Få fart på växterna!

#1 - 18 mars 2007 18:08
Fick tips här tidigare om att jag måste få fart på växterna för att få bort alla grönalger. Överallt står det om CO2..måste man ha det, eller kan inte växterna växa utan tuber o grejer? Har nu börjat använda pmdd, räcker det?
Tack på förhand!
#2 - 18 mars 2007 18:12
Allt är beroende på vad man vill uppnå.
Att köra PMDD utan CO2 funkar fint så länge man inte har aldeles för mycket ljus (vilket man inte har med en "normal" lysramp) och inte förväntar sig att stängelväxterna ska växa 2 decimeter i veckan.
#3 - 18 mars 2007 19:00
Och vill man kan man tillsätta CO2 med mäsk-metoden istället för med dyra tuber.

För att få bättre ljus, vilket behövs för att tillgodogöra sig effekten av CO2 och PMDD-näringen, kan det kanske räcka att "trimma" den gamla lysrörsrampen med hjälp av reflektorer och ev. genom att byta ut själva lysrören till effektivare med ett högre s.k. PUR-värde (eller hette det PAR...:confused: ). Sök på mäsk, CO2, och PUR (PAR?) och lysrör här på zoopet så kommer du hitta massa bra tips! :)
#4 - 18 mars 2007 19:30
Jag har nyss stoppat ned gödning "7 kulor" och hoppas på effekt. Tillför dessutom extra järn med gamla hederliga ferrogan dagligen. Få se om det hjälper. Har aldrig haft speciell framgång med växterna tidigare men hoppas att det skall bli ändring på det den här gången.
#5 - 18 mars 2007 20:26
Jag har nyss stoppat ned gödning "7 kulor" och hoppas på effekt. Tillför dessutom extra järn med gamla hederliga ferrogan dagligen. Få se om det hjälper. Har aldrig haft speciell framgång med växterna tidigare men hoppas att det skall bli ändring på det den här gången.

Tyvärr innehåller 7 kulor och ferrogan mest Järn... men om du har fisk tillräckligt får du ju lite kväve från dem..
#6 - 19 mars 2007 07:50
Jag undrade just över det.
Vad 7 kulor egentligen gjorde. På förpackningen stod ngn förteckning med andra ämnen typ mineraler också men jag vet ju inte om ngt saknas som man behöver för att växterna skall må gött.
Ferrogan är enbart järn, det vet jag men jag trodde att jag skulle kunna komplettera upp med 7 kulor för att få mer "näringsämnen" Butiken är inte riktigt klar med vad man brukar behöva tycker jag.
Om jag kör med 7 kulor, vad brukar man behöva mer? Är det främst Kväve? Och finns ngt medel enbart för det?
Jag hade inte tänkt gå så långt att avancera med mäskdunkar o.dyl. Skall jag rycka upp kulorna och beställa PMDD? Eller är PMDD endbart kväve (näring) som kan kompletteras med Järn-mineralkulorna?
#7 - 19 mars 2007 08:31
PMDD är är just allt
Micro vilket är Fe, Mn, Cu, Zn, B o Mo
Macro är kväve kalium calsium Mg osv..

PMDD är ett komplett näring/gödnings medel, det kräver inte att man har CO2 men har man MYCKET ljus rekomenderas det starkt att man har CO2 med men vid normala förhållande kan man göda med PMDD i alla kar med växter... vissa ämnen används även i saltvatten..

Svärdsplantor brukar vilja ha lite extra järn och kan ibland behöva en kula bland rötterna..
#8 - 19 mars 2007 08:54
Ok, Så med 7 kulor och Macro borde jag få till det hyfsat då då 7 kulor innehåller Cu, Mn, Mo, Z, B och Co
Som jag förstått det på 7 kulor så avger de endast så mycket som behövs och att de inte går att överdosera.
Lerkulorna skulle kunna binda överflödiga ämnen. (Låter konstigt, jag vet)
#9 - 19 mars 2007 09:52
kulorna ger dig bara micro där växter har sina rötter det kommer alltså inte tillföra ngn större mängd micro till de övriga växterna som tar upp detta via blade men där har du ju ferrogan
#10 - 19 mars 2007 10:44
Att använda kolsyrat kranvatten är de på gott eller ont?
någon som har ett mått på hur mycket man bör hälla i per 100l?
hur mycket CO2 rymms i en liter vätska vid temp 26?
aja får väll kolla i min Zumdahl om ingen kan svara :(
#11 - 19 mars 2007 10:47
har för mig att jag läst att folk brukar köra en flaska (33cl) per 100L vatten. men det gäller då köpevatten.
#12 - 19 mars 2007 10:58
tillsätt Easy Life - EasyCarbo lösning i vattnet, den sätter fräs på växterna!

