Under november och december jobbade jag ungefär 130%. Det i sin tur innebar att jag var vansinnigt trött när jag kom hem från jobbet. Så därför gjorde jag bara enkla vattenbyten under de här två månaderna och såg inte till att ansa några växter alls. Idag tänkte jag att jag skulle göra något åt detta.
Jag tänkte att jag skulle rycka ut alla växter och börja om från början, lika bra det liksom. Låter enkelt men det var det ingalunda. Det tog mig ungefär en timme bara att rycka upp alla växter. De tre jättevallisneraplantorna jag planterade från början hade nog spridit sig i hundratal. Jag fyllde en hel IKEA-låda "Samla" på 45 liter full med jättevallisneria. Den vanliga vallisnerian hade spridit sig ungefär lika mycket. Min stora ozelotsvärdplanta hade spridit sina rötter ner genom frigoliten jag har i botten.
När det var gjort så plockade jag ut alla de lite mindre rötterna och efter det var gjort så såg man knappt en cm fram. Botten var så full med skit att jag aldrig trodde jag skulle kunna få sanden någorlunda ren. Men efter noga slamsugande (där jag inte såg någonting när jag slamsög från mitten och bakåt) så blev det ganska rent i alla fall.
Då var det dags att stoppa ner rötter och plantera växter igen och det var inte heller så enkelt eftersom vattnet fortfarande var så grumligt att jag inte såg vad jag gjorde längst bak.
Det blev ändå rätt bra till slut tycker jag även om jag klämde in min ozelot lite väl mycket där bak och får kanske flytta på den senare. Rötterna slängde jag mer eller mindra bara på varandra och det blir mycket håligheter där fiskarna kan gömma sig om de vill komma undan ett tag (gäller främst nyckelhålscikliderna där en hande har som favorithobby att jaga alla utom sin hona).
Jag tog några bilder men det var fortfarande grumligt i vattnet och så glömde jag att skrapa bort de alger som bildats på framrutan under de tre månader jag inte gjort något annat än vattenbyten. Men man får en idé om hur det ser ut i alla fall. :)
[attach]2714[/ATTACH]
[ATTACH]2715[/ATTACH]
[ATTACH]34238[/attach]