tillbehör, tjusig inredning å sånt)".[:-29]

När släpper denna fobin/nojan/vaddetnukallas? När skall man sluta tillbringa varje mörk akvariestund framför zoopet?

Säg vad ni vill men kul e de iaf.

AKVARISTISKA hälsningar
// Maria (med familj)[:-128]
#29 - 13 december 2004 01:16
Är själv ganska ny med dehär problemet. Köpte ett 240l efter att ha blivit inspirerad av flickvännens akvarium. Drog i veckan igång ett till 60l o har redan stora planer på flera till. Tror jag snart blir portad på zooäffären i stan också ;)
#30 - 13 december 2004 01:33
Kan ju säga att vi utökat vårt akvariebestånd sedan första inlägget med fem akvarier... Nu har vi äntligen lyckats hejda oss!! 11,3 liter vatten per kvadratmeter... Får inte plats med mer!
(Det säger vi varje gång.....)
#31 - 13 december 2004 04:55
Hmm, jag vet lite om hur det kan vara......

jag hade akvarier överallt där det gick i lägenheten, på köksbordet etc.

Nu har jag lyckats skänka bort akvarier samt sålt några, jag har lovat mig själv att 2 stora kar och ett mindre och sen inge mer....

Jag vågar knappt gå in på zoo affärerna för tänk om jag ser nån kul L-Mal som alla bara måste ha......

*livet e tungt*

//Marcus

ps. tur att man inte har någon flickvän som blir drabbad i alla fall hehehe
#32 - 13 december 2004 08:59
Yess!!!! Jag måste ha kommit lite närmare någon sorts bot... Bestämde mig för att jag ville ha ett rejälare Tanganyika... och har lyckats börja fixa det i ett redan befintligt kar!!!! Tidigare har det alltid införskaffats nya kar till nya projekt... men nu möblerade jag bara om lite... hmmm... okey då... ett litet 120 literskar extra blev det.... annars hade mina ancistrusyngel blivit hemlösa juh.... åsså startade jag två 54 liters kar...å ett ytterst tillfälligt 10 liters.... men dom hade jag redan på vinden...
Är i alla fall rätt nöjd med att jag ÄNTLIGEN fått ett litet kar på toa... där har det sett tomt ut länge!!! Jag har lite svårt att se en tom byrå... utan ett litet kar uppepå... För övrigt så har vi i vår familj slutat att använda ordet byrå... vi kallar dem för akvariebänk på en gång :-)
#33 - 13 december 2004 09:29
min rekkomendation är att lägga allt krut på ett kar, som mna försöker göra "perfekt". inte nog med att man sparar pengar och utrymme, man får dessutom ett riktigt snyggt kar.
#34 - 13 december 2004 10:07
Varför bara ha ett perfekt...då man kan ha minst 2 st ännu mer perfekta ??
Undras om inte min sambo börjar bli riktigt drabbad...nästan mer än jag ??
Igår, då vi knallade omkring i Visby, i den bleka höstsolens sken, så hade min bror och hans tjej hittat ett litet mysigt café som de satt och värmde sig i. De hade ju knallat iväg lite tidigare än vi andra.
på disken där inne i cafét så fanns det ett litet infällt tavelakvarie.
Det hade jag missat helt.....det såg däremot min sambo direkt !!
"Kolla va ballt !!"
Nu börjar jag bli orolig för mig själv......missa sådana viktiga detaljer !!!
#35 - 13 december 2004 10:37
Jag är medlem av den hedervärda organisationen "Mad Gardeners society"
Där finns medlemmar med likartade problem, t ex kvinnan som gick upp på nätterna och grävde upp gräsmatta för att anlägga rabatter så inte maken skulle hindra henne, pannlampor är populär utrustning också....
De har ett valspråk: Carpe Rutrum (grip spaden) samt en hälsningsgest:
Man börjar i fällknivsläge, lägger händerna på ryggslutet och rätar sakta upp sig med ett stönande....

Kanske dags för ett Mad Aquarists Society? Valspråk? Mer fisk? (latin låter så snyggt, men jag kan inte...)
Ideer till igenkännigstecken? Blöta ärmslut? Nariga händer? Grus i badkaret? Att man ständigt har näsan mot marken i naturen om man skulle hitta en snygg sten? Att man alltid går med sidan först som för att ta sig fram mellan akvarier som står lite trångt? Eller då att man sitter med ficklampa framför akvariet efter släckdags....Får utslag om någon säger alger...Eller att man går hem tidigt från fester för att man måste byta vatten kanske....

