Extra (ytter)filter?

#1 - 31 oktober 2006 00:13
Har ett juwel rio 240 kar och använder den "inbyggda" juwel pumpen/filtret.

Jag har ganska många malawiciklider i karet och funderar på ifall jag behöver ett filter till? (har medvetet överbefolkat karet lite för att motverka aggresioner, kan hända att jag får minska antalet fiskar sen när de växt till sig lite)

Då juwels egna pump/filter tar sådan plats i karet funderar jag på ett ytterfilter.
Så vilket ytterfilter skulle funka för att kompletera det inbyggda filtret?

har karet i sovrummet så ju tystare desto bättre.

Så vilket ytterfilter skulle ni rekomendera?

EDIT:
sökt på nätet å på forum och har kommit fram till att eheim 2213 (classic) verkar lovande, eller är jag helt ute och cyklar?
#2 - 31 oktober 2006 04:45
jag har ett rio juvel 240.Jag har nu kompletterat med ett eheim prof 2 2026 ,fungerar ypperligt tycker jag,tyst är den också.
#3 - 31 oktober 2006 14:32
Nu vart och handlat ett st Eheim classic 2215.

Måste dock köpa till ett vinkelutblås, för förnärvarande så ligger utblåsröret väldigt fult till mot framrutan.

Den har nu gått i ca 10 minuter å jag tycker då allt att den låter en hel del, men det kanske är pga att det kan finnas luft kvar i filtermakaronerna mm?

en fråga bara då jag e nybörjare på ytterfilter; vid delvatten byte är det bara att låta filtret gå som vanligt?
#4 - 31 oktober 2006 15:00
qumarr skrev:
Den har nu gått i ca 10 minuter å jag tycker då allt att den låter en hel del, men det kanske är pga att det kan finnas luft kvar i filtermakaronerna mm?

10 minuter är ingen tid, du kan försöka med att skaka filtret lite försiktigt, stänga av och sätta på det kan oxå hjälpa, men det som ger bäst resultat är tid. Luft skramlar och brummar gärna, även om det bara är lite luft som kryper upp till impellern.

qumarr skrev:
en fråga bara då jag e nybörjare på ytterfilter; vid delvatten byte är det bara att låta filtret gå som vanligt?

Så länge du inte minskar vatten nivån under utsuget, ja visst.

B!
#5 - 31 oktober 2006 15:09
Tackar för svaren mr B!

Skakar jag så låter den mera å det kommer en hel del luftbubblor ur utblåset.
Får helt enkelt låta den gå tills den blir luftfri.
#6 - 2 november 2006 15:53
En fråga till, funderar på att skrota det inbyggda juwelfiltret/pumpen och skaffa ett till ytterfilter istället. För nu när mitt 2215 gått ett tag så låter den bra mye mindre än det inbyggda filtret!

Skall jag satsa på samma modell som jag redan har eller räcker det med den mindre modellen eheim 2213?

och hur skall man bäst placera in och utblås i karet när man har 2st ytterfilter?
själv funderar jag på att sätta ett insug på bakrutan till höger, utsug även den på baksidan(placerad någon cm till vänster om insuget) riktad mot vänstra kortsidan. Hade även tänkt placera doppvärmaren här och dölja med någon högväxande växt.

det andra insuget placerar jag vid mitten på vänstra kortsidan.
det andra utblåset sätter jag längst till vänster på framglaset riktat mot högra kortsidan.

Då borde man väl få en ström som går som en cirkel i karet? (tänk; spola toalet:D )

för att få mer tryck i strömmen så struntar jag i de där utblåsrören med små hål i utan bara kör vinkelrör från slangen å placerar precis under ytan.

skulle det funka eller finns det bättre sätt att fixa bra vattencirkulation i karet med 2st ytterfilter?

Annons