http://www.easylife.nl/english/index.html?id=43
Bilagor:
#13 - 19 mars 2007 11:21
UffeS, är EasyCarbo en helt ny produkt som konkurrerar med Seachem Excel?
#14 - 19 mars 2007 11:42
2bias skrev:
Att använda kolsyrat kranvatten är de på gott eller ont?

någon som har ett mått på hur mycket man bör hälla i per 100l?

hur mycket CO2 rymms i en liter vätska vid temp 26?

aja får väll kolla i min Zumdahl om ingen kan svara :(

Om du kan ha en överriningsbox till avlopp och jämt flöde in från kranen så kan det fungera riktigt bra;) Skämt o sido så blir det mest placebo effekt för akvaristens skull, däremot så kan flytande kolersättning vara nåt typ Exel.
När man doserar små mängder kolsyrat vatten så blir det svajjiga värden och algerna hinner nog utnytja det mer än växterna innan det vädras ut.
Och för den driftskostnaden som blir kan man nog lika väl köpa/bygga riktiga prylar som fungerar.
#15 - 19 mars 2007 12:25
Loka i vattnet??

Så kan man alltså hälla i en Loka i vattnet för att få extra fart på växterna, eftersom dom får koldioxid då? Är det nån smak/läsk som är farligt för fiskarna?
#16 - 19 mars 2007 12:29
Så kan man alltså hälla i en Loka i vattnet för att få extra fart på växterna, eftersom dom får koldioxid då? Är det nån smak/läsk som är farligt för fiskarna?

Det kommer att gå åt måååånga liter per dygn med den lösningen... ;)
#17 - 19 mars 2007 12:48
petnym skrev:
Det kommer att gå åt måååånga liter per dygn med den lösningen... ;)

troligen ja.
vet att folk kör med det, men är inte helt säker på varför riktigt.

billigare att köra riktig co2 i längden (även om diy-co2 är att föredra ur en kortsiktig ekonomisk synvinkel).
#18 - 21 mars 2007 14:54
Alltså jag måste faktiskt säga att jag inte hänger med ett dugg jus tnu. Man ska tillsätta O2 för fiskarna och CO2 för växterna eller??:confused: :confused:

Jag kör med 7 kulor men menar ni att det inte räcker eller??

Vilken är den bästa näringen för växterna då?
#19 - 21 mars 2007 15:14
cillan skrev:
Alltså jag måste faktiskt säga att jag inte hänger med ett dugg jus tnu. Man ska tillsätta O2 för fiskarna och CO2 för växterna eller??:confused: :confused:

Jag kör med 7 kulor men menar ni att det inte räcker eller??

Vilken är den bästa näringen för växterna då?

fiskar använder syre dygnet runt och producerar koldioxid.
växter förbrukar koldiodix när de växer, och producerar syre.
men när växter 'sover', så producerar de koldioxid de med (dock aldrig mer syre än vad de själva släpper ut).

7 kulor kan räcka, men det kan även vara tok för lite.
kör själv med PMDD pga att det är billigt.
#20 - 21 mars 2007 15:18
Syre är inget som behöver "tillsättas", vattnet syresätts genom vattenytans möte med luften - en orolig vattenyta i rörelse med vågor ger större area/yta mot luften och gör syrsättningen effektivare.

Alla behöver vi kol för vår tillväxt, även växterna. De får sitt kol huvudsakligen och effektivast via CO2, koldioxid. Fiskarna tillför växterna lite kol men inte i den omfattning som många växtakvarister önskar sig. Man kan ha en hel del växter utan att tillsätta CO2, men med en långsammare tillväxt + att vissa växter helt enkelt kräver tillsats av CO2.

Den bästa och billigaste växtnäringen är PMDD, mer om det hittar du hur mycket som helst genom att söka på PMDD i forumet. Lerkulorna ger inte alla näringsämnen som dina växter behöver, se peterhaacks inlägg ovan..
#21 - 21 mars 2007 15:20
Men jag fattar inte ett dugg av PMDD, var inne på deras hemsida men fattar inte nåt.

Är kol i filtret till någon nytta för växterna då.

Varför rekommenderas man alltid att ha en sådan där O2-pump då som bubblar?

Just nu känner jag mig allmänt förvirrad, bara för att jag läste här[:o]
#22 - 21 mars 2007 18:46
cillan skrev:
Men jag fattar inte ett dugg av PMDD, var inne på deras hemsida men fattar inte nåt.