Tanken med en sådan sammanslutning är att BEJAKA besattheten, AA låter misstänkt mycket som man skulle SLUTA med nåt....
#36 - 13 december 2004 11:09
Det första jag gjorde igår då vi kom hem ifrån Visby...tja...efter att först ha fått ett smärre nervsammanbrott då jag kallt räknat med att vi faktiskt skulle ha hunnit hem några minuter tidigare än vad vi nu gjorde, så hade jag kunnat hämta ut mitt väntande paket på posten...för det hann i inte i fredags heller...så han sambon höll på att akut få teckna ny livförsäkring på studs. Hur bara kan man prioritera sitt jobb framför att hämta ut mitt akvariepaket ifrån posten ????? Men tvätta bilen hann han minsann ju !!!
Så efter att ha klarat mig från mina kar ända sen kl 16.37 i fredags eftermiddag....så slängde jag raskt ner korkplattorna i badkaret tillsammans med nya träroten.
Så där stod sambon med lång näsa "Men jag hade tänkt att ta ett bad ju !!"
"Du rör inte mina korkplattor !!!! Du får vänta tills imorgon på morgonen."
Jag har packat ner paket-avin i väskan, så att jag kan gå direkt ifrån tåget till ICA-corner hemma och hämta ut mitt paket. Eller två, Nu har jag fått kollinummret på det andra paketet som jag väntar på ju.
Julklappar ??? Ööö...behöver andra personer verkligen det ?? Bara jag får mina discus som jag önskar mig så är jag heeeelt nöjd ju !!

#37 - 13 december 2004 11:20
Ursprungligen skickat av Gardener

Tanken med en sådan sammanslutning är att BEJAKA besattheten, AA låter misstänkt mycket som man skulle SLUTA med nåt....

Sluta är juh inte det nån av oss vill... tycker faktiskt att det är en rätt trevlig besatthet.... visst är det kul när familj o vänner försöker se intresserade ut och när de småskakar på sina huvuden när de tror att man inte ser???..*asg* Nej fram för mer bestatthet!!!!! är väl bara bra att man har ett intresse man brinner för... klart jag har juh 3 men men ska de va så ska det va!!!!!
#38 - 13 december 2004 11:39
Sen den här tråden startade så har jag utökat mitt antal kar till 10 st. Får nog söka hjälp.
#39 - 13 december 2004 12:39
Marie J....söka hjälp för att ta hand om alla karen, eller bärhjälp för att kunna skaffa fler ?? Vänligen deffiniera tack. *s*
Jag vill gärna ha ekonomisk hjälp till mina kar. Det är ju sååå mycket som jag skulle kunna skaffa då, som är A.B.S.O.L.U.T nödvändigt att ha ju !!!
#40 - 13 december 2004 12:52
Ja!
Starta en hjälpförening!
För bärhjälp, skötselhjälp och viktigast; hjälp att övertala medboende om att ett nytt akvarium är mer nödvändigt äen en ny TV (krävs ingen licens för akvarium).
Själv har jag bara fyra akvarim nu - och inget större än 300 L. Ändå muttrades det å det otacksammaste när jag skickat sambon länkar med alla kar över 500 l som fanns på blocket för att ge lite tips om födelsedagspresenter och julklappar?
#41 - 13 december 2004 13:36
För min del var det en god vän till mig som drog ner mig i fördärvet... Det började helt oskyldigt på en fest. Fick testa att mata hans fiskar lite. Det var ju bara på skoj, och jag hade aldrig gjort det förut så det kunde ju inte vara så farligt tänkte jag.
Och dessutom vet man ju hur akvarister är, och jag är ju inte sådan!

Nu går det inte en dag utan att jag planerar inför kommande akvarium, och inte en natt utan att jag drömer om hur jag skall inreda det.
Mitt sociala liv har tagit stryk, och varken min familj eller min flickvän vill längre prata med mig om det här. De tycker att jag blir jobbig när jag pratar om olika bottenmaterial, vattentillsatser, CO2-anläggningar och fiskarter.
Men vad skall jag göra? Hjälp mig!!
#42 - 13 december 2004 14:03
Glajdarn! Det finns hjälp för ditt problem här på Zoopet faktiskt, läs den här tåten: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16373&whichpage=1&SearchTerms=fostra,akvarienörd
och ta till dig av alla tips och trix....
Faktum är att jag tror att tre av Morellens akvarier kommit till med hjälp av den tåten :-)
#43 - 13 december 2004 14:10
Tack Tant Nancy!

