få bort ärg från stickontakt?

#1 - 9 mars 2012 16:35
som rubriken lyder, någon som vet hur man gör? har en pump som jag såg hade fått ärg på stickontakten. den vill inte starta och jag misstänker att det beror på att ärgen hindrar strömmen från att komma fram.
har läst att man ska lägga kontakten i en syra, typ citron eller cocacola, men inte prövat.
#2 - 9 mars 2012 17:09
klipp kabeln å sätt dit en ny kontakt?
#3 - 9 mars 2012 17:14
ja, det kan man iofs göra.
#4 - 9 mars 2012 17:23
:d
#5 - 9 mars 2012 18:37
MrH skrev:
klipp kabeln å sätt dit en ny kontakt?

Inte för att vara elak men det du rekommenderar ska han absolut inte göra. Antar att hans kontakt är ojordad och om han då klipper bort kontakten för att sätta dit en ny får han ENDAST sätta dit en nu ojordad kontakt dvs han kan inte använda pumpen i jordade utag. Testa att ta lite stålull och gnugga lite.
#6 - 9 mars 2012 18:42
Jag skulle nog också prova prova gnugga med något. Fadern min, serviceingenjör och allmänt geni ;), föreslår en mässingsborste eller nåt, men påpekar också att om ytskiktet är skadat kommer det inte hålla länge innan det ärgar igen.
#7 - 9 mars 2012 18:43
det är en såndär platt vattentät kontakt.
hursom testar jag med stålull och citron. citron läste jag på ett annat forum skulle vara bra eftersom det är en syra. har helt glömmt vad nu det innebär för ärgen men det är något med vätejoner och annat grejs :D
#8 - 9 mars 2012 18:45
Miliimli skrev:
Jag skulle nog också prova prova gnugga med något. Fadern min, serviceingenjör och allmänt geni ;), föreslår en mässingsborste eller nåt, men påpekar också att om ytskiktet är skadat kommer det inte hålla länge innan det ärgar igen.

nja, ytskiktet är nog inte skadat om det är dom silvriga topparna som är ytskiktet? ärgen kommer från där dom slutar och övergår till plast.
#9 - 9 mars 2012 18:48
Miliimli skrev:

Måste det inte komma i kontakt med fukt för att det trasiga ytskiktet ska börja ärga? Och fukt lär det inte finnas i vägg utaget:)
#10 - 9 mars 2012 18:49
Hm, negativt utlåtande härifrån. Isåfall är det kopparen som är ärgad och fukar det inte så har troligtvis sladden ärgat av eller har gått sönder på annat sätt inne i sladden. Du kan prova klippa och byta som du redan fått tips om, men funkar inte det så ska det va helt ny sladd...
#11 - 9 mars 2012 18:50
Äh, taskigt skrivet. Om pumpen inte funkar, så är sladden troligtvis av, p.g.a. en eller annan orsak :p
#12 - 9 mars 2012 18:52
den har lämpligt nog legat i akvarieskåpet där jag har hinkar, slangar och annat jag använder vid vattenbyte. tror det har ärgat pga att jag även har vattenbytessakerna till saltvattensakvariet där. salt gör ju så att saker oxiderar fortare.
#13 - 9 mars 2012 18:54
Lämpligt värre jo :p Du kan ju alltid prova putsa kontakten, men det lät inte som fader trodde det skulle funkar. Annars är det väl bara att byta kontakt (ojordad eller jordad spelar ingen roll, speciellt inte om man inte berättar det åt någon ;) ) eller byta sladd helt och hållet.
Dyr pump? Annars kanske enklast köpa ny.
#14 - 9 mars 2012 18:58
nej inte så dyr. tänkte bara fixa iordning i skåpet då det ser riktigt stökigt ut och jag hittar inte hälften. när man väl behöver en pump som denna så är det ju såå retsammt att man måste fixa den först. allra helst om man behöver den akut om någon annan pump går sönder ;)
#15 - 9 mars 2012 19:01
Inte för att vara elak men det du rekommenderar ska han absolut inte göra. Antar att hans kontakt är ojordad och om han då klipper bort kontakten för att sätta dit en ny får han ENDAST sätta dit en nu ojordad kontakt dvs han kan inte använda pumpen i jordade utag. Testa att ta lite stålull och gnugga lite.

