Ettbra billigt akvarium till att ha räkor i.

#1 - 23 september 2007 13:33
Funderar starkt på att ha ett litet akvarium hemma med bara räkor i, crystal red och black. Frågan är dock hur man skall lösa det enkelt o billigt, frugan är redan trött på akvarieutgifterna. :)
Funderade på ett plastakvarie med inbyggd pump som jag hittade på tradera http://www.tradera.com/Akvarium_19_Liter_med_inbyggd_pump_ramp_ARETS_JULKLAPP_-auktion-46576411, men är inte säker på om det är något att ha? Dessutom så är färgen vinröd o den skall står i dotterns rum som är rosa o silver. :)
Är det någon som kan tipsa mig om det finns en lösning på max en femhundring ungefär på en bra lösning på ett litet räkakvarium? Vet att det finns små helglas akvarium på hornbach till hyffsade priser, men vad tillkommer, när det gäller pump osv?

Tacksam för all hjälp.

/hedde
#3 - 23 september 2007 13:41
Såg väl skapligt ut tycker jag.. Funderar själv på ett 20liters att ha lite räkor i, men jag ska köpa mitt på Arken, kostar visserligen 700.. men men..
Men i stan på djuraffären där fanns det 20liters för 499 också, men med välvd ruta och det såg lite annorlunda ut också..

Men man kan nog göra några fynd här och där ibland..

Pumpen funkar säkert som den ska, men oftast bör man väl sätta typ en nylonstrumpa över den eller så, för att räksäkra den, dock åker väl inte vuxna räkor in i pumpen, men räkbarn kan göra det.

Jag ska väl göra så i mitt kommande räkakvarium iaf..

Men nja, jag skulle nog köpa ett akvarium hellre i butik än på tradera.. så det inte händer olyckor i transporten osv..
Och så kan man se kvalitet på det och så lite bättre i verkligheten..

Men lycka till iaf :D
#4 - 23 september 2007 13:58
Cocoon-karen är ju väldigt nice, men dom kanske är lite väl dyra för en del. Menar blott, man får ju ganska mycket "vanligt" akvarie för de dryga 950 pix som ett 31liters Cocoon 3 kostar.

//C
#5 - 23 september 2007 14:15
Moby Dick, heter en variant som finns i lite olika storlekar, och har inbyggd belysning, doppvärmare och filter. Brukar kostar runt 500-600, och borde passa utmärkt till räkor.
#6 - 23 september 2007 15:49
Kolla in blocket.se, där kan man göra riktiga fynd om man e observant & kollar det noga vid affärsuppgörelse.
Annars har jag fått tips om att Janne på Södermalms akvarieaffär lejer ut efter eget önskemål till en glasmästare till en billig peng. Gå in på räktrådarna & leta efter evus bilder på sina kar så ser du exempel, 2 olika. Tror hon gav 200 kr för 16 liters.

Lycka till!

Mvh Eva
#7 - 23 september 2007 22:18
18,5 Cocoon kostar 990kr här :(

Lite dyrt ja.. fast jag har ändå fastnat för ett annat som är på 20liter för 699.. inte så mycket billigare.. men ja, det blir nog det ändå..

Men Cocoonkaren är snygga annars tycker jag! Blir nog ett sånt någon gång iaf :D
#8 - 23 september 2007 22:41
En liten räkkub på 30x30x30 är ju snyggt och borde inte kosta mer än 300kr att få ett sånt limmat. Sedan ett ryggsäcksfilter ca:100kr och en bordlampa, den typen med kompaktlysrör.
#9 - 25 september 2007 16:03
Paatsu skrev:
En liten räkkub på 30x30x30 är ju snyggt och borde inte kosta mer än 300kr att få ett sånt limmat. Sedan ett ryggsäcksfilter ca:100kr och en bordlampa, den typen med kompaktlysrör.

Tell me om du hittar ett ryggsäcksfilter för 100lappen...
Har bara hittat dyra såna filter och det känns lite overkill... :(
#10 - 25 september 2007 17:28
Jebo 501 kostar runt 100kr, vet inte vart det finns att köpa hos er men här i Akvarielagret har de ryggsäcksfilter i alla möjliga storlekar.
#11 - 25 september 2007 19:42
Jenny054 skrev:
Tell me om du hittar ett ryggsäcksfilter för 100lappen...

