Ända sedan jag skaffade ett jobb för fem år sedan så har mina undulater blivit lite negligerade. När jag studerade såg jag till att de fick vara ute och flyga varje dag och jag hade ett fint litet uteträd med leksaker för dem. Sedan fick jag jobb, flyttade och var borta hela dagarna och då fanns det ingen möjlighet att släppa ut dem. Dessutom huserar de i mitt sovrum där jag aldrig är förutom för att just sova så även om man är hemma har man ingen riktig uppsikt över dem. När dessutom de två fåglar jag har kvar (hade sex stycken som mest, men de andra finns inte kvar) inte är ett dugg tama (som sagt, jag är aldrig där) så drar man sig för att släppa ut dem.
Nåja, idag blev det i alla fall lite ändring på det. Jag såg nämligen till att göra en storstädning av buren och då var de förstås tvungna att släppas ut. Som väntat var de väldigt klumpiga. De har inga problem med att flyga men att landa är en helt annan sak.
Hur som helst, släpade in den stora buren i badrummet och duschade av den och skrubbade bort all skit. Sedan plockade jag bort allt invändigt och ersatte med nya grenar och lite nya leksaker som jag köpte i förra veckan. Resultatet blev riktigt trevligt.
Sedan gällde det förstås att få in de små flygfäna i buren också vilket normalt sett inte brukar vara några problem. Men nu var det så mycket nya saker i buren att den förmodligen kändes lite skrämmande. Till slut fick jag fånga in dem med en handduk (helt odramatiskt, de klagade inte ens) och släppa in dem i buren och direkt satte de sig båda på en gammal leksak de kände igen. Nu får de vänja sig vid den nya miljön men när de gjort det blir de säkert väldigt nöjda. :)
Lite bilder på buren och invånarna kan jag bjuda på.