ja fast det blir ju ingen skillnad från tidigare elle?
om det sitter ojordad kontakt nu å byter mot en ny ojordad så blire ju samma sak?!
#16 - 9 mars 2012 19:02
Haha :D I know the feeling :p
#17 - 9 mars 2012 19:05
MrH skrev:

om det sitter ojordad kontakt nu å byter mot en ny ojordad så blire ju samma sak?!

jag tror han menade att ifall jag byter den mot en ojordad rund kontakt kan jag inte sätta den i jordade uttag. byter jag mot en ny platt kan jag ju det som jag tror du menar :)
#18 - 9 mars 2012 19:06
freddi36 skrev:
jag tror han menade att ifall jag byter den mot en ojordad rund kontakt kan jag inte sätta den i jordade uttag. byter jag mot en ny platt kan jag ju det som jag tror du menar :)

ja varför skulle du sätta dit en rund ojordad? de är väl dumt. inte många uttag som är ojordade nu förtiden.
#19 - 10 mars 2012 11:46
jag har fått bort det nu. jag testade först att skrubba men det gick inte så bra. testade sen att gnugga den i citron och då löste det upp sig lätt. nu ska den bara få torka lite sen testar vi :D
#20 - 10 mars 2012 11:52
Jag är ganska tveksam att det är ärgen som hindrar pumpen från att starta, ett så tjockt lager på kontakten så det stoppar strömmen är det knappast...
Har du plockat isär pumpen och kollat impeller osv?
#21 - 10 mars 2012 12:04
MrH skrev:

Ja men han har nog en klass 2 dvs dom platta dom är fastgjuten på kablen och som passar i jordade utag. Dom går inte att köpa lösa (själva kontakten) vad jag vet utan då måste man köpa en ny kabel med en ny fastgjuten kontakt på. Man kan ju klippa av kabeln och sätt dit en ny kontakt. Men då jag aldrig har sätt klass 2 (själva kontakten) löst så finns det ju bara klass 1 kvar dvs dom runda som ej passar i jordade.
#22 - 10 mars 2012 12:19
Byt den mot en jordad stickpropp.

Rune.
#23 - 10 mars 2012 12:20
ansjo skrev:
Jag är ganska tveksam att det är ärgen som hindrar pumpen från att starta, ett så tjockt lager på kontakten så det stoppar strömmen är det knappast...

Har du plockat isär pumpen och kollat impeller osv?

det var riktigt mycket på kontakten och dte mesta är borta nu. får se om den startar annars får vi se hur jag gör :)
har kollat impellern och den såg OK ut.
#24 - 10 mars 2012 12:37
nu fungerar den :)
först när jag satte i kontakten hände inget så jag fick gå och göra rent pumpen innuti. impeller osv. sen startade den så jag tror det var en kombination av ärgen och att den var skitig innuti som gjorde att den inte startade från början.
#25 - 10 mars 2012 12:43
Jag lovar dig, det är inte kontakten som var problemet utan impellern och det utrymmet där:).
Får du bara in kontakten i uttaget får kontakten ström, skulle däremot det vara så tjockt med ärg att du inte får dit kontakten är det en annan femma...
#26 - 10 mars 2012 12:49
OK. jag fick in den i uttaget men den ville inte starta så jag antog att ärgen var problemet eftersom det var det mest "uppenbara".
hursom så är problemet löst nu. kan ju ha varit gammal intorkad smuts som gjort att impellern suttit fast.
#27 - 10 mars 2012 13:19
Ja men han har nog en klass 2 dvs dom platta dom är fastgjuten på kablen och som passar i jordade utag. Dom går inte att köpa lösa (själva kontakten) vad jag vet utan då måste man köpa en ny kabel med en ny fastgjuten kontakt på. Man kan ju klippa av kabeln och sätt dit en ny kontakt. Men då jag aldrig har sätt klass 2 (själva kontakten) löst så finns det ju bara klass 1 kvar dvs dom runda som ej passar i jordade.

nej dom går inte att köpa lösa, men som någon skrev så äre ju bara att sätta dit en jordad kontakt. spelar ju ingen roll för strömmen går ju allafall. ojordade runda kontakter finns väll knappt å köpa längre?

bra att du fick igång den freddie.
#28 - 10 mars 2012 17:10
MrH skrev:
nej dom går inte att köpa lösa, men som någon skrev så äre ju bara att sätta dit en jordad kontakt. spelar ju ingen roll för strömmen går ju allafall. ojordade runda kontakter finns väll knappt å köpa längre?

bra att du fick igång den freddie.