Ska försöka med några av tipsen! =) Jag tror framför allt att "bebisstrategin" är den mest lämpliga...
Problemet är att hon tycker att fiskar är så förbannat tråkiga och akvarium är gôrfulöa, vilket riskerar utmynna i glada danser från hennes sida om de små "bebisarna" kolar vippen... (För övrigt avskyr jag att kalla djurungar för "bebisar"...)
Ytterligare ett problem är att jag tror att svenska insjöfiskar kan bli problematiska att få att yngla av sig i akvarium. Men jag funderar förvisso på att ha guppy som foderfisk åt abborrarna, så det lär ju bli en del yngel... =)
#44 - 13 december 2004 15:00
Jag är en tjej på femton år som är helt sjukt besatt. haha.. det kanske var att ta i. men har haft små akvarier hela min uppväxt (min pappa hade 8-10 akvarier i källaren i min ålder), i september fick jag ett 170 liters i födelseedagspresent. jipppie =)
igår fick jag min julklapp. 375 liters mödelakvarium.
jag har inga pengar kvar till kläder. gissa vart barnbidraget går =P
mamma är galen.
#45 - 13 december 2004 15:15
Jag tycker det är så jäkla kul att det så olika människor som trillar dit. Gammal som ung, man som kvinna. Det är nog få hobbies som är så jämställda.
#46 - 14 december 2004 00:31
Ursprungligen skickat av Mogwai

Marie J....söka hjälp för att ta hand om alla karen, eller bärhjälp för att kunna skaffa fler ?? Vänligen deffiniera tack. *s*

Jag vill gärna ha ekonomisk hjälp till mina kar. Det är ju sååå mycket som jag skulle kunna skaffa då, som är A.B.S.O.L.U.T nödvändigt att ha ju !!!

Ja hjälp med att bära hem alla karen samt hjälp med att sköta dom. Min särbo muttrar över att det alltid blir ett liiitet, liiitet kar till som han får släpa hem. Han muttrar också att det får bli en rejäl minskning av kar antalet om vi en dag flyttar ihop.

Purket brukar jag stäcka üpp mig och mina långa armar och säga glatt; Det är så härligt att vara särbo för du har jag så många djur och kar jag vill!!!!!

Sen är det där med att ändra i karen. Jag har ju inga pirayer precis utan små firrar som är helt hopplösa att fånga. Usch vad många timmar min kära svärson har fått lagt på att jaga mina illmariga små illrar till fiskar. Men vad gör han inte för att hålla sin kära svärmor på gott humör! Han har dessutom blivit lite smittad med och skaffat sig ett litet kar han med.

Vad dagebs ungdommar är lättmanipulerade. Särbon säger att jag lett honom mot fördärvet. *s*
#47 - 14 december 2004 09:12
Marie J...det finns la inga som helst bevis för det va ?? Förutom de blöta fotspåren på golvet...*asg*
Jag förleder då ingen...alla har alltid ett fritt val..bara de gör som jag vill ju !!! [:-128][:-128][:-128][:-128]
#48 - 15 december 2004 00:17
Ursprungligen skickat av Mogwai

Marie J...det finns la inga som helst bevis för det va ?? Förutom de blöta fotspåren på golvet...*asg*

Jag förleder då ingen...alla har alltid ett fritt val..bara de gör som jag vill ju !!! [:-128][:-128][:-128][:-128]

Du har så rätt så rätt Mogwai!

Hade inte kunnat skriva det bättre själv.
#49 - 24 september 2005 02:47
[QUOTE=Marie J]Sen är det ju att denna drog smyger sig på en utan att man märker det... man börjar med ett litet och vips så är man uppe i 6 st... Men jag anser inte att jag har några problem... dom är ju så små karen.... Dom som har problem är ju dom som har stort literantal, menar jag på.[;)][/QUOTE]

ASGARV hur va de nu med "Dom som har problem är ju dom som har stort literantal, menar jag på" ;)

själv har jag bara 1L per kvadrat men snart utökas de ordentligt då ett 375L snart ska startas upp.
#50 - 26 september 2005 08:13
[QUOTE=Raven]själv har jag bara 1L per kvadrat http://www.zpet.se/forum/images/smilies/icon_smile_sad.gif men snart utökas de ordentligt då ett 375L snart ska startas upp.[/QUOTE]
Jag har för närvarande en liter/kvm-ratio på 3. I mitt huvud har jag satt en gräns på 10, och den kommer uppfyllas precis när mitt nya 375-liters anländer... Jag tänker att 10 liter/kvm ändå är "normalt". Jag tänker att jag fortfarande inte har gått över gränsen då. (Jag behöver ju bara flytta den höga billy-hyllan till sovrummet och kassera en fåtölj när 375:an kommer...)

