Fakta om Pistolräka

#1 - 3 januari 2008 18:28
Jag behöver hjälp med att hitta fakta om Pistolräka, Alpheus cf. bellulus. Vill oxså veta vad jag ska mata med...
#2 - 4 januari 2008 00:20
Gör en sökning på "snapping shrimp" eller "pistol shrimp" på google. Även pistolräka ger en del träffar.

Mitt par, en pistolräka av okänd art och min räkgoby har nu levt i mitt kar /110 liters Red Sea Max i nästan 9 månader. Den äter vad den får tag på men jag har märkt att sk maltabletter (för L-malar i sötvattenskar) verkar gå åt fort - de åker i alla fall snabbt ner i hålet.

Se för övrigt dessa två snuttar
" target="_blank">

och
" target="_blank">

MVH Lasse
#3 - 4 januari 2008 01:20
Den tror ju att den är en bulldozer
#4 - 4 januari 2008 01:42
Det är en bulldozer :)

MVH Lasse
#5 - 6 januari 2008 13:32
Tror det är en bellulus du har Lasse, även min är en sådan. Handelsnamnet är något med Tiger "snapping" shrimp, i alla fall ett av dem.
#6 - 6 januari 2008 17:17
Min har äntligen fattat att han skall dela bostad med en väktargoby, det funkar dock mest på kvällen.
Det hela tog några månader att sjunka in...

//NiXoN
#7 - 6 januari 2008 17:46
Nån som kan svara på detta i denna länk?
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20559
#8 - 14 januari 2008 13:13
Är det nån som vet om pistolräkan äter eremiter och turbosniglar? Jag råkade slå ner en turbosnigel från rutan när jag drog runt med algskrapan och då sprang pistolräkan ut och tog den...
#9 - 14 januari 2008 22:32
Jo de kan nog ta både det ena och andra - knäppen används för att bedöva offret. Bilden du visade i ett tidigare inlägg är nog en pistolräka ja.

MVH Lasse
#10 - 15 januari 2008 11:10
Lasse skrev:
Jo de kan nog ta både det ena och andra - knäppen används för att bedöva offret. Bilden du visade i ett tidigare inlägg är nog en pistolräka ja.

MVH Lasse

Om man matar pistolräka med annat så kanske den låter turbosniglar och eremiter vara ifred?
#11 - 15 januari 2008 14:28
Märkligt, min har aldrig varit intresserad av eremiter eller mina sniglar...Försök bara få lite mat framför dess grotta så tar den det, de är ju allätare.
#12 - 15 januari 2008 14:32
havre skrev:
Märkligt, min har aldrig varit intresserad av eremiter eller mina sniglar...Försök bara få lite mat framför dess grotta så tar den det, de är ju allätare.

Vad ska jag testa att ge?
#13 - 15 januari 2008 22:55
Jag ger min goby formula one och massa olika frysfoder, vilket jag försöker få att segla ned vid ingången, det som inte gobyn hinner ta plockar räkan istället. Om du vet vart ingången är är det bara att lägga det du matar fiskarna med eller maltabletter. Min "hugger" även ned macroalger och drar in i sin håla som den verkar mumsa på.

Mvh Thomas
#14 - 16 januari 2008 10:37
havre skrev:
Jag ger min goby formula one och massa olika frysfoder, vilket jag försöker få att segla ned vid ingången, det som inte gobyn hinner ta plockar räkan istället. Om du vet vart ingången är är det bara att lägga det du matar fiskarna med eller maltabletter. Min "hugger" även ned macroalger och drar in i sin håla som den verkar mumsa på.

Mvh Thomas

Jag vet var hålan är men jag har inga fiskar i karet så jag mata aldrig.... Funderar på att stoppa ner en vanlig alg-tablett. Blir lite trixit bara efter som hålan är på baksidan av karet precis vid insuget...

Annons