Ett riktigt uselt råd. Om man gör så får pumpen inte användas i akvariet, godkännandet bygger helt på att det är isolerat hela vägen från pump till kontakt.
Ge inte råd om sådant du inte begriper, el och vatten är en farlig kombination.

Tobbe
#29 - 10 mars 2012 17:13
Tobbe R skrev:
Ett riktigt uselt råd. Om man gör så får pumpen inte användas i akvariet, godkännandet bygger helt på att det är isolerat hela vägen från pump till kontakt.

Tobbe

Vem är det som säger att man inte får? Om jag vill ha mitt vatten att cirkulera med en elvisp så finns det ingen som kan stoppa mig från det :s

Sent from my iPhone using Tapatalk
#30 - 10 mars 2012 17:15
Tobbe R skrev:

Tobbe

det blir ju ingen skillnad mot kontakten som satt där innan?
sitter de en vanlig platt kontakt utan jord å du byter ut den mot en vanlig jordad kontakt så blire ju samma sak? de finns ju fortfarande ingen jord. eller vad blir skillnaden?
#31 - 10 mars 2012 17:25
Majki01 skrev:
Vem är det som säger att man inte får? Om jag vill ha mitt vatten att cirkulera med en elvisp så finns det ingen som kan stoppa mig från det :s

Man får inte ens byta kontakt om man inte har kännedom om hur det ska ske, byter man till felaktig kontakt har man inte tillräcklig kunskap och det är i princip straffbart, ungefär som om man leker elektriker själv.

Det finns skäl till varför man har godkännande på elartiklar som ska vara i vatten, att hålla på att tjafsa om det i ett forum med många barn är så dumt att det bara inte finns. Släng ut åsnan.
Tobbe
#32 - 10 mars 2012 17:31
MrH skrev:
det blir ju ingen skillnad mot kontakten som satt där innan?

sitter de en vanlig platt kontakt utan jord å du byter ut den mot en vanlig jordad kontakt så blire ju samma sak? de finns ju fortfarande ingen jord. eller vad blir skillnaden?

Nöj dig med att det inte går att få pumpen typgodkänd utan dubbelisolering, dvs den platta kontakten eller motsvarande isolerad jordad. Det viktiga är ett tätt skikt hela vägen.
Tobbe
#33 - 10 mars 2012 17:38
Tobbe R skrev:
Man får inte ens byta kontakt om man inte har kännedom om hur det ska ske, byter man till felaktig kontakt har man inte tillräcklig kunskap och det är i princip straffbart, ungefär som om man leker elektriker själv.

Det finns skäl till varför man har godkännande på elartiklar som ska vara i vatten, att hålla på att tjafsa om det i ett forum med många barn är så dumt att det bara inte finns. Släng ut åsnan.

Tobbe

nu vet ja inte riktigt vem du vill kalla åsna och barn men i vilket fall så är det fruktansvärt onödigt att vräka ur sig något dylikt. håll god ton om du ska medverka i diskussioner.

sen åter till ämnet, så för att vara helt enligt regelboken så får du överhuvud taget inte ens pilla på kontakten som har med pumpen att göra, om man ska gå via vad som gäller för garantier och dylikt. det gäller ju både att skapa på kontakten, vilket ja tycker är dumt, eller att byta den. är kabeln klippt är garantin borta. så funkar det ju med alla elprylar om man läser lite noggrant i papperna.

sen är det inte fel att sätta på en jordad hane på en vanlig ojordad kontakt då ingenting kan hända, den var ojordad innan och är fortfarande ojordad fast med en annan hane på. du svarade inte på min fråga om vad som blev skillnaden? om du kan förklara det så är det helt oki för mig och jag lämnar den frågan.

sen är det väll ingen som tjaffsar här alls förutom möjligtvis du? vi diskuterar hur han skulle kunna lösa problemet, som nu redan är löst iofs.
#34 - 10 mars 2012 17:38
Tobbe R skrev:
Nöj dig med att det inte går att få pumpen typgodkänd utan dubbelisolering, dvs den platta kontakten eller motsvarande isolerad jordad. Det viktiga är ett tätt skikt hela vägen.

