ett nytt större filter eller två ganska stora?

#1 - 28 januari 2010 22:19
har till mitt 300 liters ett fluval 305 ( pumpar 1000liter/h). de har under alla år innan gått med full effekt kanske i 6 månader innan det slammat igen och tappat effekt. nu sen mina malar har blivit stora så äter och SKITER de som kossor!! karet skitas ner så otroligt så filtret slammar igen på en månad och då har de tappat typ all effekt. :mad:

så nu är jag på g att köpa ett nytt filter. men frågan är om jag ska köpa ett nytt på ca 1500l/h och ersätta med eller köpa ett till 1000l/h och ha två? eller ska man köpa ett på ännu högre filtervolym och skruva ner flödet? annars blir det väl orkan där inne?

vad skulle ni göra??
#2 - 28 januari 2010 23:03
kan tillägga att de handlar om ytterfilter :)
#3 - 29 januari 2010 01:13
Jag skulle köpt så jag har 2. Du behöver inte vara orolig för att det blir för mycket blås i karet. Det låter mer än vad det är :)

Om du har 2 filter kan du sätta dem i olika hörn och få bättre cirkulation. När du rengör så tar du ett filter i taget så tappar du inte alla bakterier :)
#4 - 29 januari 2010 01:33
okej. tycker du jag ska ta ett på 1000 liter eller 1500liter?? blir ju totalt 2000 respektive 2500 liter på ett 300liters kar.

känns ju som de bara borde finnas fördelar med att ha två filter så de hjälper varandra. då borde de väl inte bli lika tjock slam i dem?

smart tänkt ändå med två filter så man slipper göra rent allt filtermaterial på en gång!! för som det är nu måste jag plocka ut filtret var 3dje vecka och tömma det och skölja igenom slangar och filtermaterialet för de har slammat igen. och de kan ju aldrig vara bra. sköljer de enbart lätt och i akvarievattnet som töms vid byte men man är ju ändå där och stör lite för ofta för att jag ska tycka de känns bra
#5 - 29 januari 2010 01:36
Vad är det för malar du har i karet?

Enda nackdelarna med två filter är väl att det går åt mer el och att det är ju lite mer jobb eftersom det är två filter :)
#6 - 29 januari 2010 01:43
det är gibbiceps och ancistrus.. 4 st och dom börjar bli rätt stora nu.. sen de långsträckta fläckiga pansarmalarna som är över dm långa och tjocka som korvar grisar ner rätt mycket de med..haha

jo de blir nog mer jobb, men som sagt - jag river ur de satans filtret varje vattenbyte nu så om jag får byta en gång i kvartalet (alltså en gång i halvåret per filter) så är ju de en minskning med hästlängder och dessutom borde gynna karet..

men skulle du komplettera med 1000liters eller 1300liters??
#7 - 29 januari 2010 01:50
Kör på det större filtret :)
#8 - 29 januari 2010 02:15
då ska jag göra det! tack för hjälpen! :D
#9 - 29 januari 2010 02:42
Inga problem! Är det större filtret mycket dyrare? Skiljer det mycket i pris kan du ju köpa det mindre om du vill :)
#10 - 29 januari 2010 02:52
nej de skiljer bara ca 400kr så jag kör på de större. är lika bra.

en fråga till. vad skulle du slänga i ett filter för att få så stor filtervolym som möjligt?? det nya måste man ju alltid komplettera och byta ut de man inte vill ha. sen de gamla behöver nog kompletteras med lite till. i det har jag 3 fack med blå grov filtermatta och ett fack med makaroner. men vad kan man mer slänga i? eller ska man byta ut nåt? ska man trycka ihop dem tightare så man får i bitar av filtermattor eller hur gör man när man vill utöka filtervolymen??
#11 - 29 januari 2010 03:13
Klipp sockerbitstora bitar av filtermattan så får du mer yta :D Kör så i alla mina filter + eheim substrat pro i 2 st (mest för att det följde med :D).
#12 - 29 januari 2010 03:26
okej. ska jag komplettera med typ biobollar eller makaroner eller dyligt? makaroner följer med.. ska jag ha kvar facken inne i filtren eller ska jag kasta ut dem så får filtermattorna ligga lösa och sen blir de bara en vägg mellan in och ut flöde? ska man packa mttbitarna hårt eller löst?
#13 - 29 januari 2010 16:05
Jag har ett 305 i mitt kar också. har klippt filtermattsbitar i alla korgar + att jag bytt ut orginal förfilter mot grovporig filtermatta + att jag gjort ett extra förfilter i form av en stor bit filtermatta som jag har insuget i. Har rensat förfiltret 1 gång på ca ½ år, någon annan städning har jag inte behövt brytt mig om i filtret :)
#14 - 29 januari 2010 19:31
Jim_J skrev:
Jag har ett 305 i mitt kar också. har klippt filtermattsbitar i alla korgar + att jag bytt ut orginal förfilter mot grovporig filtermatta + att jag gjort ett extra förfilter i form av en stor bit filtermatta som jag har insuget i. Har rensat förfiltret 1 gång på ca ½ år, någon annan städning har jag inte behövt brytt mig om i filtret :)

