Eventuellt vitapricksjukan - Är inte helt säker

#1 - 4 december 2007 11:54
För tre dagar sedan matade min sambo fiskarna på tok för mycket.
En platy dog på söndagen, och en på måndagen. Jag har sugit upp gamla matrester och bytar vatten varje dag, och tillsätter nitrivec. Båda fiskarna som dog hade bett i fenan, men inga andra skador.
Vet inte om detta är relevant, men berättar för säkerhets skull.

Igår verkade en till platy vara sjuk, eftersom den är mest stilla, och idag märkte jag att den har några vita prickar på sig - som jag misstänker är vitaprickjukan. Dock har ingen anna fisk fått prickar, och de andra verkar pigga. Men alla platys har fått tunnare fenor, och fått ljusröd färg precis vid fenorna.

Vad kan detta vara för sjukdom?
Beror det på övergödningen?
Varför ser Platysarna sjuka ut medan dom andra fiskarna verkar helt friska? (Kopparbarber och en siamesiskkampfisk):confused:
#2 - 4 december 2007 19:21
Det låter som vita prick. Köp medicin, höj tempen så högt du vågar och behandla upp till fyra gånger.
#3 - 4 december 2007 21:01
Jag har nu köpt medicin som heter ektozon.
Jag använder kuren "förebyggande", det ska tydligen döda parasiter i utvecklingssatadietoch hämma svampbildning.

Hoppas detta hjälper.
#4 - 4 december 2007 21:06
Hmmmm Ektozon är välan ingen medicin direkt utan salt....
#5 - 4 december 2007 21:08
Ektozon är "bara" salt och hjälper dessvärre inte mot vita prick. Om det nu är så att det är det dom fått...
#6 - 4 december 2007 21:16
Vad i hel***!
De i affären sa att det skulle hjälpa.
Det står också på förpackningen att det förebygger och behandlar sjukdomar hos akvariefiskar...

Vad rekomenderar ni för medicin då?
Och var kan jag köpa den? (Skåne)

Blev riktigt ledsen nu, kan säga adjö till Platyn som är smittad, och dom andra också antagligen eftersom de har varit sjuka ett tag nu [:-5]
#7 - 4 december 2007 21:19
Men ÄR du helt säker på att det är vita prick...? Salt är bra till... "mycket". Kan ju vara värt ett försök? För om det inte är vita prick så är det väldigt dumt att stoppa i medicin (den är stark).
Ska tilläggas att jag aldrig någonsin haft just vita prick utan varit lyckligt förskonad. Så jag kan inte "ställa diagnos".
#8 - 4 december 2007 21:21
Finns olika märken en jag använt är Protozin. Men dom kanske har andra märken som funkar lika bra dom oxå. Protozin är snäll mot bakterierna som ska finnas i akvariet.
#9 - 4 december 2007 21:21
Alla platys fenor har blivit tunnare, nästan genomskinliga.
Och den som är mest sjuk rör sig inte alls.
Ska lägga upp en bild på den sjuka fisken så snabbt jag kan..
#10 - 4 december 2007 21:25
Är det nystartat akvarium?
#11 - 4 december 2007 21:25
Ektozon kan hjälpa mot svampsjukdomar och skador på hud och fenor..
Bild är bra. Det finns många här som är duktiga!
#12 - 4 december 2007 21:40
Ja, akvariet är nystartat.
Och även jag är en ny akvarieentusiast.
Ber om ursäkt för de pinsamt dåliga bilden.
Men som man ser är fenorna väldig tunna, ryggfenan syns knappt, och den har en större vit prick ovanför ögat, och 1 mindre på fenan.

http://www.pixbox.se/alb_show_id642066_page0.html
#13 - 5 december 2007 00:37
Mediciner mot vitaprick: JBL Punktol, Munster Ektomor, Munster Faunamor, TetraMedica ContaIck, Sear Costapur, Sera Ektopur, Tropical FMC.

Finns säkert flera, men det är de som jag hade på min lista. :)
#14 - 5 december 2007 00:41
Ser inget på vänstra och möjligen något på högras huvud? Eftersom det är nystartat och lite rött vid fenorna som jag missade kanske det helt enkelt är amoniak/nitrit. Med tanke på övermatningen i nytt akvarium är det inte otroligt. Skippa matningen flera dagar och pytsa i ektozonsaltet med dosering som står på förpackningen. Gör gärna ett vattenbyte på kanske hälften och fyll på nitrivec och ektozonsaltet så det stämmer med antalet liter du byter ut. Håll koll på om ev prickar/fläckar blir fler. Är det vita prick kommer prickarna bli fler&fler
#15 - 5 december 2007 09:45
Okej, det ska jag göra.
Bör jag vara orolig över att fenorna har blivit tunnare? Eller blir de normala igen om jag får bort all nitrit?
#16 - 6 december 2007 11:57
igår hittade jag en död fisk, och i morse en till.
Hur lång tid kommer det ta innan all nitrit är borta?
Jag byter 20% varje dag, och använder nitrivec
#17 - 6 december 2007 12:17
Frulle skrev:
igår hittade jag en död fisk, och i morse en till.

Hur lång tid kommer det ta innan all nitrit är borta?

Jag byter 20% varje dag, och använder nitrivec

För mej tog det ca 10 dagar, när jag var tvungen att snabbstarta ett akvarium. Om man kramar ur ett gammalt inkört filter i det nya, verkar det vara betydligt effektivare än Nitrivec. Filtergojs är värdefullt! :)

Annons