Tobbe

den förklaringen kan jag absolut köpa.
#35 - 10 mars 2012 17:40
Tobbe R skrev:

Tobbe

Dom enda reglerna jag hört från elektriker är att man får inte lägga om en el central koppla husel osv utan certifikat på detta, men skarva sladdar får jag göra hur mycket jag vill utan något som helst godkännande .

#36 - 10 mars 2012 17:41
Tobbe R skrev:

Tobbe

Det känns som att du är den store åsnan faktiskt, det är fel att sitta och skriva vad folk får och inte får när du inte verkar ha koll på det... Det är en annan sak att skriva rekommendationer ... Jag kan rekommendera folk att inte leka med el utan kunskap men jag kan verkligen inte sitta och skriva att dom inte får..

#37 - 10 mars 2012 17:43
MrH skrev:
nu vet ja inte riktigt vem du vill kalla åsna och barn men i vilket fall så är det fruktansvärt onödigt att vräka ur sig något dylikt. håll god ton om du ska medverka i diskussioner.

sen åter till ämnet, så för att vara helt enligt regelboken så får du överhuvud taget inte ens pilla på kontakten som har med pumpen att göra, om man ska gå via vad som gäller för garantier och dylikt. det gäller ju både att skapa på kontakten, vilket ja tycker är dumt, eller att byta den. är kabeln klippt är garantin borta. så funkar det ju med alla elprylar om man läser lite noggrant i papperna.

sen är det inte fel att sätta på en jordad hane på en vanlig ojordad kontakt då ingenting kan hända, den var ojordad innan och är fortfarande ojordad fast med en annan hane på. du svarade inte på min fråga om vad som blev skillnaden? om du kan förklara det så är det helt oki för mig och jag lämnar den frågan.

sen är det väll ingen som tjaffsar här alls förutom möjligtvis du? vi diskuterar hur han skulle kunna lösa problemet, som nu redan är löst iofs.

Som sagt, du förstår inget av det här. Ev. jordning skyddar för att säkringen löser ut, en människa med handen i vattnet hinner dö innan dess. Pilla inte på elen på något som ska vara i vatten, punkt slut.
Tobbe
#38 - 10 mars 2012 17:48
Tobbe R skrev:
Som sagt, du förstår inget av det här. Ev. jordning skyddar för att säkringen löser ut, en människa med handen i vattnet hinner dö innan dess. Pilla inte på elen på något som ska vara i vatten, punkt slut.

Tobbe

Men LÄS... Kontakten VA Ojordad orginal.... Och fast han då sättet på ett nytt huve med jord så är där fortfarande ingen jord sladd från pumpen alltså är det fortfarande exakt likadant som orginal......

#39 - 10 mars 2012 17:48
Tobbe R skrev:

Tobbe

men kontakten är ju fortfarande ojordad från början? så vad blir skillnaden? det är det jag undrar över.
vet du det så får du gärna förklara.

å på den andra punkten kan jag absolut hålla med, att man inte ska greja med kontakten till något som ska vara i vatten.
#40 - 10 mars 2012 17:55
vill bara visa vad det var för kontakt. http://csimg.prisvis.se/srv/SE/0000062997ab493688ae18a0b97ba8b33fe782a4/T/340x340/C/FFFFFF/url/deltaco-ojordad-apparatkabel.jpg
såhär ser den ut. ojordad men vattentät. om jag hade satt dit en ny ojordad kontakt hade det inte blivit någon skillnad där. den hade däremot inte varit vattentät som orginalet var.
#41 - 10 mars 2012 17:57
Finns både ojordade och jordade kontakter som ser ut så, när du klippte va där bara en brun och en blå sladd? Ingen 2 färgad?

