Få mal att äta tillskottet

#1 - 10 april 2007 20:54
har nu en mal i akvariet som jag inte får att äta det algtillskottet som jag handlade, kan det vara så att han klarar sig på algerna i alvariet eller är han ff för blyg eller "dum" för att veta att det är mat? fiskarna tycker dock det är mums :)

Ngt tips på hur man får honom att inse att maten är till honom?
#2 - 10 april 2007 21:00
De kommer ofta ut på födosök under nätterna så prova att lägga i tabletterna när det varit släckt en stund.
Mina malar vill inte gärna ruffa sig in bland de andra fiskarna för att käka utan backar hellre undan tills det lugnat ner sig, men det är även lite beroende vad de får. Matar jag med tex broccoli så är de där direkt, men det är å andra sidan ingen kullinarisk sensation för de övriga invånarna.
#3 - 11 april 2007 06:43
vad kan man mata den med? broccoli låter ju häftigt att mata en mal med *ler*
#4 - 11 april 2007 07:09
Du kan mata med squash, gröna skalade ärtor, sötpotatis, gurka och broccoli mm. Se till bara att det blir upplockat om det inte är uppätet inom ett par dagar då det kan göra vattnet mindre hälsosamt om det får ligga och surna.
#5 - 11 april 2007 07:13
Vilken sorts mal är det?
#6 - 11 april 2007 13:40
det är en sån liten brunfläckig mal :) vet inte vad den heter dock :)
#7 - 11 april 2007 14:57
det som brukar kunna nämnas som vanlig ancistrus kanske? den är vanlig i handeln
#8 - 11 april 2007 15:16
Jag brukar mata mina med såna där maltabletter, mini majs, skalade ärtor, broccoli.
Malar äter det mesta skulle jag tro. Glupska små sötisar!

Annons