Få akvariet vågrätt

#1 - 21 december 2009 16:50
Hur i h-e bär man sig åt för att få akvariet vågrätt på svajig parkett?

Har ett 310-liters kar med aluställning. Ovanpå detta har jag lagt en 18 mm träskiva och sedan 10 mm liggunderlag.

Mätning och inställning efter alla konstens regler visar vågrätt med vattenpass i alla riktningar. Fyller karet och lik förb*t är vattenytan 2-3 mm högre på ena sidan än den andra. Ur med vattnet och mäta igen - allt vågrätt och fint. Upprepa. Samma resultat.

Spelar egentligen en 2-3 mm höjdskillnad någon roll nu när jag säkrat med bänkskiva och liggunderlag? Hade "förr i tiden" aldrig något mjukt under mina helglasakvarium och de sprack aldrig i botten trots mjuka golv.
#2 - 21 december 2009 18:31
Omöjligt att svara på "om det gör något". Jag har precis som du 2-3 mm skillnad på mitt 375 L och det har fungerat. Men helst av allt skulle jag vilja ha helt vågrätt såklart. Jag hade många oroliga nätter i början men nu har det stått länge och verkar fungera bra.

Men om ditt kar varit fyllt tidigare och haft en felaktig belastning åt ett annat håll så tror jag att spänningarna kan göra att det spricker/läcker.

Jag är långt ifrån proffs i detta ämne så låt någon expert svara på detta innan du beslutar dig för att "testa" som jag en gång gjorde.
#3 - 21 december 2009 18:32
loda akvariet medans du fyller.. 1/4 vatten - loda.. 2/4vatten - loda o.s.v..

du bör veta att karet är i lod... annars, OM det spricker så kommer du gå och grunna på om det var just DET som var anledningen.

Om du vet att det är i lod, så kan man iaf lätta samvetet ngt om det inträffar.
#4 - 21 december 2009 18:33
Jag har lodat upp mitt 500L med hemmabyggd ställning utan ställbara fötter med hjälp utav möbeltassar. De komprimeras förvånansvärt lite.
#5 - 21 december 2009 18:44
loda akvariet medans du fyller.. 1/4 vatten - loda.. 2/4vatten - loda o.s.v..

Nu är jag inte riktigt med... "loda"? Såå snett står det ju inte att jag tror ett lod skulle ge utslag. Jag kan se att vattenytan är ett par mm högre på ena sidan jämfört med den andra, 120 cm bort, mätt mot underkant eller överkant av ramen. Detta förändrar sig ju något med vattenmängd och även allteftersom det mjuka underlaget under akvariet "sätter sig".

Du menar alltså att det är så attans illa att man får fylla, mäta, tappa ur, skruva, fylla, mäta ... tills man är klar? Hmmm... jag hade hoppats på någon smart genväg ;)

Är något böjd att tro att bänkskivan + underlaget kommer se till att det blir rakt men vem vet om 3-4 år. Bänkskivan kan väl också forma om sig under en längre period och glas lär väl knappast hänga med i den processen!
#6 - 21 december 2009 18:48
Jag har lodat upp mitt 500L med hemmabyggd ställning utan ställbara fötter med hjälp utav möbeltassar. De komprimeras förvånansvärt lite.

Här verkar det vara golvet som ger med sig något trots de tryckavlastande plastmellanlägg jag petat dit.

Sedan skulle ju aluställningen enligt bruksanvisning ha mittenbenen ~1 mm i luften innan fyllnad för att undvika att mittenbenen stod högre än kanterna och på så sätt knäckte bottenplattan. Resultatet här blev snarare att det blev lite "V"-format istället. Känns ju inte heller helt bra i långa loppet.

Detta har jag nu försökt justera men får dåligt resultat på skruvandet tycker jag.
Bara att skruva vidare, alltså :(
#7 - 21 december 2009 20:56
Nä med lodandet menar han, fyll karet till en fjärdedel..mät/loda och justera om det behövs. Sedan fortsätt fylla karet till hälften, mät/loda repetera.
:)
#8 - 21 december 2009 21:15
danne0301 skrev:
Nä med lodandet menar han, fyll karet till en fjärdedel..mät/loda och justera om det behövs. Sedan fortsätt fylla karet till hälften, mät/loda repetera.

:)

Jo, jag fattade nog ändå. Fick bilder av ett lod med snöre i skallen. [:o] Håller på. 1/3 klar, 2/3 kvar.
#9 - 21 december 2009 23:12
hawkse skrev:
Håller på. 1/3 klar, 2/3 kvar.