Har bara hittat dyra såna filter och det känns lite overkill... :(

Kolla in ebay, köpte själv nyss ett nytt innefilter för 60kr inklusive frakt från hongkong.
Så om du inte har nåt emot att vänta 3 veckor kan du säkert hitta ett passande filter för hundringen ;)
#12 - 26 september 2007 05:24
Annars finns ju det klassiska bottenfiltret. Ingen höjdare i vanliga fall kanske, men har hört flera med räkkar som kör med det och är nöjda.
#13 - 26 september 2007 06:00
Japp, bottenfilter, det runda har jag köpt till ett av räkkaren efter att ha varit i Stoby akvarieaffär & han har det i sina räkkar :-)
Funkar säkert alldeles utmärkt!

Mvh Eva
#14 - 26 september 2007 06:47
Paatsu skrev:
Jebo 501 kostar runt 100kr, vet inte vart det finns att köpa hos er men här i Akvarielagret har de ryggsäcksfilter i alla möjliga storlekar.

Tyvärr så bor jag lite för långt ifrån Sthlm..
#16 - 26 januari 2010 23:05
Jag har ett litet kar som det så småning om ska få gå räkor i. Det är på 12 liter och inhandlat på hornbach för 149 kronor. Filtreringen står en Elite mini bakom en stor bir filtermatta på ena kortsidan för, 99 kronor betalade jag för pumpen, men den finns billigare på internätet. Till belysning använder jag en Global skrivbordslampa med 11w compacktrör från IKEA, den betalade jag 89 kronor för då det var något erbjudande, i vanliga fall kostar den 149 kronor.
Så för att få igång karet kostar det 149 + 99 + 149 = 397 kronor, mindre om man har tur :) Sen tillkommer givetvis kostnaderna för inredning och räkor, men det gör det ju oavsett vilket kar du än väljer.

mvh Tim
#17 - 27 januari 2010 06:29
... ännu en gammal tråd som fått nytt liv .. men jag kan passa på att fråga om Hornbach även säljer ljusramper till sina småkar ?
#18 - 27 januari 2010 07:14
Kolla på spraydate eller någon annan datingsajt... Där kan du hitta en ny fru med mer förståelse för din hobby... ;)
Bilagor:
#19 - 27 januari 2010 12:27
Va ??
- e du full nu igen :D
#20 - 27 januari 2010 12:28
petnym skrev:
Kolla på spraydate eller någon annan datingsajt... Där kan du hitta en ny fru med mer förståelse för din hobby... ;)

Va ??
#21 - 27 januari 2010 13:29
rödtoppen skrev:
Va ??

Läs första inlägget... Han vill hitta ett ett billigt akvarium för att han har problem med att hans fru ogillar akvarieutgifterna. Eftersom detta är ett akvarieforum måste den självklara lösningen vara att lösa problemet genom att skaffa en ny fru så han obehindrat kan fortsätta utöka sin akvariehobby... Tycker du inte det? *Hehe* :)

Sen kan man ju undra varför Ponta Henriksson drog upp en nästan 3 år gammal tråd, men det såg jag först nu.
#22 - 27 januari 2010 13:34
petnym skrev:
Läs första inlägget... Han vill hitta ett ett billigt akvarium för att han har problem med att hans fru ogillar akvarieutgifterna. Eftersom detta är ett akvarieforum måste den självklara lösningen vara att lösa problemet genom att skaffa en ny fru så han obehindrat kan fortsätta utöka sin akvariehobby... Tycker du inte det? *Hehe* :)

.

Jo jag läste det men kunde inte låta bli :D
#23 - 27 januari 2010 14:12
petnym skrev:

Sen kan man ju undra varför Ponta Henriksson drog upp en nästan 3 år gammal tråd, men det såg jag först nu.

Rätt skrivet petnym :D hoppas hon inte läser här bara hehehe !

Annons