Få bort snäckorna?

#1 - 12 juli 2009 20:44
Har en stor Javamossa fastvuxen på en rot. Är nu så att jag vill flytta javamossan från ett akvarium till ett annat utan att få med alltför många ohyressnäckor.

Frågan är hur man får ur snäckorna ur mossan utan att förstöra den eller att det krävs för mycket arbete? :p
#2 - 12 juli 2009 23:04
stoppa dit en anentome helena så är snäckorna borta efter någon timme ;)
#3 - 13 juli 2009 05:52
Det var väl ändå lite väl optimistiskt? :)
#4 - 13 juli 2009 14:03
haha kanske det ;) men anentome helena är ju väldigt duktiga och snabba på att få bort ohyressnäckor :) jag har 4 i mitt 54 l akvarium och det tog dem 1 dygn att få bort alla ohyressnäckor som var där :)
#5 - 13 juli 2009 17:46
testa om du kan spola javamossan i kranen och se om du kan få bort så många snäckor du kan.
#6 - 13 juli 2009 18:15
Lägg mossan i en burk med kallare vatten än du har i karet så brukar dom krypa ur mossan, men om där är ägg så är nog äggen svårare att få bort.
#7 - 14 juli 2009 06:14
haha kanske det ;) men anentome helena är ju väldigt duktiga och snabba på att få bort ohyressnäckor :) jag har 4 i mitt 54 l akvarium och det tog dem 1 dygn att få bort alla ohyressnäckor som var där :)

Hur många ohyresnäckor fanns där då, två? :p Jag har snarare fått intrycket att de är väldigt långsamma. Det brukar ta ett par dagar för en helena att äta upp en malaysisk sandsnäcka här. Dock så har jag märkt att andra snäckor börjar hålla sig gömda när man släpper ner Anentome Helena, så man ser dem inte lika mycket, även om de finns där.

Annons