Få bukt med fukt.

#1 - 18 november 2008 21:32
Hejsan.

Vet inte om denna tråden är plaserad på rätt del av forumet. Om inte får du (Kjell) gärna flytta på den.

Min fråga handlar alltså om fukt. Jag har några akvarier nere i min källare. Dock ännu inga med fisk. Bara sköldpaddor och en kajman. Problemet är att källaren blir väldigt fuktig. Har inte mätt upp luftfuktigheten, men det är ständigt fuktigt på alla fönster.

Hur gör ni som har många akvarier hemma? Visserligen har väl en del täckglas till sina akvarier, men långt ifrån alla va? Har ni luftavfuktare som står och går? Låter dyrt...

Till exempel du Kjell, som har ditt stora 3000liters och alla småkar i ditt lilla källarkontor, hur har du löst detta?

Hoppas nån har nån idé om detta.

Tacksam för svar.

MVH Pelle
#2 - 18 november 2008 21:53
Jag har en lokal med 30 akvarium där är det Avfuktare och extra ventilation som gäller för att bli av med fukten.

Avfuktare är en bra grej att ha inte allt för dyra heller om man ska ha det för hemma bruk.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 november 2008 21:55
Jag kör med en luftavfuktare - det fungerar utmärkt.
#4 - 19 november 2008 17:39
Ok, ja då får jag nog ta och införskaffa en avfuktare då antar jag. Så får jag hoppas att det hjälper:)

Tack så mycket för era svar.

MVH Pelle
Bilagor:
#5 - 19 november 2008 18:00
Om värmen i rummet är högre än akvariumen håller så ska det inte vara några problem om jag inte har fått det helt på bakfoten,annars så kör jag med avfuktare också förr hade jag alla karen i Gäststugan det blev av att totalrenovera där när några flyttades in fast jag hade en Pax-Fläkt gående där dygnet runt så blev det totalförstört
#6 - 19 november 2008 20:54
En bra ventilation i akvarierummet är väl inte helt fel?:)

Nu har ju jag ingen större erfarenhet och avfuktare vet jag inget om, men jag har mitt 720 liters utan täckglas i ett litet rum (3x4 meter ca)och om jag skulle stänga dörren till detta rummet så lovar jag, att efter ett par dagar får jag simma in det rummet. Men när jag har dörren öppen till övriga lägenheten så har jag inga som helst problem med fukt.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 november 2008 21:43
TinaM skrev:
En bra ventilation i akvarierummet är väl inte helt fel?:)

Nu har ju jag ingen större erfarenhet och avfuktare vet jag inget om, men jag har mitt 720 liters utan täckglas i ett litet rum (3x4 meter ca)och om jag skulle stänga dörren till detta rummet så lovar jag, att efter ett par dagar får jag simma in det rummet. Men när jag har dörren öppen till övriga lägenheten så har jag inga som helst problem med fukt.:)

Nej, ventilation är bra men att vädra ut varm luft är ju energimässigt slöseri (dåligt för ekonomin och miljön).
En luftavfuktare omvandlar ju i viss mån vattnet till värme samtidigt som den får luften att cirkulera i rummet (åtminstone om det är en bra luftavfuktare) så en sådan skall man absolut ha om man har mycket akvarium.
#8 - 21 november 2008 13:19
Känner ett arkitekt par som bor på Christiania och deras luftväxlings koncept är ett lysande exempel på att låta den varma luften vandra runt i huset.

Nu är deras hus exceptionellt då det är byggt i 4 etager med ingång/hall och badrum i bottenveåningen längs strandpromenaden och dom har en stor cylindrisk vedkamin(Christianiakaminen) på 2'a våningen i köket(utgång i markplan mot trädgården.) med ett frihängande stående spiro-rör rakt ovanför kaminen som tar vara på den direkta varmluften som med självcirkulation leds vidare upp i fastigheten.

Huset heter Manhattan och ligger på nord dyssen om ni har vägarna förbi.

Annons