Få tag i Malawiciklider?

#1 - 11 november 2007 17:10
Jag vill ha Malawiciklider i mitt akvarium men det tycks vara svårt att få tag i om man inte bor i Sthlms- eller Gbgstrakten. :(

Är det säsongsbetonat med Malawi? Eller bara att det inte är en så efterfrågad fisk och därmed så tar inte butikerna hem några?
Bara så jag vet om jag ska besöka den lokale handlaren och fråga efter om dom kan ta hem! :)

Är det några arter som är speciellt sällsynta och därmed svåra att få tag på? Har ju ingen betydelse för mig om dom är, men känns ju bättre om man inte fastnar för en raritet! ;)
#2 - 11 november 2007 18:06
Nej, malawi är ingen svår eller säsongsbetonad fisk. Den bör gå att få tag på för vilken zoohandlare som helst.
#3 - 12 november 2007 17:48
Malawi anses ju rent allmänt inte som någon nybörjarfisk, och det i kombination med att de flesta kräver lite större akvarier gör nog att många "vanliga" Zoo-handlare drar sig för att ta in dem. Med tanke på att du har ett akvarium på 144 lite på g (vad jag förstår) skulle jag kanske inte heller rekommendera malawi till denna burk, även om det går om du väljer rätt typ och inte har alltför många ex.
#4 - 12 november 2007 18:46
Näe, jag har förstått att inte vilken zoo-butik som helst tar in dom! Just för att, som du säger det inte är en fisk för den allmäna massan :)
De allra flesta skaffar ju ett första akvarium och sen svalnar intresset.

Jag har läst på en hel del om Malawi och har även fått tips och råd här på zoopet så jag har bilden ganska så klar för mig hur och vad jag ska! :)

Tack iaf för svaret
#5 - 12 november 2007 18:58
Med tanke på att du har ett akvarium på 144 lite på g (vad jag förstår) skulle jag kanske inte heller rekommendera malawi till denna burk, även om det går om du väljer rätt typ och inte har alltför många ex.

Om du säger så, så finns det en risk att Koksalt börjar sträva efter mitt 375 liters istället.. Just som han "nöjt" sig med att ta över vårt gamla 144 liters och börja med... Och för familjelyckans skull så ser jag gärna att han börjar Malawikariären i 144-literskaret.. ;)

Art och antal är redan planerat. Nu gäller det ju bara att hitta just DEN arten.
#6 - 12 november 2007 19:01
lili76 skrev:
Om du säger så, så finns det en risk att Koksalt börjar sträva efter mitt 375 liters istället.. Just som han "nöjt" sig med att ta över vårt gamla 144 liters och börja med... Och för familjelyckans skull så ser jag gärna att han börjar Malawikariären i 144-literskaret.. ;)

Art och antal är redan planerat. Nu gäller det ju bara att hitta just DEN arten.

Då får vi hoppas att det inte är någon av de ovanligare arterna han vill ha ;)
Annars brukar butikerna kunna beställa hem de fiskar man vill ha (även mindre butiker)

Vilken art är det du är sugen på?

Lycka till! :)
#7 - 12 november 2007 19:08
Han tittar på fotbollsgalan så jag tar mig friheten att svara.. *S*
Han har redan 4 kakusa (inhysta i mitt kar så länge). Sen vill han ha Pseudotropheus Socolofi och det är ju dom som börjar jagas nu med ljus och lykta.. :) Just för att det kan ta sin lilla tid att hitta.
#8 - 12 november 2007 19:17
Miaadr skrev:
Då får vi hoppas att det inte är någon av de ovanligare arterna han vill ha ;)

Annars brukar butikerna kunna beställa hem de fiskar man vill ha (även mindre butiker)

Vilken art är det du är sugen på?

Lycka till! :)

Ser att du fått ett svar redan :)

Men som sagt Labidochromis caeruleus (kakusa) blir det.. Sak bara hitta 2 st i lämplig storlek. Den andra arten socolifin, verkar inte heller alltför svår att hitta, har pratat lite med den lokala affären och dom kunde ta hem. :)

Heja Sverige! :D

Så snart sambon lämnat ifrån sig sitt/mitt/vårt :) 144 liters så blir det till att leta/beställa på allvar.

Ska förresten ha sex av var sort.

Funderar som bäst på om jag kan tillverka en egen bakgrund i frigolit :confused:

Men fint blir det iaf :)
#9 - 12 november 2007 19:21
*ot*

Koksalt skrev:
Så snart sambon lämnat ifrån sig sitt/mitt/vårt :) 144 liters så blir det till att leta/beställa på allvar.

