Expriment CO2 ramlösa

#1 - 29 februari 2004 11:45
Hejsan! Idag påbörjade jag ett exprment i en 5 liters burk. Hade i ett stycke javamossa och tillsatte nu en DL loka (bubbelvatten)

Koldioxiden dvs bubblorna innerhåller ju CO2, tror ni att det kommer börja växa mer :D (obs, ett skojjexpriment :) inget seriöst)

Hur ofta tror ni jag kommer behöva tillsätta bubbelvatten för att märka skillnad?
/Anton
#2 - 29 februari 2004 12:06

Hur ofta tror ni jag kommer behöva tillsätta bubbelvatten för att märka skillnad?

Om all annan näring finns så borde du märka skillnad ganska direkt.

Tyvärr vädras CO2 ut ur vattnet på några timmar (enkelt att mäta med pH-test. Mät innan du häller ner flaskan, efter att du hällt ner flaskan och mät igen efter någon timme så ser du att pH:t har gått upp till samma nivå som innan du hällde ner flaskan).
#3 - 29 februari 2004 12:14
http://globis.geog.uu.nl/Users/Perk/MinWat/brand.asp?Country=Sweden

För den som ville ha lite data hittade jag detta.
Vet i fan om den gör någon nytta överhuvudtaget.
#4 - 29 februari 2004 12:14
http://globis.geog.uu.nl/Users/Perk/MinWat/brand.asp?Country=Sweden

För den som ville ha lite data hittade jag detta.
Vet i fan om den gör någon nytta överhuvudtaget.
Men man kan trycka på det vattnet man har och få lite data om den
#5 - 29 februari 2004 12:19
okej, tack..
#6 - 29 februari 2004 12:25
Fick en tokidé, borde det inte gå att andas ut i burken via slang ner i burken? Då lär det tillsättas grymt mycket jue!!!!!

/Anton
#7 - 29 februari 2004 12:38
Jo och självklart har en person redan gjort en sådan uppfinning. Han andades ut i en stor sopsäck och kopplade den till en liten luftpump med timer (se bild längst ner):
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/mouth.html
#8 - 29 februari 2004 13:12
Det verkar ju finurligt! hehe, men hade han alltså en luftpump i säcken som tog luften han andades ut och pumpade ner det i akvariet?
#9 - 29 februari 2004 13:14
Ah! Nu såg jag det finns en bild! Tack för länken!

/Anton
#10 - 1 mars 2004 20:38
Varför använder du "kvalitetsbubbelvatten" till dina experiment? Varför inte använda nåt lågprisfabrikat, typ blåvit eller något. Lär bli billigare, men billigt blir det nog inte i längden.
#11 - 1 mars 2004 20:50
Gillade idén med att andas ut i en sopsäck. Undra vad frugan hade sagt om jag ville ha en mindre luftbalong i vardagsrummet =D

"Nänä... senaste mode nu, vet du...."
#12 - 1 mars 2004 20:55
Hur mycket kan man hälla i innan det kan vara skadligt för fiskarna? Tänkte testa det i mitt 375 liters innan jag bestämmer mig för om jag ska investera i en anläggning eller inte. Jag vill se resultatet först alltså...
#13 - 1 mars 2004 20:59
Frågan är snarare hur tåliga dina firrar är mot att PH studsar som en golfboll i ett P-hus...

Kan du behålla en jämn nivå, så kan du trycka ner ganska mycket.
#14 - 1 mars 2004 21:01
Kanske bäst att skippa det då.... Jag har aldrig haft det förr och det har funkat bra i alla fall.
#15 - 1 mars 2004 21:06
Ursprungligen skickat av apan_ola

Hejsan! Idag påbörjade jag ett exprment i en 5 liters burk. Hade i ett stycke javamossa och tillsatte nu en DL loka (bubbelvatten)

...

Tips: mät KH i det akvariet nu, och pH om någon dag.

Bordsvatten är inte bara kolsyrat vatten. Det är kolsyrat vatten med tonvis av kalcium och bikarbonat, och ofta med ganska höga halter natrium och klorid (salt, helt enkelt). Den typ av vatten som brukar kallas "flytande kalksten". CO2'n försvinner snart, men resten blir kvar.

Du kan annars uppnå samma effekt (frigörande av CO2) billigare genom att blanda bikarbonat med citronsyra - eller helt enkelt hälla i fruktsalt i akvariet, som är en färdig blanding av bikarbonat och syra.

I längden tror jag dock inte växterna uppskar någondera.

Annons