Man undrar ju lite vem som har högst l/m2-ratio hemma. Kompisen i huset bredvid har en exakt likadan lägenhet som mej och hans ratio är på 20. Och där bor dom två stycken.

Nån som kommer upp i 100 liter per kvadrat?
#51 - 26 september 2005 10:02
Tja, lite skadad blir man ju med just akvarier.. Tror man aldrig kommer bli riktigt nöjd. Har hållt på med fiskar under hela min uppväxt. För kanske ca 5 år sedan packade jag ihop mitt 250L kar och ett på ca 60L och gjorde ett uppehåll. Hade ju så mycket annat i rullning då.

Sedan träffade jag min man och efter kanske ett år eller nått började han filosofera om ett akvarium. Jag var tveksam... skulle vi hinna med att ha ett kar? Och malawiciklider desutom... Nej, inte nu. Vi kan vänta. Tiden gick och alla konstigheter man höll på med började tyna av pga att rygg och knän paja ihop. Så i oktober -04 eller nått sådant införskaffades ett Aqua El 90L hörnakvarium med några små malawisar och nån mal. Men snabbt insåg vi båda att man ville ju haft ett större!! :rolleyes: Så 90L såldes och 200L köptes. Efter ett tag så var malawisarna riktigt tråkiga så de byttes mot lite andra vanliga fiskar... kardinaler i ett stoooort stimm.. Detta var nog i samma veva jag upptäckte zoopet och valde att bli goldmedlem... Nu börjar allvaret!! :D

Konstigt nog vart det mal invation i 200 karet.. och de blev stora!! Större och tillslut STÖRST! Kardinalerna började försvinna.. och mina små bebi hara hara malar han inte med att få nått att äta. Tut och tjut från min sida och så stod det ett "litet" kar på 112L specielt för "mina" mindre fiskar.. Min man fick "ta" 200 karet till sina malar. Sedan fick man en "liten" muräna i födelsedags pressent och den ska ju absolut ha ett större kar... och snart blir det ett på 350-450L. Under denna tid har det kommit och gått ett antal fiskar man trode var OK men visade sig inte riktigt passa hos oss.

Efter att min man tjatade om ett kar och jag som var den negative, tills idag, så är det nog jag som är den extremt petiga och aggresiva vad det gäller fiskhållning i detta hem. He he.. :rolleyes: Nu har jag blivit en sådan som kollar upp 3 ggr innan jag köper nått. Villken kvalite det är på fiskar och prylar. Kollar upp all fakta jag kan hitta om fiskars behov osv. Och jag är inte nöjd förrens det står ett kar på 1000L hemma. Och en hel del lekakvarium med för den delen.. :D Och jag som inte trode att det skulle finnas tid till ett akvarium på 90L! Nu har man en man, dotter och en baby är på väg.. och två akvarium + 3dje på G;)

//Camilla
#52 - 26 september 2005 11:20
Smygköpa fisk e la inget....hehe...var på utflykt i februari med Maf och ett par stollar från halland på gbgrally.

Denne drd fick då hem en diskus [:-164] (den vänstra)som var 20 cm stor och den simmade fint i 540 karet flera dagar innan gumman undrade var den kom ifrån :D

Så jag fick ju dra en story om att jag fick den svinbilligt så klart.

