Expandera saltdelen?

#1 - 2 mars 2012 10:33
Först o främst vill jag tacka för ett mkt bra forum. Jag sysslade med sötvatten i bara ett år, men lärde mig mkt av er under denna tid. Nu är jag tillbaks till saltet snart, som jag tidigare sysslat med rätt så många år.
Jag skulle tycka det vore trevligt och fruktbart med lite konkurens i detta land med fler forum än SG rörande salt. Eftersom zoopet är en sådan inarbetad sida, med dessutom ett gott klimat, vill jag gärna medverka till o slå ett slag för att utveckla saltbiten. Givetvis inte på bekostnad av ngt annat, utan bara gör den delen större. Drömscenariot är ju att zoopet blir likt en del utländska forum störst på både sött o salt. Win win.
Själv har jag lagt mkt tid att skriva artiklar, som idag är ihopsatta i en pdf fil som en hel bok. Jag kan tänka mig att utan ersättning ge betalande medlemmar del av denna skrift, samt gärna sitta som kommentator till saltfrågor i den mån jag kan svara. Nixon är ju aktiv här också, med mkt stor erfarenhet o kunskap. Kanske han o jag kan utgöra stommen i saltdelen..?

Mvh
Jonas
#2 - 2 mars 2012 11:00
Nu skall du inte lova för mycket Jonas ;) speciellt inte när det kommer till mig o kunskap;)
Jag har suttit mycket på Zpet genom åren men nu har jag mest involverat mig i salta frågor som poppar upp ibland.
Det är oftast nybörjarfrågor som är rätt smidiga o svara på jämfört med mer avancerade ämnen som ibland tenderar o bli mer "tro&teori".
Det är dessutom alltid en fördel o dra in nån ny stackare på salt, hobbyn behöver växa för att överleva o utvecklas...
Jag tror Zoopets största bidrag är idag som en nybörjarplattform.

Zoopets saltdel är relativt begränsad just pga att saltvattensguiden har en så mycket bredare bas och större användarskara inom området.
Jag är lite tveksam till om antalet intresserade "räcker till" men samtidigt så skulle jag tycka att man kunde vässa lite på upplägget på zoopet.
Tex ha saltet under en egen huvudrubrik så man slipper ha levande o teknik splittat eller liknande, kanske lägga in en del för tekniken då det är en stor del av hobbyn idag.
Detta är dock upp till forumets förvaltare, salt är trotts allt en rätt sömnig del av forumet ;)

//NiXoN
#3 - 2 mars 2012 11:48
NiXoN skrev:

........................., salt är trotts allt en rätt sömnig del av forumet ;)

//NiXoN

Dax att vakna? Kom till Linköping!
#4 - 2 mars 2012 22:24
Bra ide att börja med...utöka saltdelen med lite mer underrubriker.
När det gäller diskussioner i dess grad av validitet så vill jag nog påstå att nivån är likvärdig på många forum. På sg tros det i spekuleras lika hej vilt som överallt, så nivån där upplever jag som relativt medioker.
Dock inget fel i de, vi ska spekulera, man får det, det är inte meningen att allt måste vara belagt etc. Högt i tak, samtal, diskussioner, gissningar...allt detta är ett forum till för. Man glömmer ibland att ett forum är ingen vetenskaplig sak...vem som helst får tycka i skriva det han tänker tycker i tror. Jag upplever sg alltid haft ett problem med den bitened onödig moderering.
Nåväl...det vore kul med mer underavdelningar så hjälper jag gärna till att delta här.

By the way...tror inte jag missbedömt din kunskapsnivå;-)...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 mars 2012 10:35
Rent generellt så är det väl alltid bra om det finns flera olika hemsidor som behandlar samma sak men med olika vinkling och därmed når de olika målgrupper.

Jag har länge funderat över att starta en saltavdelning med t.ex. saltvattensartbeskrivningar. I Zoopets fotoarkiv finns ju redan rätt många arter.

Vad det hela har stupat på är att det krävs en hel del jobb och tiden har inte funnits. En start vore ju att skriva några basartiklar om hur man startar saltvattensakvarier som kan läggas upp i artikelregistret och detta vore jag tacksam om jag fick hjälp med.

SEdan blir väl nästa steg att skriva artbeskrivningar - här behöver jag hjälp med artbestämning. Sedan kan man ju också lägga till någon saltkategori i forumet.
#6 - 5 mars 2012 11:19
Trevligt:-)
Artiklar även basala hur man startar upp från a till ö har jag redan klart till dig:-)
Artbeskr kan jag och andra hjälpa dig med.
En bra start vore att få till ngr underrubriker till saltet, ty: fisk, koraller, teknik, kemi, projekt. Det räcker nog till att börja med, täcker in det mesta.

Med vänlig hälsning,
Jonas
Jag skickar dig pdf er via mail.
#7 - 5 mars 2012 11:26
Det är nog i stort sett samma personer på alla de svenska akvarieforumen så jag tror inte att saltvattensdiskussionen skulle kunna nå några högre höjder här. Vill man hitta fler kunnigt folk så får man söka sig till de utländska forumen. Det finns ju en uppsjö av stora och små sådana... Både reefcentral och nano-reef har sina guldkorn på lite olika områden men även där är bruset med enklare nybörjarfrågor mycket stort (inget fel med det då det är en förutsättning för att forumet skall kunna leva).
#8 - 5 mars 2012 13:47
Jag håller helt o hållet med dig, skall man hitta något nytt o mer avanserat så får man leta sig till forum utanför ankdammen.
http://www.advancedaquarist.com brukar jag försöka läsa...