Åsså var man klar. Bra tips det där att fylla, justera, fylla. Fick ju dra runt fötterna med polygrip när vikten ökade men det blev genast lättare att få det hela rakt. Nu får det stå till sig en dag för en sista justering innan det är dags att inreda.
#10 - 22 december 2009 08:25
*hehe*

Loda var ju lite fel ordval.. Lod är ju på helt fel håll =/

Men bra med rättning och att du förstod.
#11 - 22 december 2009 11:02
*hehe*

Loda var ju lite fel ordval.. Lod är ju på helt fel håll =/

Men bra med rättning och att du förstod.

Ja, och tack! En lärdom är att inte lita på vattenpasset. Det har hela tiden visat samma resultat men mätning med tumstock mot vattenytan visar rätt. Man skulle ju kunna säga att hela akvariet utgör ett stort vattenpass :D
#12 - 23 december 2009 21:00
Så sitter man då här som på nålar och väntar på att akvariet skall "sätta" sig.

Har som tidigare beskrevs justerat akvariet så vattenytan (vänster/höger/fram/bak) låg helt horisontellt mätt mot akvariets ram uppe och nere.

Tappade sedan ur vattnet igen, fyllde sand, inredning och fyllde på vatten för 24 timmar sedan. Nu ser jag på vattenpasset att bottnen på akvariet bågnar. Dvs, samtliga fyra hörn verkar stå ett par mm högre än mitten. Både sett från långsidan och kortsidan.

I vänstra hörnet visar vattenpasset en svag uppförsbacke åt vänster, i mitten helt plant och i högra hörnet en svag uppförsbacke åt höger (något mer lutning där än på vänster sida).

Hela karet står på högre ben på höger vs vänster och bak vs framsidan för att kompensera golvets lutning.

Vattenytan är fortfarande plan vs akvariets övre ram. Möjligen har högra hörnet stuckit upp en knapp mm. (Dvs, vattenytan ligger där en knapp mm lägre än i den vänstra 2/3-delen.)

Är detta normalt? Brydde mig aldrig om sådana här petiga mätningar när jag plaskade med akvarier för 20+ år sedan men efter de skräckhistorier man läst här om spruckna bottnar och kar så blir man något paranoid (och schizofren om man ska försöka följa alla motstridiga råd :confused: )

Är det bara att sluta mäta, hoppas på det bästa och hålla tummarna?
[:-108]
#13 - 23 december 2009 21:15
Jag har haft en mindre nivåskillnad på några millimeter hit eller dit på alla tre karen och det har inte spelat någon roll. Däremot tror jag man ska vara mer försiktig för en skillnad i diagonalt, då det innebär en "vridning".
#14 - 23 december 2009 21:21
perfetto skrev:
Jag har haft en mindre nivåskillnad på några millimeter hit eller dit på alla tre karen och det har inte spelat någon roll. Däremot tror jag man ska vara mer försiktig för en skillnad i diagonalt, då det innebär en "vridning".

Som det nu ser ut verkar det ju hos mig vara en ganska symmetrisk sjunkning mot mitten av akvariets botten, möjligen något kraftigare från främre högre hörnet då (0.5~1 mm). Är detta då att räkna som en diagonal vridning? Skulle ju kunna skruva ned detta ben en liten aning men det känns ju inte helt riskfritt att nu börja skruva på benen igen och omfördela vikten.
#15 - 26 december 2009 09:19
I våg.

Det har alltid varit jobbigt att få karet i våg. Och efter en tid kan ju även golvet ändra sig något om man bor i trähus och då får man skruva på tassarna igen om man nu har justeringsmöjligheter.
Jag har försökt att använda hela karet som ett vattenpass och med tumstock mäta hur vattnet står vid varje hörn när man fyller på. Funkar hyfsat bra.
Det är viktigt att ingen pump är ikopplad eller att växter klänger mot ytan nära mätpunkten eftersom det då blir fel. :)
#16 - 26 december 2009 15:14
MattiasL skrev:
Det har alltid varit jobbigt att få karet i våg. Och efter en tid kan ju även golvet ändra sig något om man bor i trähus och då får man skruva på tassarna igen om man nu har justeringsmöjligheter.

Nu verkar det dock ha satt sig här. Fyllde idag sista centimetern upp till ramkanten och det är jämt på millimetern runtom. Det som är lite lustigt är att hela akvariet verkar bågna något mot mittpunkten som tycks ligga någon eller några millimeter lägre än yttre hörnen. Borde ju bli lite spänningar där, tycker man, som alltid har sett glas som ett styvt material.

Justeringsmöjligheter har jag om det behövs men fullastat känns det vågat. Hoppas att inte godstågen som dundrar förbi skapar alltför svåra sättningar i kåken här! De skapar i alla fall små vågor på ytan i karet.

Annons