Få fart på vattnet (malawi)

#1 - 3 juni 2012 17:42
Hej

Har ett 260 L malawikar som varit igång ca 1,5 månad, bortsett från en liten nitritspik så har allt gått bra och fiskarna är pigga och nöjda. Än så länge har vi bara 12 inbånare i karet men fler ska flytta in senare.

Tror dock att vi skulle kunna ha lite mer fart på vattnet, vi har ett ytterfilter från jbl som ju inte rör om så himla mycket samt en streamer (billig från hong kong) med en kapacitet på 2000l/h men den gör ingen större nytta.

Så frågan är vad man ska ha i karet för att få lite fart och göra firrarna nöjda. Vill inte sätta i ett innerfilter och vet inte riktigt om jag gillar streamer heller, känns inte som om det blir någon fart med streamer. Hur många l/h behöver det pumpa för att sätta fart på vattnet i ett 260L kar?

Så tips, vad sk jag trycka ner i karet?
#2 - 3 juni 2012 17:47
Köp en bättre streamer, det borde räcka med 2000L/H men det kan vara glädjesiffror från fabriken.

Grejen med dem är att flödet känns mjukt, vilket gör många förvirrade.
#3 - 3 juni 2012 20:35
Stream ger brett flöde och drar lite el, men man kan inte jämföra dom med powerheads liter för liter.
Jag har 3 st i ett saltvattenskar på 200 liter, 1500+4500+5500l/h.
Du behöver kanske inte riktigt lika mycket men det blir betydligt bättre drag då man går upp till dom som kör 4-5000 i timmen.
Då menar jag inte bara att dom ger 2-3000 extra utan det blir mer tryck och strålen når längre.

Sen avråder jag från kinapumparna, vissa modeller är redan förbjudna i tex Canada pga dålig elsäkerhet.
Överlag så får man lite vad man betalar för...

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 juni 2012 20:53
fast det är lite överdriver över vilken cirkulation som malawi behöver. En pump som her 10-12 ggr akvarievolymne är oftast fullt tillräckligt.
Vill man öka syrehalten i vattnet så rikta utblåset mot vattenytan
#5 - 4 juni 2012 22:58
NiXoN skrev:

Sen avråder jag från kinapumparna, vissa modeller är redan förbjudna i tex Canada pga dålig elsäkerhet.

Överlag så får man lite vad man betalar för...

//NiXoN

Varför de är avrådda där bla är antagligen för att i Nordamerika så har de inte samma volt som i Kina. Vi i Sverige däremot har samma volt som Kina, Hong Kong etc, därför är det inget problem

Vi alla vet hur Nordamerika fungerar...de avråder från kopior för att tjäna pengar själva till stor del, det fungerar likadant inom alla industrier där. Apple vill inte att man köper iPad fodral av andra tillverkare för att de har "fel mått"..i USA får man tex betalt per sida/ord när de skriver en bok och därför är deras böcker rent skräp, invecklade och uttdragna. etc.

edit:
Jag själv har en Sunsun J101A 3000 L/H 5w wavemaker/streamer som kostade mig 80:- frakten inkl. Funkar kanon köpt på ebay, hong kong produkt. Varför slänga pengar i sjön..?

Med andra ord, bara därför att saker och ting kommer ifrån Kina, Hong Kong etc så betyder det inte att det är en dålig vara. Allt jag har i mina 2 akvarier här hemma är från Kina och utrustningen är det sista jag har problem med i karen. Ett av karen har gått i 2 år och det andra i 6 månader. Cirkulationspumpar och streamers från kina.
#6 - 10 juni 2012 07:17
Lösningen fick bli ett innerfilter från Aquael men där själva filterdelen plockats bort. Vet inte om fiskarna egentligen behöver den extra farten på vattnet men de tycker att det är kul. De blir som galna när vi byter vatten och då är alla fiskarna framme och simmar i strömmen från vattenslangen. Så nu har de en liten ström att simma i när de vill ;)

Vår hong kong streamer har fått flytta in i 120L karet istället och funkar bra där i det mindre karet. Handlar ganska mycket från hong kong, känner att det alltid är värt att testa funkar det inte så har man bara slängt bort typ 40 kr :)

Annons