Det här är en anledning att inte häcka på samma forum. Inte nog med att jag stressas här hemma, nu får jag piskan på ryggen även här.. ;)
#10 - 12 november 2007 19:40
lili76 skrev:
Det här är en anledning att inte häcka på samma forum. Inte nog med att jag stressas här hemma, nu får jag piskan på ryggen även här.. ;)

=) Du får väl byta nick utan att berätta det ;) :)

Jag fattade först inte vilken fisk "Kakusa" var så jag var tvungen att kolla i artregistret och de är de fiskar som jag (och många andra tror jag :) )kallar för "Golden".
Och de brukar inte vara så svåra att få tag på (jag tror att det är en av de vanligaste Malawicikliderna) , Socolofi brukar inte heller vara det. Men det visste du/ni ju redan :)
#11 - 12 november 2007 19:44
Koksalt skrev:

Funderar som bäst på om jag kan tillverka en egen bakgrund i frigolit :confused:

Klart att du kan det :)

Det finns massor av trådar här om hur du kan gå till väga (om du söker på frigolitbakgrund så kommer du att få en massa tips)

Lycka till!
#12 - 12 november 2007 19:52
Miaadr skrev:

Det finns massor av trådar här om hur du kan gå till väga (om du söker på frigolitbakgrund så kommer du att få en massa tips)

Lycka till!

De trådarna har vi följt med intresse. Speciellt de med "lacka vs inte lacka"! *S* Jag tycker att de olackade där algerna får göra jobbet är riktigt snyggt. Men så kommer man till det praktiska..
Nå, just nu står en frigolitskiva och stirrar på oss på balkongen. Och vi har lite tid (eftersom jag är så tröstartad att få igång det större karet? *Fniss*) så det lutar nog åt att göra en egen.

(Vad gäller att byta nick, så påstår han att han känner igen mitt sätt att skriva. Så jag får helt enkelt ta pressen! ;) Det underlättar verkligen att ha samma intresse! Fisk och hund. Undrar om jag kan få över honom till ödlor med? Moahahaha!)
#13 - 12 november 2007 20:00
:p
Miaadr skrev:

Lycka till!

Jo jag har läst en hel del om det iom att sambon hade en tanke om att göra en sån till Det nya akvariet. :) det är ju hon som fick igång mina tankar om att åstadkomma något till "mitt"!

Tänk bara om det hade varit så enkelt som att man bara karvade ur ett mönster och målade i en passande färg så var det klart! :D

Men inte då, det ska vara husfix, det ska lackas och lackas och lackas.. Inte nog med det.. det ska I karet INNAN man fyller vatten också! [:o]
Hur ska man klara av att vänta så länge?

Sen ska det ju härdas och grejas... :rolleyes:

Som om det inte var nog så ska det dessutom vara en snygg och naturlig färg! :eek:

Men man blir ju sugen när man ser alla fina bilder här på forumet!

Så det blir nog ett sådant projekt iaf :)

P.S. berätta inte för sambon, det lär bli frigolit ÖVERALLT!! :p
#14 - 16 november 2007 12:54
Du kan ringa Nols ciklid hobby.. en kille som driver en butik norr om göteborg(min granne nästan :) ) Han är jätte duktig och har kunder runt om i hela landet. Han har butik men han kör även runt fiskar till hela sverige nästan så ring o kolla med honom.. Han föder upp mycket själv och är väldigt noga med att dem mår bra..
Ha de toppen o lycka till..
MVH Maria
#15 - 16 november 2007 14:25
_tösen_ skrev:
Du kan ringa Nols ciklid hobby.. en kille som driver en butik norr om göteborg(min granne nästan :) ) Han är jätte duktig och har kunder runt om i hela landet. Han har butik men han kör även runt fiskar till hela sverige nästan så ring o kolla med honom.. Han föder upp mycket själv och är väldigt noga med att dem mår bra..

Ha de toppen o lycka till..

MVH Maria

Tack för tipset. Ska kolla där när det börjar närma sig fiskköp! Just nu funderar jag som mest på hur jag ska få till en fogskumsbakgrund. :)
#16 - 16 november 2007 17:00
Koksalt skrev:
Tack för tipset. Ska kolla där när det börjar närma sig fiskköp! Just nu funderar jag som mest på hur jag ska få till en fogskumsbakgrund. :)

Ja han har hemsida också (http://www.ciklidhobby.com/)..
Hoppas de går bra med bakgrunden, mycke jobb men väldigt fint..
Ha de toppen o lycka till med allt..
;)
#17 - 16 november 2007 18:18
Lagt i favoriter! :)

Ska nog bli bra med bakgrund, blir ju fogskum och sen får sambon sköta färgandet. :) Men det blir spännande iaf att göra "eget"

Ska bli kanonkul att få starta igång karet nästa vecka... Som tur är har vi ingen panik med att få i fiskarna då vi har inhandlat två extra akvarier.
#18 - 19 november 2007 20:29
Tjena!
Har inte läst igenom hela tråden så mitt tips kanske redan har kommit på tal. Om inte så kan jag tipsa om www.fiskformedlingen.se här kan du hitta lokala odlare som håller diverse fisk. det är ofta bra och billig fisk i jämförelse med zoobutikerna.
#19 - 19 november 2007 20:45
slusken skrev:
Tjena!

Har inte läst igenom hela tråden så mitt tips kanske redan har kommit på tal. Om inte så kan jag tipsa om www.fiskformedlingen.se här kan du hitta lokala odlare som håller diverse fisk. det är ofta bra och billig fisk i jämförelse med zoobutikerna.

TACK!
Det var ett jättebra tips! :) Jag har inte sett den förrut, så jag ska kolla igenom och se vad som finns! Kanske jag kan komma undan med hyfsade priser för mina önskade fiskar! :)

Det är fortfarande Malawi som gäller... Nu är nästa mål ett större kar och även en malawimal :)

Annons