[COLOR=red]kort och gott.[/COLOR]

[COLOR=#ff0000]budget-växtnäring som man blandar själv.[/COLOR]

Är kol i filtret till någon nytta för växterna då.

[COLOR=red]nja, det löser sig inte i vattnet utan dödar bakterier.[/COLOR]

Varför rekommenderas man alltid att ha en sådan där O2-pump då som bubblar?

[COLOR=red]bubblorna stiger mot ytan och gör att den spricker (då syresätter man vattnet)[/COLOR]

Just nu känner jag mig allmänt förvirrad, bara för att jag läste här[:o]

bena
#23 - 21 mars 2007 19:04
Grejen är ju den att jag inte fattar hur man blandar det och hur man ska få det i vattnet. Vad är det för ämnen man blandar och vart får man tag i dessa? Är det sedan bara att hälla i det i akvariet eller? Hur ofta och mycket i ett 240 liters akvarie med inte så jättemycket växter?
#24 - 21 mars 2007 19:27
cillan skrev:
Grejen är ju den att jag inte fattar hur man blandar det och hur man ska få det i vattnet. Vad är det för ämnen man blandar och vart får man tag i dessa? Är det sedan bara att hälla i det i akvariet eller? Hur ofta och mycket i ett 240 liters akvarie med inte så jättemycket växter?

man köper online.
sen finns en lathund på
http://www.haack.se/pmddrecept.htm

det ser krångligt ut, men när man står med påsarna med kemikaler så förstår man det lättare (står på påsarna vad de innehåller).
#25 - 21 mars 2007 21:25
Så man bara häller i påsarnas innehåll direkt i vattnet??
#26 - 21 mars 2007 21:31
cillan skrev:
Så man bara häller i påsarnas innehåll direkt i vattnet??

helst inte, men det funkar.
man blandar ut en portion pulver i ½L vatten och tillsätter sen 10ml gödning per 100L vatten en gång i veckan.
obs.
det är 3 ämnen man normalt använder, så det är 3st ½L's flaskor man har.
#27 - 21 mars 2007 21:33
jaha men då fattar jag, jag fick för mig att man skulle kopla dessa flaskor till akvariet.

Ska man tillsätta detta hela akvariets livstid då eller?
Vart finns detta att köpa och vilka ämnen är det?
#28 - 21 mars 2007 21:45
Men du cillan, det står ju i länken som bena postade - har du inte klickat på den och läst eller skojar du?

Man beställer alltså PMDD via nätet, ett annat ställe än den andra länken är på www.pmdd.se. Du kommer då att få tre påsar som är märkta med sitt innehåll: KNO3, KHPO4 och NutriSi.

Blanda sedan till tre halvliters flaskor (flaskor innehållande 0,5 liter vatten) enligt recepten nedan:

Flaska 1= 8 tsk ca 50 g (40 ml) av innehållet i påsen KNO3 (alltså inte hela påsen, utan 8 teskedar), skaka.

Flaska 2= 8 krm ca 8 g (8 ml) ur påsen KH2PO4, skaka.

Flaska 3= 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl. Fyll upp med 0,5 liter destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skaka.

Ur var flaska häller du 10 ml per 100 liter akvarievatten som du har (har du 50 liters akvarium alltså 5 ml ur var flaska). Innan du häller i PMDD så gör ett 50% vattenbyte. Gör vattenbyten (50%) en gång i veckan och gödsla sedan med PMDD.
#29 - 21 mars 2007 21:54
Piscator skrev:
Men du cillan, det står ju i länken som bena postade - har du inte klickat på den och läst eller skojar du? [COLOR=green]Sådana här kommentarer gör mig så sur och besviken, om jag (eller någon annan) inte förstår en sak och frågar på ett forum vill man väl inte ha ett sådant svar. Jag har aldrig hållt på med PMDD så jag har ingen aning om hur detta fungerar. Så sluta upp och fäll en massa spydiga kommentarer hit och det för dessa kan både jag och andra vara utan. :mad: [/COLOR]

Man beställer alltså PMDD via nätet, ett annat ställe än den andra länken är på www.pmdd.se. Du kommer då att få tre påsar som är märkta med sitt innehåll: KNO3, KHPO4 och NutriSi.

Blanda sedan till tre halvliters flaskor (flaskor innehållande 0,5 liter vatten) enligt recepten nedan:

Flaska 1= 8 tsk ca 50 g (40 ml) av innehållet i påsen KNO3 (alltså inte hela påsen, utan 8 teskedar), skaka.

