Ett stort eller flera små?

#1 - 24 september 2005 17:21
Tja!

Efter att ha kommit igång ordentligt med två kar nu (152 + 54) så har vi kommit överens i familjen om att vi vill ha större akvarium, också :)

Vi har ett utrymme på ca 2,5 - 3 meter där vi vill ha akvarium, bänkar är också fixat. Det vi nu diskuterar är storleken och antal, jag lutar åt 200x60x60, dvs 720 liter medan min andra hälft tycker att 2x350 liter bredvid varandra vore bättre.

Vad finns det för uppenbara för/nackdelar med ett stort kontra 2 mindre förutom att man kan ha större fisk i det stora?
Tex är prisskillnaden stor mellan en pump & filter anläggning till ett 720 eller 2 st till 350?

När det gäller fisk så har vi inte kommit dit ännu, jag har kikat lite på några zebrarandiga (blått + mörkt) diskus (ca 7 cm) som var enormt vackra så några sådana lär det nog bli.

Alla tankar & synpunkter välkommna :)
/Dan
#2 - 24 september 2005 18:33
annars är det ju så att med 2 akvarier kan man ha större variation men i ett 720 kan man ha större fiskar.

tillexempel i ena karet kan man ha malawis eller tanganyika och i andra kan man ha ett växtkar vilket skulle ge ett grymmt kontrast.

själv tycker jag många små skulle vara roligt om man inte tycker om riktigt stora fiskar.

+ att 350 är ju inte å litet
#3 - 24 september 2005 18:52
nej det är det ju inte, och om man har två så kan man ha ett för t ex dom från sydamerika coh ett för dom som kommer nån annanstans ifrån :D
#4 - 24 september 2005 19:11
Testa och lyfta in ett 720 i huset så märker du snart vilken skillnad det är... :-)

Vid ungefär 540 liter finns en gräns för när akvarier börjar bli mycket besvärliga att hantera. Även tomma så väger de väldigt mycket, över 100kg, och storleken och dess skörhet gör det förbaskat jobbigt att bära dem och ta sig runt hörn med.

Dessutom går priset på pumpar och filter upp oproportionerligt mycket, ramper slutar finnas i standardstorlekar, och det tar LÅNG tid att göra vattenbyten.

Jag skulle välja två stycken mindre, istället för ett stort.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 september 2005 19:33
[QUOTE=swetrot]Testa och lyfta in ett 720 i huset så märker du snart vilken skillnad det är... :-)

Vid ungefär 540 liter finns en gräns för när akvarier börjar bli mycket besvärliga att hantera. Även tomma så väger de väldigt mycket, över 100kg, och storleken och dess skörhet gör det förbaskat jobbigt att bära dem och ta sig runt hörn med.

Dessutom går priset på pumpar och filter upp oproportionerligt mycket, ramper slutar finnas i standardstorlekar, och det tar LÅNG tid att göra vattenbyten.

Jag skulle välja två stycken mindre, istället för ett stort.[/QUOTE]

Ok för att det är bra mycket tyngre att bära ett 720 men det kompenserar man med att det är fler som bär - men de övriga argumneten håller jag inte med om. Nog blir det billigare att köpa en uppsättning med tillbehör, fisk och växter till ett stort akvarium än det blir att köpa två uppsättningar till två mindre akvarier.
Och nog går det väl fortare att byta vatten sköta ett stort akvarium än två mindre.

Nej det som avgör är väl vilka fiskar ni är intresserade av - är det bara en typ av fiskar ni vill ha väljer man självklart det större. Men vill man ha två olika slags biotoper så väljer man kanske två mindre.
#6 - 24 september 2005 21:18
Jag skulle nog ha ett stort av inredningsskäl.. Skulle inte pryda mitt vardagsrum med 2kar direkt..men har ett stort 530 på önskelistan...

Men de kanske skulle göra sej fint hos er...el så kanske den biten inte är så viktig...att de e snyggt runt om å så asså...typ :p
#7 - 24 september 2005 21:21
:)
Flera bra argument för båda varianterna...

Att få in ett stort är inga problem, bottenvåning i radhus, rakt in från ytterdörren och inga dörrar på vägen, bilen tar också lätt ett 2 meter långt akvarium. Golvet är parkett direkt på betong och mot en bärande yttervägg så vikten funkar. Under huset är det torpargrund så det är i så fall golvet som ryker om det skulle börja läcka, men 350 eller 720 spelar krasst sett nog ingen större roll om det spricker :) vardagsrumsgolvet och köksgolvet skulle bli dränkt i båda fallen... Vattenbytena hanterar vi nu med vattenslang från tvättrummet så det är inga större problem.

Utseendemässigt så funkar båda varianterna, blir det två så ska dom i såfall dela bänk och stå bredvid varandra (helglas) utmed en vägg, vi har 240-250 cm (har mätt upp platsen nu) vägg bredvid soffan som ska användas till akvarievägg är det tänkt...

Med tanke på att vi verkar ha lite olika smak när det gäller invånare och inredning så är kanske 2 st ett bra alternativ ändå, 2 helt olika biotoper tillsammans med det mindre sällskapskar vi har nu skulle nog vara rätt läckert :)

Sen kan det ju vara skönt att slippa kompromissa om vi har varsitt kar...

Det jag verkligen gillar med tanken på ett stort är framför allt längden och möjligheterna att möblera med flera "rum" i akvariet samt att fisken får lite längd att simma på. Jag tar mycket hellre ett långt och djupt akvarium än ett högt (fast ska man ha diskus behövs ju lite höjd förstås).

Hmmm, får nog fundera och räkna lite... det blir nog lite mer kronor med två kar också...

Fast det här är ju en tanke förstås... http://www.blocket.se/view/6133983.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 utan ställningen då.

Jag lär nog återkomma ;)
/Danne

Annons