Eventuell virussjukdom?

#1 - 24 juni 2007 22:01
Efter att ha haft & fött upp bland annat blåciklider & palettciklider verkar det som om en virussjukdom som följer dessa fiskar & slår ut många av de nyköpta fiskar som under de senaste åren. Blåcikliderna var risiga i början & jag behandlade dem med pricksjukemedel. De överlevde trots allt (de flesta) och jag födde upp nya. Lika så med palettcikliderna ny yngel kom & de flesta klarade sig. Men de som var i mitt stora akvarium i närheten av blåciklider fick alltid liknande symtom som de nyinköpta fiskar som jag nu har. Jag vill gå över till fjärilciklider men endast en hanne verkar vara immun. Han överlever men varenda hona jag har köpt nog uppe i över 5 st har dött efter att ha lagt sin första rom. De står vid ytan & sväller samt hyperventilerar. Lika så verkar det vara med neontetrorna som dör på samma sätt en efter en. Däremot överlever de uppfödda paletterna samt ancistrus, eldstjärten och fjärilshannen. Detta borde tyda på en virussjukdom som vissa individer är immuna mot. Skulle vara tacksam för expertutlåtande
Stefan
#2 - 24 juni 2007 22:14
har du testat ditt vatten noga så att du kan utesluta det?
#3 - 24 juni 2007 22:54
Jag har slutat med det eftersom jag anser att byta vatten & att lukta samt titta på fiskarna ger en bättre analys än den kemiska som är svårtydd. De allra flesta kemiska resultat visar antagligen att vattnet samt syresättningen är perfekt. Jag är övertygad om att detta sprid inte genom vattnet utan mellan fysisk kontakt mellan fiskarna.
/ Stefan
#4 - 25 juni 2007 06:51
Du verkar ha bestämt dig för att det är virusrelaterat! då få du helt enkelt avlägsna värddjuren!
#5 - 28 juni 2007 22:45
Det är det nog det rätta då de två nya fjärilsciklidhonorna dog sedan förra inlägget medan hannen tycks oberörd ,förutom att han är ensam igen. Frågan är bara om det är endast ciklider & tetror som är bärare eller om det också är ancistrus och eldstjärten. I vilket fall som helst avvaktar jag några nya grepp tills palettcikliderna dör av ålderdom el. blir så sjuka att jag avlivar dem. Det finns en tid för allt.

Annons