Facket

#1 - 7 maj 2006 18:39
Varför är man med i Facket igentligen?? Några mer korkade personer får man nog leta efter [:(!] !!
För cirka 2veckor sedan fick vi reda på att fabriken skulle flyttas till Tyskland. Alla blev varslade.. Facket gick in och förhandlade om motivationslön och avgångsvederlag.. Dom fick igenom att alla arbetare skulle få lön till 31 December. Men inget extra i månaden.. Låter hyfsat tänkte jag [:o] . Med tanke på att vi faktiskt bara ska ha lön så länge uppsägningstiden varar..
MEN.... När skulle fabriken flyttas då?? Ojdå.. Det hade dom glömt att få nedskrivet på avtalspappret[B)] .. Så med andra ord kan vi få jobba till 31Dec!!:mad: .. Hur s*tans hjärndöd får man vara!!! Blir så trött :( .. Det enda som är en fördel med att bli arbetslös är att man får mer tid till att Zoopeta :D . Men tyvärr betalar det ju inte hyran [:o] .. Någon annan som har "erfarenheter" med Facket?? IFmetall..
#2 - 7 maj 2006 18:42
Smaart.. :rolleyes: [xx(]
#3 - 7 maj 2006 18:49
Inte vidare....
#4 - 7 maj 2006 18:59
jodå, mina "fackliga" tycker om att slicka PL-chef arsele så ofta dom kan...

ta ett ex. jag blev kallad upp till chefen i ett "personal" ärende (då jag är personalsammordnare på avdelningen så trodde jag inte det skulle vara nått "viktigt), så jag går upp, och då sitter Personalansvarig, min PL och "min" styrelseordförande och skall ha ett möte om MIG!,,m grr.. snacka om att jag bre sne sedan..., jag gick till mina fackliga på banan och en av dom ringde upp och avtackade sig sitt uppdrag. nä.. sedan de mötet så gör jag allt för att jävlas med dom som jävlas med mig, och eftersom jag tillhör facket får jag begära in VEMSOM som jag vill ha att representera mig. och om jag inte har den personen med mig, kan inte något möte äga rum, sug på den säger jag bara...

jo .. "min" styrelseordförande... han é inte vatten värd, han vågar inte ens titta folk på min bana i ögonen längre.....

och detta é på Volvo PV.
#5 - 7 maj 2006 19:26
Håller med Magic Finger fullständigt!
#6 - 7 maj 2006 19:32
Jo det brukar bli så... Högdjur....
#7 - 7 maj 2006 19:40
Facket är en som vilken förening som helst. Det e ju lätt att gnälla på andra när man inte orkar engagera sig själv ett sk*t!

Visst kan det för stunden verka som om facket inte gör att dugg, men betänk att det e just tack vare kollektivet vi har semester, OB-tillägg, 40-timmars arbetsvecka, föräldrarledighet mm.

Men för mig får ni tycka vadsomhelst! Men går ni ur facket är ni inte värda förmånerna heller!!
#8 - 7 maj 2006 19:48
Klart man kan tacka facket för sånna saker, men när man glömmer en sån sak som dom gjorde med oss då blir man lite irreterad.. Hade nog dom flesta blivit.. Det som är ironiskt är att när dom la ner i Tyskland så fick det Tyska facket igenom 50-90 månadslöner beroende på vad du va inom företaget.. Det är ett bra avtal!! Men det tog också 1år att få igenom, vårat hafsade dom igenom på 4dagar..
#9 - 7 maj 2006 20:03
Facket ska hjälpa till när det blir problem... Men inte har jag fått någon hjälp med mina problem på detta företag. Har jobbat på andra ställen med mycket bra fackkillar/tjejer men här suger det. Har själv haft förtroendeposter på andra företag/arbetsplatser.

Tex;
*Har haft fel lön i över 1½ år som jag har tjatat om sen dag 1.
*Skyddskläder som är ordinerade till mig har jag ej fått.
*Ska få hjälp med omplacering då min kropp inte orkar våran avdelnings tuffa takt. Detta har pågått 1 år.
*Sen ska vi inte prata med alla omorganiseringar som varit som sliter ut oss totalt..... Fel arbetställningar... jobbar 130% på vissa balanser (trodde man bara kunde jobba till 100%)

Frågar man vad som händer så säger dom typ. "ja just det, det ska vi ta i".... eller "trodde det var klart"
#10 - 7 maj 2006 20:14
ja just det.... Det är en mycket vanlig kommentar på mitt jobb..
#11 - 7 maj 2006 20:16
Det jag irriterar mig på med facket är allt de håller på med som inte har med det fackliga uppdraget att göra. Jag anser att facket skall arbeta för sina medlemmars arbetssituation, med anställningstrygghet, löner, arbetsmiljö och allt annat det innebär, och ingenting annat. Som det är nu så lägger sig fackföreningarna i en massa andra politiska områden, vilket jag inte kan se som annat än slöseri med medlemmarnas medlemsavgifter.
#12 - 7 maj 2006 20:24
[quote=Torstensson]Facket är en som vilken förening som helst. Det e ju lätt att gnälla på andra när man inte orkar engagera sig själv ett sk*t!