Flaska 2= 8 krm ca 8 g (8 ml) ur påsen KH2PO4, skaka.

Flaska 3= 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl. Fyll upp med 0,5 liter destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skaka.

[COLOR=green]Ska det vara destillerat vatten i alla tre flaskorna eller bara i flaskan med Nutrisi? med destillerat vatten är det sånt som man har till bilen, strykjärn och allt vad det är på den. [/COLOR]

Ur var flaska häller du 10 ml per 100 liter akvarievatten som du har (har du 50 liters akvarium alltså 5 ml ur var flaska). Innan du häller i PMDD så gör ett 50% vattenbyte. Gör vattenbyten (50%) en gång i veckan och gödsla sedan med PMDD. [COLOR=green]50 % delvattenbyten varje vecka på ett 240 liters akvarium? Nja det vet jag ju inte om jag är så sugen på att göra.[/COLOR]

Vad händer om man inte häller i detta ämne varje vecka?
#30 - 21 mars 2007 22:01
Ledsen att ha sårat dig, men det står ju samma sak i mitt inlägg som det gjorde via länken. Då kan du ju inte ha läst den utan frågar bara vidare?

Det är bara till NutriSi det behövs citroncyra och destillerat vatten. Ja, samma som till bilen och strykjärnet.

Delvattenbytet är för att ha koll på hur mycket näringsämnen som finns i vattnet, det är helt upp till dig om du vill göra dem, om du vill använda PMDD och om du är tacksam för de svar du fått.
#31 - 21 mars 2007 22:08
Klart att ajg är tacksam för svaren jag får annars skulle jag inte fråga. Alltså jag tycker att det är lite rörigt därför frågar jag. Jag har kollat på båda sidorna under dagen men har inte riktigt fått ihop det, det var lättare när det blev uppstaplat i det tidigare inlägget, då förstod jag bättre.

Däremot hittar jag ingenstans på PMDD.se om att det ska vara cintrosyra och destilerat vatten, vad jag ser står det bara vatten och då antar jag att de menar vanligt kranvatten. Men jag är kanske trött och ser inte allt. Hur mycket citronsyra ska det vara?

Vi gör bra delvattenbyten varannan vecka för att vi har en väldigt bra pump. Skulle det kunna räcka med det även med PMDD eller måste vi börja göra varje vecka?
#32 - 21 mars 2007 22:15
Lustigt nog så står det inte i receptet hur mycket citronsyra det ska vara, jag brukar använda 2 kryddmått - höftar lite direkt ur påsen om sanningen ska fram.. :)

www.haack.se tror jag du hittar destvatten/citronreceptet. De tillsatserna tillför inte växterna något utan är för att blandningen ska stå sig bättre, det och att ha den i kylskåpet.

Redigering: Sorry, fel länk. Denna ska det vara
http://www.haack.se/pmddrecept.htm
#33 - 21 mars 2007 22:17
cillan skrev:
Klart att ajg är tacksam för svaren jag får annars skulle jag inte fråga. Alltså jag tycker att det är lite rörigt därför frågar jag. Jag har kollat på båda sidorna under dagen men har inte riktigt fått ihop det, det var lättare när det blev uppstaplat i det tidigare inlägget, då förstod jag bättre.

Däremot hittar jag ingenstans på PMDD.se om att det ska vara cintrosyra och destilerat vatten, vad jag ser står det bara vatten och då antar jag att de menar vanligt kranvatten. Men jag är kanske trött och ser inte allt. Hur mycket citronsyra ska det vara?

Vi gör bra delvattenbyten varannan vecka för att vi har en väldigt bra pump. Skulle det kunna räcka med det även med PMDD eller måste vi börja göra varje vecka?

det där med destilerat vatten etc håller på att kollas upp väldigt noggrant.
jag kör personligen utan.
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=875&highlight=peterhaack
#34 - 21 mars 2007 22:22
Det viktigaste inlägget i denna tråd är annars den av Olivin (i början av tråden). Se först och främst till att växterna får ordentligt med ljus!
#35 - 22 mars 2007 17:29
Reflektorer & CO2

Alla tipsar om reflektorer.. vad är det för något?? Kan man köpa det till sina befintliga lysrör, eller är det nåt man bygger själv? Hur ska jag gå tillväga om jag vill använda CO2? Vissa säger ju att det är farligt för fiskarna, är det så?
Phu...akvarium är verkligen inte en lätt sak [B)]
#36 - 22 mars 2007 19:10
Alla tipsar om reflektorer.. vad är det för något?? Kan man köpa det till sina befintliga lysrör, eller är det nåt man bygger själv? Hur ska jag gå tillväga om jag vill använda CO2? Vissa säger ju att det är farligt för fiskarna, är det så?

