Få tag på Philips Aquarelle?

#1 - 29 december 2007 12:35
Någon som vet var man kan få tag på philips aquarelle lysrör? Någon butik i Stockholmsområdet eller pålitlig internetbutik som säljer det?

Den enda jag hittar som säljer lysröret i den längd jag vill ha (37 cm) är Zooplanet, som känns lite sådär - finns ingen adress att vända sig till, och på konsumentsidor på nätet hittar jag en del missnöjda kunder som betalt men efter flera månader fortfarande inte fått sina varor.

Det jag är ute efter är ett riktigt bra växtlysrör, och där har jag förstått att aquarelle är det bästa. Finns det något likvärdigt alternativ?
#2 - 29 december 2007 13:25
Det finns på www.pwss.se men även din lokala elfackhandel kan ta hem dessa åt dig till ett mycket bättre pris än zooaffären, det skilde över 60:-/st när jag beställde Aquarelle 36w och då jag skulle ha 6 st så blir det lite pengar av det.
#3 - 29 december 2007 14:24
Mabuse skrev:
Någon som vet var man kan få tag på philips aquarelle lysrör? Någon butik i Stockholmsområdet eller pålitlig internetbutik som säljer det?

Den enda jag hittar som säljer lysröret i den längd jag vill ha (37 cm) är Zooplanet, som känns lite sådär - finns ingen adress att vända sig till, och på konsumentsidor på nätet hittar jag en del missnöjda kunder som betalt men efter flera månader fortfarande inte fått sina varor.

Det jag är ute efter är ett riktigt bra växtlysrör, och där har jag förstått att aquarelle är det bästa. Finns det något likvärdigt alternativ?

37cm är ingen standardlängd. och själv har jag aldrig sett aquarell i annat än standard..
(45,60,90 och 120)
#4 - 29 december 2007 14:32
Om jag inte minns helt fel så är det längden på karet som anges och inte lysrörets längd. Till mitt kar köpte jag ett med längd 60... men lysröret är inte 60 cm... dock är mitt kar 60 cm brett.
#5 - 29 december 2007 17:38
ansjo skrev:
Det finns på www.pwss.se men även din lokala elfackhandel kan ta hem dessa åt dig till ett mycket bättre pris än zooaffären, det skilde över 60:-/st när jag beställde Aquarelle 36w och då jag skulle ha 6 st så blir det lite pengar av det.

Nej, PWSS har inte den längden jag behöver, jag har redan kollat. Tyvärr.
#6 - 29 december 2007 17:39
37cm är ingen standardlängd. och själv har jag aldrig sett aquarell i annat än standard..

(45,60,90 och 120)

Nej, det är inte så vanligt, men det finns faktiskt aquarelle i 37 cm, i alla fall enligt philips hemsida och zooplanet. Och i 45, 60, 90 och 120 cm.
#7 - 29 december 2007 18:14
Annaica skrev:
Om jag inte minns helt fel så är det längden på karet som anges och inte lysrörets längd. Till mitt kar köpte jag ett med längd 60... men lysröret är inte 60 cm... dock är mitt kar 60 cm brett.

Det är lösrörets längd och wattantal som anges.
#8 - 29 december 2007 19:05
lili76 skrev:
Det är lösrörets längd och wattantal som anges.

Länden stämmer oftast inte helt, utan kan skilja upp till 1cm mot vad rören igentligen är. De 18w som säljs som 60cm är tex 59cm.
#9 - 29 december 2007 20:19
Jag kollade aldrig om pwss hade dessa på lager, men kolla upp med din lokala elbutik om de kan fixa hem åt dig.
#10 - 29 december 2007 20:23
Vad är fördelen att vända sig till den lokala elbutiken snarare än den lokala akvaristen?
#11 - 29 december 2007 20:26
Mabuse skrev:
Vad är fördelen att vända sig till den lokala elbutiken snarare än den lokala akvaristen?

oftast billigare och finns på fler ställen.
men bor man närmare akvaristen så visst :)
#12 - 29 december 2007 20:32
Det beror på, vill du betala 180:- för lysröret eller 120:-? Det är klart att man ska gynna sin zobutik men kanske inte till vilket pris som helst.......
#13 - 29 december 2007 20:45
Tja, bor i Stockholm, så det är lika nära till både akvarister och elhandlare.;)

Det viktigaste är att få tag i det snabbt, 60 spänn hit och dit är mindre viktigt. Så helst skulle jag antingen beställa det på nätet eller få reda på en affär som säljer dem, inte behöva gå via en butik som först glömmer bort beställningen, och sen tar ett par månader på sig innan de får in produkten, och att man ska åka dit en gång i veckan för att påminna dem om att de borde beställa lysröret...:(
#14 - 29 december 2007 20:55
Då är det bara att dra på dig galoscherna och ge dig ut i trängseln till affärerna i morgon och kolla läget;).
Eftersom det är lite special så kan det vara svårt att få tag i just dessa rör men den som söker han finner....
Bilagor:
#15 - 29 december 2007 20:59
Jag har sökt och inte funnit...

Har varit runt i ett gäng akvariebutiker och elbutiker helt utan framgång, ingen har haft philips ö h t. Så det var därför jag vände mig hit...
#16 - 29 december 2007 21:03
Det var konstigt, i de butiker jag beställt Aquarelle från har en hel pärm med lysrör från Philips att välja mellan. Kanske de tycker det är för mycket jobb med att plocka hem dessa rör till dig, eller kan det vara för att det är special?
#18 - 29 december 2007 21:12
sveavägen finns en lampbutik snett imot mcd där köpte jag mina. jag köpte dock helt vanliga rör då dessa fungerar hur bra som helst. både för fiskar och växter.

3x Fullfärg 58W/840 (Kallvit)
1x Fullfärg 58W/827 (Miljö)

Jag satte miljö längst fram för färgerna på fiskarna och dom andra 3 efter. Funkar svinbra.
Kostar typ 30 spänn styck +moms (nätpris)!

Det viktiga är ju igentligen att du har ett ljus som täcker allt behov dvs färger.

LYSRÖR FULLFÄRG 58W-840 4000K
[FONT=Verdana,Geneva,Arial,Helvetica][SIZE=1]I fullfärgslysrören används ett speciellt lyspulver som ger effektiv förstärkning av blått, grönt och rött ljus. Trebandstekniken innebär förutom överlägsen färgåtergivning också betydligt mer ljus.[/SIZE][/FONT]

sen finns det säkert många som tycker andra är bättre men dessa funkar bra för mig och det kan ju vara värt och prova.
/A
#19 - 29 december 2007 21:20
mcd? Menar du McDonalds vid korsningen sveavägen/odenplan?
#20 - 29 december 2007 21:28
Mabuse skrev:
mcd? Menar du McDonalds vid korsningen sveavägen/odenplan?

nu ska vi se vart jag la kvittot.
Här :)

Sveavägen 98 Werdenhoffs Elvaruhus.

Anledningen till det ensamma varmare röret är för att annars blir rött orange och det behövs en kick från detta rör speciellt om man har nått rött..

Annons