förfiltret - är det den vita mattan som står på tvären och inte korgarna?? vad är det för grovporig matta?? vanlig blå grov filtermatta som man har i korgarna?

hur har du gjort ett extra förfilter i insuget som?? vore sjukt bra för de är ofta som insuget sätter igen där kulan är [:(!] vore bra å slippa det!! om jag nu förstår dig rätt!!

bör man ha en finare matta/finare material nån stans eller kan man köra grovt rakt igenom?? är verkligen kass på vilket filtermaterial man ska ha :(
#15 - 29 januari 2010 19:48
lucille1 skrev:
förfiltret - är det den vita mattan som står på tvären och inte korgarna?? vad är det för grovporig matta?? vanlig blå grov filtermatta som man har i korgarna?

hur har du gjort ett extra förfilter i insuget som?? vore sjukt bra för de är ofta som insuget sätter igen där kulan är [:(!] vore bra å slippa det!! om jag nu förstår dig rätt!!

bör man ha en finare matta/finare material nån stans eller kan man köra grovt rakt igenom?? är verkligen kass på vilket filtermaterial man ska ha :(

Ja, precis! Ta bort hela den korgen och ersätt med en bit 5cm tjock filtermatta.

Jag är inte heller särskilt bevandrad i filtermaterialens olika egenskaper heller, men jag har kört grovporigt hela vägen, och det funkar kanonbra för mig!

Bifogar en bild på "förfiltret"
#16 - 29 januari 2010 19:53
lucille1 skrev:

Du tar en lagom bit grov matta och klipper ett tillräckligt stort hål så du kan trä på den på insuget, då har du fått ett förfilter och slipper att kulan sätter igen! De fyra mattorna som sitter före korgarna kan du ersätta med en 5cm tjock grov matta som du skär till så att du precis kan skjuta ner den i filtret där kassetten med de fyra mattorna tidigare satt, kollade just måttet på den och till 305.an ska den vara 5x24x15.5cm!
Detta kommer öka prestandan på filtret avsevärt!
#17 - 29 januari 2010 20:01
åheim skrev:
Du tar en lagom bit grov matta och klipper ett tillräckligt stort hål så du kan trä på den på insuget, då har du fått ett förfilter och slipper att kulan sätter igen! De fyra mattorna som sitter före korgarna kan du ersätta med en 5cm tjock grov matta som du skär till så att du precis kan skjuta ner den i filtret där kassetten med de fyra mattorna tidigare satt, kollade just måttet på den och till 305.an ska den vara 5x24x15.5cm!

Detta kommer öka prestandan på filtret avsevärt!

ja nu har jag kört tomt i där för den slammar igen på en gång annars!! men man tappar ju väldigt mycket filteryta då så de är ju inte direkt optimalt. men har måsta gjort det så de snurrar över huvud taget!! men har tänkt sätta dit grov matta länge för bevisligen så är den fina för fin och täpper igen!

det blir nog skitbra med två filter så detta får avlastning! mina fiskar skitar bevisligen ner för mycket.

tack för måtten!! :D
#18 - 29 januari 2010 20:02
Jim_J skrev:
Ja, precis! Ta bort hela den korgen och ersätt med en bit 5cm tjock filtermatta.

Jag är inte heller särskilt bevandrad i filtermaterialens olika egenskaper heller, men jag har kört grovporigt hela vägen, och det funkar kanonbra för mig!

Bifogar en bild på "förfiltret"

tack för bilden!! nu förstår jag!!detta ska jag genast göra!! för insuget måste jag ta lös var 4de dag och spola rent. jävligt drygt!! men detta var en sjukt bra idé!!:d

Annons