Få bort Tofsalgerna .. mekaniskt

#1 - 3 maj 2008 10:25
Har en masa lavastenar som är helt täckta i Toffsalger
Någon som har något bra tipps. funderade på klorin men de blir ju svårt o få bort alla rester ifrån

Någon som har något bra tipps ...
Just nu ligger alla på tork o fiskarna e lite bråkiga fåt fixa lite temprära gömställen åt dom.

Snälla tar all hjälp ja kan få
#2 - 3 maj 2008 10:28
klorin låter kemiskt ;-) har du provat med en stålborste? Eller biologiskt med algätare?
#3 - 3 maj 2008 10:49
Algerna är typ döda ... därför ja vill ha bort dom .. så mina siameser kunde inte bry sig mindre om dom
dock har ja inte prova stålborste har ingen ... men vanlig borste funkar inte.

Blir snart o testa klorin o sen skölja dom i 24h om ingen kommer på nått.

måste ju finnas nått som löser upp de biologiska klistet dom har
#4 - 3 maj 2008 10:58
aha, stålbortse finns i måleributiker. Vet du att klorin funkar?
#5 - 3 maj 2008 11:25
Jag har inte provat på just lavasten, men klorin funkar på kalksten, det vet jag.

Annars: högtryckstvätt.
#6 - 3 maj 2008 11:39
enda högtrycken jag har tillgång till e den på jobbet. den vill ja inte använda
150bar 150grader vatentemp diseldriven samt massa medel i den
lär inte bli mycket mer än pulver kvar då den äter asfalt
#7 - 3 maj 2008 11:40
Azur skrev:
Jag har inte provat på just lavasten, men klorin funkar på kalksten, det vet jag.

Annars: högtryckstvätt.

mins du blandningen klorin/vatten

önödigt med för mycke blir svårt o få bort o för lite ... ja du fattar
#8 - 3 maj 2008 13:38
Njae, jag höftade bara. Klorin är ju billigt.
#9 - 3 maj 2008 13:51
ok men ca
klorin e billigt men inte fiskar ... vill gärna ha en chans o få bort de ..

samt får göra de i badkaret .. jobbigt att katten e så förtjust i badkaret ... kanske får en helvit katt :P snacka om att tjejen som äger den skulle hata mitt fisk intresse då :P
#10 - 3 maj 2008 13:57
Det är inte så svårt att få bort klorin. Skölj ordentligt i duschen, lägg i blöt i en hink över natt, skölj igen dan därpå. När det inte längre luktar klorin är du klar. Att låta stenen torka ordentligt reducerar också klorinet.
Har du vattenberedningsmedel eller askorbinsyra hemma kan du använda det för att snabba på neturaliseringen av klorinet.

Prova på en enda sten först och se hur det verkar funka.

Det torde ta ett eller ett par dygn innan klorinet löst upp algerna, så badkaret kanske inte är så lämpligt.
#11 - 4 maj 2008 18:03
blir test på en sten nu i en skurhinken ...
kan ja täcka över me nått så inte katten får en grogg
#12 - 4 maj 2008 19:07
Ta annars sand i en stor hink, lägg i stenarna, och sen skyffla runt, så att sanden och stenarna skaver rent varandra.

Eller om du har tillgång till cementblandare, så slipper du stå och veva runt allt själv...
#13 - 5 maj 2008 14:09
Trollsvans skrev:
Ta annars sand i en stor hink, lägg i stenarna, och sen skyffla runt, så att sanden och stenarna skaver rent varandra.

Eller om du har tillgång till cementblandare, så slipper du stå och veva runt allt själv...

är du serigös ... lär ta år o göra för hand ... o nej jag har ingen cementblandare o tror inte min granne har de heller då jag bor i en lägenhet i centrala örebro på 3:e våningen....

samt mindre omständigt med klorin som verkar funka fin fint samt lavastenen lär ju slås sönder i blandaren snarare än att skavas fria från alger
#14 - 5 maj 2008 14:20
Jobbigt om algerna kommer tillbaka efter en vecka :D
köp nya stenar ffs. Kostar en 50 lapp :)
#15 - 5 maj 2008 16:12
mayday skrev:
är du serigös ... lär ta år o göra för hand ... o nej jag har ingen cementblandare o tror inte min granne har de heller då jag bor i en lägenhet i centrala örebro på 3:e våningen....

samt mindre omständigt med klorin som verkar funka fin fint samt lavastenen lär ju slås sönder i blandaren snarare än att skavas fria från alger

Tja, beror väl lite på hur många stenar det rör sig om, så klart...
Men det är ett giftfritt sätt, till skillnad från klorin..
#16 - 5 maj 2008 21:27
alltså algtilväxten är borta skulle ha bort dom döda

samt klorin funka klockrent ... minst jobb också ... mer me skiten i en hink o hälla på en halv flaska klorin ,,, låt stå under natten ...
Det lilla som satt kvar lossna bara man spola lite vatten på dom o dom är som nya,
nu ska ja bara skölja dom väl

Samt ett rös med lavasten kostar inte 50kr ... blir lite mer än så ..
iofs e de max 10kg men endå ... DIY FTW
#17 - 9 maj 2008 04:45
alla alger e borta nu .. dock tycker ja att ja känner en klorin doft fortfarande så sköljer dom en dag till ..

inte värt o riskera men funkade super ... soppa rent på allt biologiskt skit är renare än nya nästan
#18 - 27 maj 2008 11:41
det funkar att koka stenarna också, då äter siameserna som tokiga på stenarna + att det mesta dör då när man kokar alltså.
#19 - 27 maj 2008 14:41
Som sagt var så funkar det utmärkt att koka stenarna en stund. Det tar bort allt som inte ska vara på dem :)

Annons