Få pansarmal till lek

#1 - 25 juli 2009 13:30
Har läst en del på forumet hur man får pansarmalar till lek genom att sänka vattentemperaturen ett par grader och ge dom mygglarver till mat.

Min fråga är dock hur man får dom till stadiet innan, alltså lekmogna, så att det är nån idé att göra allt ovanstående. Eller kan det vara så att om dom alltid är lekmogna och dom "bara" behövs triggas igång?

Spelar årstiden nån roll - vinter, vår, sommar eller höst?
Försöker man efterlikna det naturliga förloppet så borde vintern vara tiden på året då dom kan leka eftersom Amazonas översvämmas med smältvatten (kallvatten).

Hur stora bör dom vara innan man försöker sig på att få dom att leka?
Jag har haft mina metallpansarmalar nu ett år, dom är väl cirka 5-7 cm stora.
Har tre honor (tjockare/större) och fyra hannar.

Skulle vara kul att kunna få dom att leka, så tacksam om nån kan svara på ovanstånde.
#2 - 25 juli 2009 13:36
När jag flyttade mina metallpansarmalar till ett nytt akvarium med mycket gott om gömställen så började de leka så gott som omedelbart, så årstiden spelar tydligen inte så stor roll för dem. Mycket växter och stora flytväxter, i mitt fall spikblad, är uppskattat eftersom det är nästan bara där och på rutorna äggen hamnar.
Just nu har jag sjutton små streck i en hink med syresten i!!
#3 - 25 juli 2009 19:40
För mig har det oftast räkt med vattenbyte till lite kallare vatten, ingen särskild mat men dom leker inte varje gång jag sänker, brukar kolla dagen efter vattenbyte för då brukar dom komma igång om dom är på g.

Äggen har mina satt lite överallt, sist så hittade jag ägg på mina snäcksniglar så dom är inte så noga, innerfiltret och rutorna har varit favoritställen i mina kar att sätta ägg på, har du levandefödare i karet så är dom ganska snabba på att ta äggen, även andra fiskar men dom har varit värst så ser du malarna cirkulera runt rutorna så kolla mellan bukfenorna ifall där är några ägg och var isåfall snabb med att ta dom när dom väl har satt fast dom någonstans.

Är dom så stora så är dom lekmogna.
#4 - 26 juli 2009 07:04
Med andra ord borde dom vara lekmogna då.
Funderar på att flytta dom till ett 80L där dom kan få gå själva och se om jag kan få igång dom.
#5 - 26 juli 2009 07:59
Lycka till:)
#6 - 26 juli 2009 10:42
Metallpansarmalar brukar inte vara så svåra att få igång till lek. Mina leker nästan alltid nån dag eller två efter vattenbyte. En fördel är ju om de är välmatade och trivs i sitt kar innan leken. De gillar mycket växtlighet och några gömställen. Mina mettaller lägger nästan uteslutande äggen på rutorna och på pumpen.

Lycka till!
#7 - 26 juli 2009 18:51
Förresten, äter pansarmalarna sin rom?
#8 - 26 juli 2009 19:13
Det händer ja...

Annons