få Hygrophilia polysperma att växa fortare?

#1 - 18 december 2008 11:00
Tjosvejs

Jag har Hygrophilia polysperma i mitt ena akvarium å den växer kanonbra
Som de är nu har jag inte co tillskott eller dyligt utan bara en massa fiskar i karet å dom ger väl näringen till dom antar jag men jag skulle dock vilja att dessa växte ännu fortare :D

Co tillskott ? nån typ av växtnäring eller dyligt ?
lyset är rätt starkt i alla fall å de kommre jag inte byta ut...

Hade man fått den å växa lite fortare så hade jag kunna sälja vidare å om inte hade jag haft fin veggie mat till mina malawis som rensar allt utom stjälken på växten..malarna tycker ju om å putsa lite på den också :)

När jag läser runt på nätet så all info jag hittar står de 50cm hög

e de bara skitsnack eller ?
#2 - 18 december 2008 11:16
:D
Växer inte polysperman tillräckligt fort i sin naturliga takt?:D
Mina knakar iväg utan hjälp med gödning.

Jag toppar mina så jag vet inte hur hög den kan bli men jag får ut en stängel som når till ytan vid toppning i ett 30cm högt akvarium.
Dvs den totala längden borde generellt vara 60+cm.

Mina polysperma trivs bäst i lagom belysning, har enbart 2st 25w klara glödlampor som belysning.
#3 - 18 december 2008 11:17
Kör du med någon växtnäring i karet??? Tror även att substratet kan ha viss betydelse för polysperman (min erfarenhet)

Misstänker att du vill maxa tillväxten???

Varför inte ha ett separat akvarium med co2 enl. mäskprincipen???? Om du ska sälja växterna så får du se det som en investering??!!
#4 - 18 december 2008 11:21
Menade du mig?
Jag kör inte med någon växtnäring.
Några neontetror och mollys.
en rot och insjösand.
#5 - 18 december 2008 11:40
Avsåg Koike!!!
#6 - 18 december 2008 11:57
Allt handlar väl om pengar, som vanligt.
Se till att du har Aquarelle eller Aquastar lysrör. 100-500kr
Göda med pmdd. ca 60kr
Göda med easycarbo (flytande CO2, typ). ca 90kr
Tillsätta CO2 via mäsk. ca 400kr
Tillsätta CO2 via tub. 1500-3500kr
#7 - 18 december 2008 12:04
TheRoblin skrev:
Kör du med någon växtnäring i karet??? Tror även att substratet kan ha viss betydelse för polysperman (min erfarenhet)

Misstänker att du vill maxa tillväxten???

Varför inte ha ett separat akvarium med co2 enl. mäskprincipen???? Om du ska sälja växterna så får du se det som en investering??!!

Nej jag kör inte med någon växtnäring i karet...kan väl dock säga att de pågår ancistrus odling i karet å dom får så mycke mat dom orkar å skiter därefter :P

Maxa hade varit kul :)

Som jag upplever de så tycker jag den växer fortare i Riktigt fin sand...dock så kan de ha med ph halten å göra för denna grusen lär höjja ph halten...den förra grusen jag hade var rätt ph död tror jag...

Som de är nu har jag inte plats för ett enbart växtkar utan växterna är i malkaret nu där dom inte blir mat... å i detta karet är de nog bara slöseri med CO grejer för jag tror jag luftar ur vattnet för fort... Pumpkapacitet på jag skulle säga inte under 1500-2000 liter i timmen å karet är på 250....
eller vad tror ni stannar CO:n kvar i vattnet ?

Jag klippte av mina växter nu å flertalet var över 60cm för dom låg å flöt på ytan i mitt kar som e 50cm högt..

