få sin gymnasieutbildning när man är "vuxen"

#1 - 24 maj 2007 20:00
hej! har en fråga angående gymnasieutbildning.
när jag gick gymnasiet gick jag bara en termin, sen hoppade jag av (tyvärr)
kände att jag hellre ville jobba och har alltid haft jobb även om jag inte har någon utbildning.

men nu när man har blivit lite mer "vuxen" så har jag tänkt att det skulle vara bra att ha en 3 årig gymnasieutbilding.
Har hört nåt om att man kan läsa dom ämnen man behöver hemma istället för att läsa på distans så man slipper ta studielån och så.

har ju fortfarande tänkt att jobba samtidigt och läsa ett ämne i taget i så fall när jag orkar och har lust.

Är detta möjligt eller måste man gå komvux eller nåt?

hur och var vänder jag mig i så fall för att komma igång med detta?

hoppas någon kan hjälpa mih

/Andreas
#2 - 24 maj 2007 20:23
Beror ju helt på hur gammal du är, Tror att man inte får gå på gymnasiet efter det år man fyller 20.

Då är det komvux som gäller, Eller Distanskurser som är så populärt just nu.
#3 - 24 maj 2007 20:33
jag är 26, vilken tur att jag inte kan gå gymnasiet då för det är ju de ja inte vill. kanske va otydlig, men jag vill läsa ämnena här hemma alltså, om det nu är svenska, engelska, matte och samhäll, knaske det är några fler ämnen man måste läsa?

distanskurser? dom gör man väl inte hemma heller?
#4 - 24 maj 2007 20:50
Jo, det är det som är det fina i kråksången:D.

I vissa fall så krävs det, som tex i engelskan, att man åker in och gör muntliga uppgifter annars sker allt på nätet. Jag tror att man kallar dem för nätbaserade. Just nu så läser jag Konstvetenskap C på Gotlands högskola och behöver aldrig sätta min for på ön. Skulle vara krångligt eftersom jag bor i Stockholm
#5 - 24 maj 2007 20:55
ja det låter ju smidigt om man kan göra allt via internet. men de där med mutligt engelskatest va dumt , sånt klarar jag inte av. hoppas det inte är så :D
vem tar man kontakt med för att börja?
#6 - 24 maj 2007 21:04
Sök på Komvux på nätet för att hitta din närmaste skola. Ring sedan till exp eller studievägledaren och kolla med dem om det fortfarande går att söka till sommarkurserna och hur de har det med webb-baserade ämnen. Om de inte har så stort utbud så kan de troligtvis hänvisa till närmaste komvux som har.

Lycka till! //Eva
#7 - 24 maj 2007 21:07
Tack så mycket för hjälpen Eva. ska ta och kolla upp det så får vi se vad dom säger. :)
#8 - 25 maj 2007 15:38
Men för att få en 3 årig gymnasieutbildning måste du ju läsa 2500 poäng, dvs 2500 timmar. Fast du kanske klarar av att tenta av ämnena rätt snabbt. Men det är trots allt ganska många kurser som krävs
Bilagor:

Annons