Häromdan för 10 dar sen så släpa jag hem ett nytt ytterfilter !!!!!
Det har hon som tur e inte sett än (iaf har hon inte sagt nåt) :o

I lördags så var det dax för en tur med hallandsakvaristerna till malmö/köpenhamn för lite shoppingutflykt men jag lyckades hålla mig från att handla en enda sak.
Otroligt va ? [:-10]

Så nog är man lite akvalist minsann.
Dock inte så hemskt anonym.....[:-9]

// matte
#53 - 26 september 2005 17:06
hahaha störtsköna historier.

själv har jag 4 akvarier totalt i tankarna.

mitt nuvarande som ska bli räkkar med körsbär i.
ett 375L med praktbotior och silverhajar.

sen ett kar med nån form av skaldjur 50-160L och ett riktigt växtkar med co2 och nån ståtlig fisk typ skalar eller ett stort stim kardinaltetror eller annan vacker stimfisk.

har konstaterat att mina kardinaler jag har stimmar skitsnyggt nu sen ja fick katt :D sitter just nu på lysrampen och slår efter platyn som undrar vad det är för nåt roligt som rör sej.
låter värre än det är ingen av fiskarna gömmer sej längst in men är lite försiktiga vid framrutan.
min förhoppning är att dom ska vänja sej vid katten och ignorera henne om möjligt.
#54 - 14 november 2006 16:41
Rolig tråd det här!
Jag känner att jag också börjar få problem...Jag vill egentligen att min man och barn ska vara mer intresserade men kanske är det tur att de inte är det för då hade väll hela huset varit fullt med akvarier:D
Själv ska jag i morgon köra ganska många mil för att skänka bort min gibbi, bara för att den ska få det bra....Har precis startat upp 275l och ska börja ändra 100l till multiskar...och funderingar att skaffa 50x50x50 kuber sedan när diskus/skalare bildar par och så har jag akvarierum funderingar i källare sedan när huset är färdigrenoverat....inte tala om all tiden jag spenderar på zoopet och övriga internet.... Finns det piller som dämpar detta????
#55 - 14 november 2006 16:49
har själv börjat på problem.. har bara blivit mer och mer akvarium nu .. är uppe i 5st som har kostat mig mer än vad jag har råd till egentligen.. sen håller jag på att planera ett saltvattenkar som kommer att kosta mig ca 15000kr säkert mer oxå om jag känner mig rätt :) ibland (ofta) är det ju så att man prioriterar akvarium framför sig själv vilket inte alltid är så bra kanske.

men men, har man en hobby så har man :)
#56 - 14 november 2006 17:02
Det där med kläder och annat oviktigt får man strunta i.....jag borde gå och klippa mig, men har man långt hår så syns det inte så mycket att det är lite risigt om man har det uppsatt i en tofs :) Jag vill hällre lägga de pengarna att inreda mitt 100l :). Sedan räknar jag inte ut hur mycket jag lägger på akvarierna heller...det är jag som sköter ekonomin och min man jobbar...
Han brukar säga (skoja) nu måste jag jobba över så att min fru har råd att skaffa fler akvarier, tur man har en förstående man:D
#57 - 15 november 2006 13:47
ASG!! Kul att se att tråden återuppstått.. :D En ny uppdatering från mig:
Tyvärr har jag blivit så skadad att det införskaffades dyyyyra diskus. Långa resor för att hitta dessa har gort att min man tycker att jag är lite väl skadad och väldigt bortskämd. :D Mer "exclusiva" malar har införskaffats och de gamla gibbisar har fått flytta. Men det är bara ett enda kar i hemmet!!! DET vill jag ändra på... men min man tycker det räcker med 450l karet.. Är han inte lite väl elak?

//Camilla
#58 - 15 november 2006 14:13
Jag tycker att din man inte är så snäll.... Kan du inte fråga om hållfastheten på golvet är ok? Svarar han att det tål nog 300kg så är det bara att åka och handla ett kar till (det gjorde jag) :D. Min man tycker det ska finnas en anhörig grupp för akvarienördarnas respektive....
#59 - 15 november 2006 17:51
Vart annmäler man sej?

Det började så lugnt med ett 160 li kar,nämen så litet det var när alla fiskar kom i [:-160], raskt inköpptes (mot pojkvännens vilja) ett 540 kar.Diskusar, jajamensan det ska man ha. Nehej funkade i slutändan inte alls, efter mycket om och men och mycket tjat så ståtar nu vår lägenhet med 4 kar, 540 sydamerika, 528 malawi, 200 malawi och ett pytte på 80 för lite räkor och grodor som gör mannen i huset lite glad. Funderar nu på att man kanske kan få in något mer kar på en så där 400-500 li någonstans, vi bor ju iallafall i en 4a på 100 kvm, så nånstans måste det ju få rum, vet jag vad han säger om jag kastar ut hans skrivbord i hobbyrummet, han sitter där så sällan ialla fall.
Jaja den som lever får se
MVH/kkk

Annons