få igång ett ytterfilter som sugit luft??? lite akut kanske;)

#1 - 5 februari 2011 23:20
hur får jag igång ett ytterfilter som sugit luft??

stängde av det då min ena scalare fastnade med huvudet (dog) och satte på det igen men av någon annledning rycke jag upp insuget för att byta ändrör utan att tänka på att stänga av "ventilerna" på slangarna.

det står i samma höjd som mitt 375L kar
#2 - 5 februari 2011 23:22
Sug i utblåset eller sätt ned utblåset i en hink under karet för att få igång häverten.
#3 - 5 februari 2011 23:32
ett redigt blåsjobb brukar vara det bästa.. :D
#4 - 5 februari 2011 23:32
suga är uteslutet, (jag är av kön med slang;)) testat med hink medtoden men det funkade inte då behållaren inte ser riktigt full ut.

när jag fick hem den igår så hade säljaren vridigt av utkstets ventil och sedan insuget och sedan drog han kontakten.
och jag gjorde detta i omvänd ordning när jag kopplade in det igår
Bilagor:
#5 - 5 februari 2011 23:46
hur menar du med att blåsa?? ska jag blåsa i insuget???
#6 - 5 februari 2011 23:56
hahaha.. skulle iofs vara helt fantastiskt underbart om du efter en tråd på zoopet gick ut och gav någon ett blåsjobb, kom tillbaka, satte igång filtret och blev tokförbannad för att det inte gick igång trots de fantastiska råden på zoopet..

det jag menar är detta.. sug som en dåre i insuget medan filtret är igång, ställ en hink bredvid, du kommer att få vatten i munnen..
#7 - 6 februari 2011 00:03
med massa lek med ventilen på insuget och få ett baksug och så så har jag nu lyckats få en något sådär mer vatten i filtret. dock pumapar den runt vatten men dock med massa luft kvar i det.
så om det inte är farligt för pumen en EHEIM så kan jag fortsätta imorgon och "leka" lite.

dock så varken sög jag eller blåste jag ;)
#8 - 6 februari 2011 00:04
gratulerar, du löste problemet OCH behöll din manlighet!
#9 - 6 februari 2011 08:40
jag brukar fylla burken innan start "manuellt" sen har väll eheim som en nippel på sina slangar? eller är det bara min lösning? jag kan hursom fylla slangarna manuellt om jag gjortsom du

Annons