Visst kan det för stunden verka som om facket inte gör att dugg, men betänk att det e just tack vare kollektivet vi har semester, OB-tillägg, 40-timmars arbetsvecka, föräldrarledighet mm.

Men för mig får ni tycka vadsomhelst! Men går ni ur facket är ni inte värda förmånerna heller!![/quote]

Du har till viss del rätt, men jag har inte sett att facket i Sverige är specielt bra på vad dom gör. Tittar man på hur dom förhandlade när Electrolux lades ned här i Västervik blir man lite orolig. Jag kommer inte ihåg siffrorna men när en Electrolux fabrik i Tyskland lades ned fick dom arbetarna bra mycket mer än dom i Sverige fick och det skall vara dyrt att lägga ned och flytta tillverkning till ett annat land i min mening.
Dom fackliga representerna går ju på så många seminarier och utbildningar inom facket så dom borde ju bli duktiga. ;)
#13 - 7 maj 2006 20:31
Och dom har fylle och strippfester för medlemsavgifterna ;) ..
#14 - 7 maj 2006 20:32
du glömde skriva at dom köper lösdildos också ;)

om ja inte minns fel va de nåt fack som roa sej med det för ett tag sen-
#15 - 7 maj 2006 20:35
Men det är nog bara ett par få röttägg i det hela men de är de som syns bäst. En hel kår fick utstå skammen som är mycket duktiga pga några pappskallar. Tyvärr verkar dom samlas på ett ställe.....
#16 - 7 maj 2006 20:40
Jo tyvärr finns det ju sånna..

Dom kanske skulle ha Dildosarna till brevpressar Raven ;) ..
#17 - 7 maj 2006 21:27
Hallå, tror ni har missat den viktiga logiken här. Ett fack är inget som får typ mandat av regeringen.

En fackförenings styrka eller möjlighet att upprätta avtal idag beror ju på vilket stöd man har av medlemmarna. Men med dagens individuella, själviska, och jag klarar mig bäst själv mentalitet så är ju naturligtvis facken svaga.
Så när ett fack kommer till korta när det gäller avtal som nämnts i tråden så beror det ju återigen bara på medlemmars ointresse.

Vilka argument ska en avtalsnisse komma med gentemot ett företag när han knappt har de anställda med sig?.

En del behöver nog läsa på lite så förstår man nog den naturliga problematiken i det hela.

Gnälla är lätt men att förstå lite svårare.

Mvh Jari
#18 - 7 maj 2006 21:45
Tänk så mycket gott facket har fått igenom. Ni kan ju inte vara så negativa på allt. Jag sitter själv med i styrelsen på mitt jobb och har olika uppdrag. En stor viktig del är att själv vara intresserad av det fackliga och lära sig mycket om det. Gå tex på kurser. Förmodligen har ni träffat på såna fackpampar som har blivit invalda utan att dom är intresserade. Dom kommer säkert inte hjälpa er mycket. Mvh Starman_
#19 - 7 maj 2006 21:47
Kan ju poängtera att jag gjorde en kontroll på folks semesterlöner. Gissa om jag hittade konstigheter. Det är just på den lönen som företag missar på. Folk fick retro på sina löner upp till 3000kr. Det har dom facket och mig att tacka på. Givetvis dom som inte är med i facket. Deras löner kollar jag inte. :)
#20 - 7 maj 2006 21:50
Tycker det är bra att du bara hjälper dom som betalar sin avgift. Visst kan man gnälla om facket och avgifter men jag tycker det är för jävligt med dom som åker snålskjuts och inte betalar...
#21 - 7 maj 2006 22:27
Man kan även i en situation med "ekonomisk arbetsbrist" klara sig undan uppsägning för att man INTE är med i facket.

Har sett det hända flera ggr.
#22 - 18 maj 2006 08:33
Jag har fått mycket hjälp av mitt lokala fack. Men tyvärr är det stor skillnad mellan dom lokala avd. Min lokalavdelnin är väldigt kända för att vara bra. Till och med arbetsgivaren brukar ringa dit för att få rätt fakta. Men så finns "grannavd". Dom är inte ens värt kloakvatten. Min sambo med fler (bla. mitt och fd svägeska ex.) blev illa behandlad och avskedad av sin "chef". Det ända facket sa när min sambo ringde var "försök själv och återkom om du behöver hjälp". Så lät det både första och andra gången. Och ändå var min sambo så slut av sin chefs mobbing att hon grät i tellefonen. Efteråt har hon fått reda på att alla som sökt hjälp via det facket fått samma svar.

Sen finns det ett annat praktexempel. Kommunalstreken för nått år sen. Alla stälde upp och tyckte att vi gjorde rätt. Att "kommunalarna" var värda ett lyft, att deras jobb skulle värderas bättre. Fanns nog inte många privatpersoner som inte stöttade oss då fast dom blev drabbada av strejken. Vad händer? Jo, våran stora "ordförande" lägger sig. Resultatet blev till och med att vissa fick sämre lön.

Annons