#42 - 10 mars 2012 17:58
freddi36 skrev:
vill bara visa vad det var för kontakt. http://csimg.prisvis.se/srv/SE/0000062997ab493688ae18a0b97ba8b33fe782a4/T/340x340/C/FFFFFF/url/deltaco-ojordad-apparatkabel.jpg

såhär ser den ut. ojordad men vattentät. om jag hade satt dit en ny ojordad kontakt hade det inte blivit någon skillnad där. den hade däremot inte varit vattentät som orginalet var.

exakt, det är enda skillnaden, men det går ju att vidta åtgärder för det också. men det bästa är att inte byta kontakten.
#43 - 10 mars 2012 18:01
Majki01 skrev:
Finns både ojordade och jordade kontakter som ser ut så, när du klippte va där bara en brun och en blå sladd? Ingen 2 färgad?

jag bytte aldrig kontakten så jag vet igentligen inte riktigt vad allt stohej är om. klart att det är farligt med el+vatten men nu löste jag det genom att gnugga bort det med citron.
#44 - 10 mars 2012 18:03
freddi36 skrev:
jag bytte aldrig kontakten så jag vet igentligen inte riktigt vad allt stohej är om. klart att det är farligt med el+vatten men nu löste jag det genom att gnugga bort det med citron.

Läste det ovan nu :) ståhejet blev att att det skrivs att man inte får , fast fallet inte är så hade du då exakt en sådan kabel på bild så hade du inte behövt klippa den endå, efter som det finns nya sådan att köpa , används till tex radio :)

#45 - 10 mars 2012 18:04
[QUOTE=MrH;1580034]men kontakten är ju fortfarande ojordad från början? så vad blir skillnaden? det är det jag undrar över.
vet du det så får du gärna förklara.

å på den andra punkten kan jag absolut hålla med, att man inte ska greja med kontakten till något som ska vara i vatten.[/QUOTED

Skillnaden är att den ursprungliga är helgjuten, det är det som ger godkännandet.
Tobbe
#46 - 10 mars 2012 18:07
Majki01 skrev:
Läste det ovan nu :) ståhejet blev att att det skrivs att man inte får , fast fallet inte är så hade du då exakt en sådan kabel på bild så hade du inte behövt klippa den endå, efter som det finns nya sådan att köpa , används till tex radio :)

alltså, själva stickontakten var likadan. inte den andra delen.
kanske skulle ha skrivit det.
#47 - 10 mars 2012 18:24
Köp en Jordad stickpropp som är IP 44 då så är den lika tät. Men blir det så bött vid kontakten är det nog rätt kört ändå vad du än har för stickpropp.

Rune.
#48 - 10 mars 2012 18:29
Majki01 skrev:
Men LÄS... Kontakten VA Ojordad orginal.... Och fast han då sättet på ett nytt huve med jord så är där fortfarande ingen jord sladd från pumpen alltså är det fortfarande exakt likadant som orginal......

Så enkelt är det inte. Vi har den runda ojordade kontakten som man absolut inte fårsätta på en jordad kontakt på. enda undantaget är om det är en lampa som är gjord i plast. Sedan har vi den platta ojordade kontakten den står det inget om man får byta eller inte.
#49 - 10 mars 2012 18:30
rune. skrev:
Köp en Jordad stickpropp som är IP 44 då så är den lika tät. Men blir det så bött vid kontakten är det nog rätt kört ändå.

Rune.

Och just detta att byta från ojordad till jordad finns ett uttryckligt förbud mot.

Tobbe
#50 - 10 mars 2012 18:36
Eftersom pumpen är extraisolerad får man bYta mot jordad stickpropp. Tänk då på alternativet att byta hela sladden, kan bli hur farligt som helst.

Rune.
#51 - 10 mars 2012 18:36
freddi36 skrev:

Skillnaden blir att om du byter kontakten kan du endast sätta dit en rund ojordad denna passar inte i ett jordat utag. Kabeln du visar är den platta typen som passar i jordat utag.

Majki01 skrev:

Du har inte lite fel nu? För att en jordad kontakt måste ha 3 anläggnings ytor dvs en + en - och en jord. denna har bara + och -
#52 - 10 mars 2012 18:38
rune. skrev:
Eftersom pumpen är extraisolerad får man bYta mot jordad stickpropp. Tänk då på alternativet att byta hela sladden, kan bli hur farligt som helst.

Rune.

Som jag började misstänka då :) Men man få väll inte sätta dit en jordad kabel på en sparat som inte stödjer jord? Så då kan man ju inte byta kabeln.
#53 - 10 mars 2012 18:40
det finns inga platta jordade stickproppar så enda alternativet är en jordad stickpropp.

Rune.

Annons