Men det är kanske inte helt fel o försöka få fler o våga prova på...

//NiXoN
#9 - 5 mars 2012 14:41
Så kan det väl vara...men okej...vi måste inte ha som målsättning att bli så himla avancerade. Min poäng är att det viktigaste är att ha ett bra forum med gott klimat. Min andra poäng är att konkurens är bra. Frånvaron av den har satt sina avarter i detta lilla land, vilket många med mig kan hålla med om. För det tredje så vet ju ingen av oss vart detta leder...även "avancerade" forum har börjat nånstans. För det fjärde så är ju inte de "avancerade" forumen så enormt märkvärdiga dom heller...det är samma frågor och det gissas o spekuleas..och inget fel i det!..tvärtom.. så skall det vara! Det ena utesluter inte det andra, och som sagt..jag är helt övertygad om att det finns ngt gott ur tanken att vidga saltet på zoopet, så vi får lite mer diskusionsplattformar i sverige.
Kom igen nu!;-)....det är ju bara kul om vi kan hjälpa zoopet att bredda repertoaren..o vem vet...kanske vi sjölva lär oss nåt på kuppen;)..

/Jonas
#10 - 5 mars 2012 17:32
Det borde ju finns en hel del uppladdade bilder på saltvattensfiskar som kan användas vid införandet av nya artbeskrivningar...
#11 - 5 mars 2012 17:44
det kan ju också vara bra på så sätt att om det blir en större saltavdelning så kanske fler som just nu bara håller på med sötvatten blir lockade att även börja med salt. jag själv är ett sådant fall. jag började med sött och höll på med det i några år, sen började jag läsa lite smått om salt här på zoopet och sen gick jag vidare till SG med mina frågor pga att det bara var Nixon här som hjälpte mig.(får säga tack så mycket för det. du hjälpte mig mycket under uppstarten och jag kan väl säga nu att jag var inte så påläst som jag borde ha varit ;)) inget fel på det men jag ville se andras akvarium och lära mig mer av mig själv.
om fler saltisar finns på zoopet blir ju säkert fler inspirerade till att börja med denna underbara del av akvaristiken :)
#12 - 5 mars 2012 20:19
Tja... jag vet inte, vi är väl inte så många salta här och att splittra upp saltfolket på flera forum tror jag inte leder till nåt positivt, det blir bara sämre för alla. Saltvattensguiden finns och fungerar, bra så. Däremot är det viktigt att det finns nån slags saltavdelning här som kan ta i alla fall de enklare frågorna och lotsa folk vidare till SG.

Annars så är det så enkelt att folk röstar med fötterna. Visar det sig att Zoopet fungerar bättre för saltfrågor än SG, då är det ju kört för SG. Fast jag vet inte om det är nån direkt poäng med att önska en sån utveckling, bäst skulle väl som jag ser det nåt slags samarbete mellan forumen vara.
#13 - 5 mars 2012 20:59
Jag tror inte det kan finnas något dåligt med att ha fler forum emedan ett alltför stort forum hämmar konkurrens och utveckling. Monopol är det mest destruktiva som finns för kunskapsutveckling samt yttrandefriheten. Låter kanske lite stort detta men jag vill bara slå ett slag för vinsten med fler forum. Själv drev jag minirevet som blev ett stort och välbesökt forum som hade andra nischer än sg. Jag tror du har fel faktiskt i att Sverige eller hobbyn är för liten för fler forum. Men jag tror inte på att öppna minirevet igen utan mkt bättre att zoopet med sina upparbetade kanaler får tjänstgöra ett behövligt komplement till det så forumsglesa Sverige. Konkurrens ser jag det inte som utan snarare ett komplement:-)

Med vänlig hälsning,
Jonas
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 5 mars 2012 21:07
Bygert skrev:
Visar det sig att Zoopet fungerar bättre för saltfrågor än SG, då är det ju kört för SG. Fast jag vet inte om det är nån direkt poäng med att önska en sån utveckling, bäst skulle väl som jag ser det nåt slags samarbete mellan forumen vara.

Zoopet kommer inte att fungera bättre - utan annorlunda. Vilket innebär bättre för vissa och sämre för andra.
Ser inget negativt i att det finns såväl specialforum (finns i Sverige riktigt bra för ciklider, räkor, växter och salt) som mer allmänna forum/hemsidor - de kompletterar varandra
#15 - 6 mars 2012 16:57
Exakt, det är vad jag också menar. Det handlar inte om att konkurera utan kompletera. Och det finns alltid något gott med att damma hobby har fler forum än ett. Automatiskt kommer de olika forumena få olika profiler.
Jag är som sagt således villig att hjälpa zoopet. Artiklar tex hur man startar upp ett traditionellt saltar, samt om kemi, balling, kolkällan mm...har jag mailat till Kjell:-)

Annons