Få Malawi att sluta yngla av sig

#1 - 4 januari 2009 23:42
Finns det något sätt att få Dom att sluta yngla av sig? Det är röd zebra, golden och delfin som går i mitt 375L kar. Innan tyckte jag väl mest det va spännande att få yngel men nu har jag rensat ut på alla yngel, köpt så att jag har 2 hanar och 4 honor av varje och vill inte ha mer fisk än så där i. Och idag såg jag zebrorna leka igen, blev bara så trött... Så, går det att få dom att sluta leka?

MVH/Rickard
#2 - 5 januari 2009 00:25
Sålänge lokala akvariehandlare gladerligen tar emot fisken är det väl bara trevligt?:)
Annars så får du väl se till att försöka att inte trigga dem, kan vara sänkt temp, mindre mat, mer/mindre ljus, ändrat vattenflöde m.m.
#3 - 5 januari 2009 00:48
Sultanen skrev:
Sålänge lokala akvariehandlare gladerligen tar emot fisken är det väl bara trevligt?:)

Annars så får du väl se till att försöka att inte trigga dem, kan vara sänkt temp, mindre mat, mer/mindre ljus, ändrat vattenflöde m.m.

Till min lokala akvariehandlare säljer eller ger jag absolut ingenting, hon som jobbar där vet knappt vad en guldfisk är... Jag vill inte ha några yngel i det karet och vill inte ha nått yngelkar vilket jag tyvärr redan har (ett yngelkar på 270L...) men som jag ska göra mig av med så fort jag blivit av med alla yngel som redan bor där i. funkar det med att sänka tempen tror du? Jag har redan lägre vattenflöde än vad dom egentligen ska ha så det vill jag inte sänka ännu mer. ändrat ljus blir det snart då jag får hem mitt nya 720 kar som dom ska få simma över till. Mindre mat kan man ju också testa med, hoppa över 2dagar i veckan kanske?
#4 - 5 januari 2009 00:57
Att fisken leker är ju ett friskhetstecken, så trixa inte med något. Skaffa nått som äter upp ynglen i stället, t. ex en Sciaenochromis fryeri[SIZE=5] [/SIZE]
Bilagor:
#5 - 5 januari 2009 01:13
nja, vet inte om jag är sugen på att släppa i en sådan i mitt kar, men man får väl ta upp henne o hoppas hon spottar i håven eller i en skål eller nått, och sedan tyvärr ha ihjäl dom. Finns ju ingen som vill ta emot "ny spottade" yngel
#6 - 5 januari 2009 08:07
Hur får du ynglen att bli kvar??
Min dotter har har samma sorter som dig, och det blir inte ett enda yngel kvar. 7st yngel har hon lyckats rädda för 1 månad sedan.
#7 - 5 januari 2009 15:19
maggan55 skrev:
Hur får du ynglen att bli kvar??

Min dotter har har samma sorter som dig, och det blir inte ett enda yngel kvar. 7st yngel har hon lyckats rädda för 1 månad sedan.

jag hade ca 60 kg lavasten i + en massa lavasten kross på botten som dom kunde gömma sig i. Nu har jag visserligen bytt ut all inredning så nu kanske alla bli uppätna. Men om ni vill att ynglen klarar sig så i med massa sten o gömställen.
#8 - 5 januari 2009 18:27
Ta bort honorna.
#9 - 5 januari 2009 19:31
Azur skrev:
Ta bort honorna.

Hahaha, bra idé!!! :D
#10 - 5 januari 2009 19:35
Ta ur så mycket sten som möjligt (lämna typ 2-3 st) Då kan inte ynglen gömma sig och då blir dom mat. Men det är ju ett litet dilemma, fisken trivs med mycket sten och gömställen, men då får du massa yngel du inte vill ha... Fisken trivs mindre bra med lite sten men du får inga oönskade graviditeter;)
Bilagor:
#11 - 6 januari 2009 03:18
vad är det du inte gillar med gratis fisk?
#12 - 6 januari 2009 13:11

Det verkar helt enkelt att han är nöjd med dom fiskar han har. Tråkigt när karet blir överbefolkat och man måste kasta fisk om ingen vill ha dom.
Att han inte vill ge dom till lokala djuraffären för att dom är okunniga förstår jag, jag har själv samma problem här. I vissa fall är det mer humant att spola ner dom än att dom säljs till någon som inte har en aning om vad dom köper och säljaren bara är ute efter cash och inte fiskens bästa, finns för många såna affärer i detta land har jag märkt... Men missförstå inte, det finns väldigt många affärer som vet precis vad dom sysslar med.
JeBoro
#13 - 6 januari 2009 21:09
endymion skrev:
Att fisken leker är ju ett friskhetstecken, så trixa inte med något. Skaffa nått som äter upp ynglen i stället, t. ex en Sciaenochromis fryeri

Precis, jag förstår inte varför du är missnöjd med att dina fiskar trivs. Du får väl göra som Azur skrev, släng ut honorna.
#14 - 9 januari 2009 00:50

Att jag inte har någonstans att göra av all gratisfisk.
#15 - 9 januari 2009 00:51
JeBoro skrev:
Precis, jag förstår inte varför du är missnöjd med att dina fiskar trivs. Du får väl göra som Azur skrev, släng ut honorna.

Jag är inte missnöjd med att dom trivs, det är ju hur bra som helst. Men det bästa hade ju varit om dom hade kunnat trivas lika bra men att inte ungla av sig.
#16 - 9 januari 2009 00:55
Det verkar helt enkelt att han är nöjd med dom fiskar han har. Tråkigt när karet blir överbefolkat och man måste kasta fisk om ingen vill ha dom.

Att han inte vill ge dom till lokala djuraffären för att dom är okunniga förstår jag, jag har själv samma problem här. I vissa fall är det mer humant att spola ner dom än att dom säljs till någon som inte har en aning om vad dom köper och säljaren bara är ute efter cash och inte fiskens bästa, finns för många såna affärer i detta land har jag märkt... Men missförstå inte, det finns väldigt många affärer som vet precis vad dom sysslar med.

Helt rätt, jag är väldigt nöjd med antalet fisk, hade man kunnat göra sig av med dom direkt mamma fisk har spottat ut dom (och hittat någon som vill ta hand om dom o kan nått om dom) så hade dom jätte gärna fått fortsätta leka o spotta ned nöje. Verkar som att jag får acceptare deras lek och så får jag väl starta en liten malawi odling...:d
#17 - 9 januari 2009 01:07
nja, vet inte om jag är sugen på att släppa i en sådan i mitt kar, men man får väl ta upp henne o hoppas hon spottar i håven eller i en skål eller nått, och sedan tyvärr ha ihjäl dom. Finns ju ingen som vill ta emot "ny spottade" yngel

Visar du bilder på föräldrarna och jag tycker de är ok kan jag ta emot nyspottade.
#18 - 9 januari 2009 21:08
endymion skrev:
Visar du bilder på föräldrarna och jag tycker de är ok kan jag ta emot nyspottade.

Vissa föräldrar har jag inte kvar.

Dom ynglerna jag har nu som jag behöver bli av med är perlmutt, röd zebra, golden och röd hongi

Föräldrarna till Zebrorna och golden har jag kvar.

Ska fixa kort på dom och länka till den
#19 - 9 januari 2009 21:23

Annons