Är de nån fördel å sätta på luftillförseln som jag har till en av pumparna ? kan ju mätta vattnet full med syre utan förlust i alla fall :P
Går ju även å stoppa slangen från eventuell mäskburk rätt i pumpen så den blåser ut fina bubblor hela tiden..

tack för svar
#8 - 18 december 2008 12:12
Perrx skrev:

Göda med pmdd. ca 60kr

Kör med aquarelle nu å de funkar jävligt bra måste jag säga...betydligt bättre än aqua-glo rören...vet dock inte nån som säljer aquarelle här i stan så får hoppas de håller :p
#9 - 18 december 2008 12:14
:D

Växer inte polysperman tillräckligt fort i sin naturliga takt?:D

Mina knakar iväg utan hjälp med gödning.

Jag toppar mina så jag vet inte hur hög den kan bli men jag får ut en stängel som når till ytan vid toppning i ett 30cm högt akvarium.

Dvs den totala längden borde generellt vara 60+cm.

Mina polysperma trivs bäst i lagom belysning, har enbart 2st 25w klara glödlampor som belysning.

Jo då när man väl fått fart på dom så växer de riktigt fort :)
Går väl dock å få de fortare med hjälp :D
#10 - 18 december 2008 12:15
Förresten har ni problem att era rötter växer typ mitt på plantorna som långa vita tentakler ?
#11 - 18 december 2008 21:14
Rötter på sidorna av själken tyder på någon form av näringsbrist eller behov av kapning strax nedanför rötterna för att få en ny planta.
#12 - 20 december 2008 21:56
Perrx skrev:

Göda med pmdd. ca 60kr

Exakt som jag gör, mina dubblar i volym på två veckor.
#13 - 20 december 2008 21:58
KoiKe skrev:
Förresten har ni problem att era rötter växer typ mitt på plantorna som långa vita tentakler ?

Det har jag på många av mina växter.
#14 - 20 december 2008 22:00
Rötter på sidorna av själken tyder på någon form av näringsbrist eller behov av kapning strax nedanför rötterna för att få en ny planta.

Som sagt det har jag på många av växterna.
Jag kör med 1,5 dos PMDD två ggr per vecka, kan det verkligen handla om näringsbrist?
#15 - 20 december 2008 22:04
KoiKe skrev:

När jag läser runt på nätet så all info jag hittar står de 50cm hög

e de bara skitsnack eller ?

Nej det är det nog inte, mina växer lätt upp till ytan och även ut på ytan och jag har 60 högt kar.

Växten lite till höger om mitten
#16 - 20 december 2008 22:16

fast nu kan ju inte växter tänka och därför inte skicka ut rötter för att ''ägaren'' ska kapa den så den blir fler. och växter kan inte ta sticklingar på sig själva.

en del vattenväxter får rötter dels för att ''fästa'' sig bättre och är det näringsrikt vatten så skickar den ut rötter som kan suga åt sig näringen.

alla mina stjälkväxter i karet har vita rötter vid varje nod och där är inte näringsfattigt vatten.
#17 - 20 december 2008 22:52
Flaxss skrev:
fast nu kan ju inte växter tänka och därför inte skicka ut rötter för att ''ägaren'' ska kapa den så den blir fler. och växter kan inte ta sticklingar på sig själva.

en del vattenväxter får rötter dels för att ''fästa'' sig bättre och är det näringsrikt vatten så skickar den ut rötter som kan suga åt sig näringen.

alla mina stjälkväxter i karet har vita rötter vid varje nod och där är inte näringsfattigt vatten.

Jag menar väl de

går väl nu ett 6-70tal malar i karet å lite fiskyngel å de borde ju vara rätt näringsrikt vatten efter dom :P

nu startade jag upp en mäskflaska innan i alla fall å flyttade över lite till växter :) började bubbla efter en timme å nu bubblar de väl typ en bubbla per sekund :S

Satte i ett lysrör till dock aquaglow å jag tycker de brukar tillkomma alger av dessa jämnfört med aquarelle...

får se om de blir bättre fart i att nu

har en annan växt som fullständigt har exploderat i utveckling nu vet dock inte namn så denna får ni hjälpa mig med då de typ plötsligt sitter typ 50 skott på den

tack för all hjälp

Annons