Fick tips här tidigare om att jag måste få fart på växterna för att få bort alla grönalger. Överallt står det om CO2..måste man ha det, eller kan inte växterna växa utan tuber o grejer? Har nu börjat använda pmdd, räcker det?
Tack på förhand!
andersfiskar skrev:Jag har nyss stoppat ned gödning "7 kulor" och hoppas på effekt. Tillför dessutom extra järn med gamla hederliga ferrogan dagligen. Få se om det hjälper. Har aldrig haft speciell framgång med växterna tidigare men hoppas att det skall bli ändring på det den här gången.
2bias skrev:Att använda kolsyrat kranvatten är de på gott eller ont?
någon som har ett mått på hur mycket man bör hälla i per 100l?
hur mycket CO2 rymms i en liter vätska vid temp 26?
aja får väll kolla i min Zumdahl om ingen kan svara :(
Pokerface86 skrev:Så kan man alltså hälla i en Loka i vattnet för att få extra fart på växterna, eftersom dom får koldioxid då? Är det nån smak/läsk som är farligt för fiskarna?
petnym skrev:Det kommer att gå åt måååånga liter per dygn med den lösningen... ;)
cillan skrev:Alltså jag måste faktiskt säga att jag inte hänger med ett dugg jus tnu. Man ska tillsätta O2 för fiskarna och CO2 för växterna eller??:confused: :confused:
Jag kör med 7 kulor men menar ni att det inte räcker eller??
Vilken är den bästa näringen för växterna då?
cillan skrev:Men jag fattar inte ett dugg av PMDD, var inne på deras hemsida men fattar inte nåt.
[COLOR=red]kort och gott.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]budget-växtnäring som man blandar själv.[/COLOR]
Är kol i filtret till någon nytta för växterna då.
[COLOR=red]nja, det löser sig inte i vattnet utan dödar bakterier.[/COLOR]
Varför rekommenderas man alltid att ha en sådan där O2-pump då som bubblar?
[COLOR=red]bubblorna stiger mot ytan och gör att den spricker (då syresätter man vattnet)[/COLOR]
Just nu känner jag mig allmänt förvirrad, bara för att jag läste här[:o]
cillan skrev:Grejen är ju den att jag inte fattar hur man blandar det och hur man ska få det i vattnet. Vad är det för ämnen man blandar och vart får man tag i dessa? Är det sedan bara att hälla i det i akvariet eller? Hur ofta och mycket i ett 240 liters akvarie med inte så jättemycket växter?
cillan skrev:Så man bara häller i påsarnas innehåll direkt i vattnet??
Piscator skrev:Men du cillan, det står ju i länken som bena postade - har du inte klickat på den och läst eller skojar du? [COLOR=green]Sådana här kommentarer gör mig så sur och besviken, om jag (eller någon annan) inte förstår en sak och frågar på ett forum vill man väl inte ha ett sådant svar. Jag har aldrig hållt på med PMDD så jag har ingen aning om hur detta fungerar. Så sluta upp och fäll en massa spydiga kommentarer hit och det för dessa kan både jag och andra vara utan. :mad: [/COLOR]
Man beställer alltså PMDD via nätet, ett annat ställe än den andra länken är på www.pmdd.se. Du kommer då att få tre påsar som är märkta med sitt innehåll: KNO3, KHPO4 och NutriSi.
Blanda sedan till tre halvliters flaskor (flaskor innehållande 0,5 liter vatten) enligt recepten nedan:
Flaska 1= 8 tsk ca 50 g (40 ml) av innehållet i påsen KNO3 (alltså inte hela påsen, utan 8 teskedar), skaka.
Flaska 2= 8 krm ca 8 g (8 ml) ur påsen KH2PO4, skaka.
Flaska 3= 2 tsk ca 8 g (10 ml) NutriSl. Fyll upp med 0,5 liter destillerat vatten samt citronsyra, skaka tillsätt sedan NutriSi, skaka.
[COLOR=green]Ska det vara destillerat vatten i alla tre flaskorna eller bara i flaskan med Nutrisi? med destillerat vatten är det sånt som man har till bilen, strykjärn och allt vad det är på den. [/COLOR]
Ur var flaska häller du 10 ml per 100 liter akvarievatten som du har (har du 50 liters akvarium alltså 5 ml ur var flaska). Innan du häller i PMDD så gör ett 50% vattenbyte. Gör vattenbyten (50%) en gång i veckan och gödsla sedan med PMDD. [COLOR=green]50 % delvattenbyten varje vecka på ett 240 liters akvarium? Nja det vet jag ju inte om jag är så sugen på att göra.[/COLOR]
cillan skrev:Klart att ajg är tacksam för svaren jag får annars skulle jag inte fråga. Alltså jag tycker att det är lite rörigt därför frågar jag. Jag har kollat på båda sidorna under dagen men har inte riktigt fått ihop det, det var lättare när det blev uppstaplat i det tidigare inlägget, då förstod jag bättre.
Däremot hittar jag ingenstans på PMDD.se om att det ska vara cintrosyra och destilerat vatten, vad jag ser står det bara vatten och då antar jag att de menar vanligt kranvatten. Men jag är kanske trött och ser inte allt. Hur mycket citronsyra ska det vara?
Vi gör bra delvattenbyten varannan vecka för att vi har en väldigt bra pump. Skulle det kunna räcka med det även med PMDD eller måste vi börja göra varje vecka?
Pokerface86 skrev:Alla tipsar om reflektorer.. vad är det för något?? Kan man köpa det till sina befintliga lysrör, eller är det nåt man bygger själv? Hur ska jag gå tillväga om jag vill använda CO2? Vissa säger ju att det är farligt för fiskarna, är det så?
Phu...akvarium är verkligen inte en lätt sak [B)]
(Förlåt, det här blir en besserwisser-kommentar men jag tycker det är lite halvviktigt att förstå vad det är som är skadligt med CO2 - hoppas ingen tar illa upp)
CO2, eller rättare sagt de pH-svängningar som kan uppstå ifall man tillsätter det på fel sätt, kan vara skadligt för firrarna.
När du tillsätter CO2 (koldioxid) så sänks pH:t det är riktigt, men det är inte ett lågt pH i sig som dödar firrarna utan koldioxiden som sabbar blodets syreupptagningsförmåga.
Så då kan man öka CO2 vartefter man får mer växter eftersom de producerar mer syre som kompenserar CO2-halten osv?