Phu...akvarium är verkligen inte en lätt sak [B)]

Det finns reflektorer att köpa som man klämmer fast i lysrampen, jag tror någon länkade tidigare i denna tråd (www.pwss.se) tex. Det är en blank plåt som gör att det mesta ljuset riktas ned i vattnet och inte försvinner någon annanstans. Vad jag förstått har vissa "märkes"-ljusrampar speciella reflektorer som passar just till dom, och sen finns det vanliga som passar de flesta ramper. Annars, pröva först med att tejpa aluminiumfolium bakom lysrören, redan det kommer att ge märkbar skillnad.

CO2, eller rättare sagt de pH-svängningar som kan uppstå ifall man tillsätter det på fel sätt, kan vara skadligt för firrarna. I princip handlar det om att se till att man inte sätter i CO2 under natten utan bara då lyset är tänt. Söker du här på forumet så hittar du flera bra beskrivningar om hur man ska göra för att det ska fungera.

Sen när du sett om det funkar kan man ju alltid skaffa bättre utrustning. Man kommer ganska långt med diverse gör-det-själv lösningar som folie, mäsk-CO2, PMDD som man får blanda själv, osv. Sen om man tycker det funkar bra men man ändå vill skaffa bättre prylar kan man ju alltid skaffa dessa sen.

Själv har jag börjat fundera på om det skulle vara värt att riva ut min folie som börjat se lite risig ut nu efter ca ett halvår och köpa just reflektorer ... eller så slutar det med att jag byter till en helt ny och bättre ramp...jaja får se...:)
#37 - 23 mars 2007 07:38

CO2, eller rättare sagt de pH-svängningar som kan uppstå ifall man tillsätter det på fel sätt, kan vara skadligt för firrarna.

(Förlåt, det här blir en besserwisser-kommentar men jag tycker det är lite halvviktigt att förstå vad det är som är skadligt med CO2 - hoppas ingen tar illa upp)

När du tillsätter CO2 (koldioxid) så sänks pH:t det är riktigt, men det är inte ett lågt pH i sig som dödar firrarna utan koldioxiden som sabbar blodets syreupptagningsförmåga.

pH:t är alltså bara en indikator på att det förmodligen är mycket CO2 i vattnet, men det kan lika gärna vara lågt pH pga av någon annan anledning.

Varför är det viktigt att göra den här distinktionen?

Jo, man kan ha ganska höga CO2-halter om man samtidigt har höga syrehalter som, tada!, växterna ser till att skapa när dom får en helhetsnäring (PMDD) och CO2.

Det största problemet är när nybörjare börjar med mäsk i sina hyffat växtglesa akvarier med halvdålig cirkulation och låter mäsken puttra vidare på natten - då både växter, fiskar och mäsken ökar CO2-halten och ingenting ökar syrehalten.
#38 - 23 mars 2007 07:53
defdac skrev:
UffeS, är EasyCarbo en helt ny produkt som konkurrerar med Seachem Excel?

svårt att säga då jag inte känner till Seachem Excel, med EasyCarbo är nog en relativt ny produkt
#39 - 23 mars 2007 07:55
Jag letade lite på aquaticplantcentral och plantedtank där någon antydde att det var samma sak och förmodlgien bestod av samma aktiva komponent, glutaraldehyd
#40 - 23 mars 2007 10:25
Jag har köpt produkten och testar den sedan tre dagar tillbaka. Tillverkaren utlovar inte själv några synliga resultat förrän efter 1 till 2 veckor.

En flaska (tror det är en halvliter, har den inte här) kostade mig 190 kr. Doseringen är 2 ml/100 liter/dag.
#41 - 23 mars 2007 20:25
När du tillsätter CO2 (koldioxid) så sänks pH:t det är riktigt, men det är inte ett lågt pH i sig som dödar firrarna utan koldioxiden som sabbar blodets syreupptagningsförmåga.

Aha, det hade jag inte fattat förut! Så då kan man öka CO2 vartefter man får mer växter eftersom de producerar mer syre som kompenserar CO2-halten osv?
#42 - 24 mars 2007 07:14

Så då kan man öka CO2 vartefter man får mer växter eftersom de producerar mer syre som kompenserar CO2-halten osv?

Ja och inte bara det - det syre som produceras är ju en direktomvandling av CO2 till O2 så man kan få svårt att få ner tillräckligt med CO2 om man har bra med ljus t ex.

Annons