Falsk marknadsföring av stora kedjor.

#1 - 6 januari 2008 09:29
Har varit både på djurmagasinet och grizzly...där de hävdar att en thomasi är blåciklids hona och de randia är blåciklidshanar.

Djurmagasinet hävdar att deras multispinosa är en multispinosa men icke enligt fishbase.
Dessutom hävdar de att deras såkallade VF Flavilabris är En flavilabris men enligt experter och fishbase en multispinosa.

Växter säljs under andra namn...
Varför är inte dessa stora kedjor mer på lästa???

En kompis till mig köpte både multispinosa och så kallade VF Flavilabris av djurmagasinet...multispinosan är egentligen en helt annan art samt deras VF Flavilabris är multispinosa(ej VF).
När man då frågar dem...så säger de att deras fiskar har fått feltryck vid leverans...medans en av deras fiskansvarig säger att det inte är VF och att deras grossist inte har VF.
Menar bara för att fiskar levereras med fel stämpel borde ju de kunna kolla upp vilken art de egentligen har.
#2 - 6 januari 2008 09:33
Tja... Ungefär samma orsak som att SIBA har usel service på datorer. Man vill bara kränga "varor" till lägsta möjliga pris. Då kanske man inte alltid har råd att anställa den kunnigaste personalen...
#3 - 6 januari 2008 09:34
Har man rätt att få ersättning i detta fall.
Tycker att det är skillnad på riktig flavilabris och multispinosa i pris.
Jag vet ju att jag betalade hutlöst mycket för mina VF Flavilabris (över 300kr/par)
Medans Multispinosa är vanliga och borde väl knappast gå på 149kr/st.
Polaren köpte således 4 såkallade par av Djurmagazinets såkallade VF Flavilabris och ett par av deras såkallade Multispinosa.
149*4+49*2=694kr för falska fiskar dvs. ej artriktiga fiskar...
#4 - 6 januari 2008 09:34
300kr/st fick jag betala för mina VF Flavilabris.
#5 - 6 januari 2008 09:34
MattiasL skrev:
Tja... Ungefär samma orsak som att SIBA har usel service på datorer. Man vill bara kränga "varor" till lägsta möjliga pris. Då kanske man inte alltid har råd att anställa den kunnigaste personalen...

Tänk att du tog orden ur min mun.....
#6 - 6 januari 2008 09:35
Det ända Djurmagazinet kan säga är att de fått fel lappar av deras grossist.
Akvarieteknik märkte ju blå och tomasi som enbart blåciklider exempelvis...
Guest
#7 - 6 januari 2008 10:49
firefox75 skrev:
Har varit både på djurmagasinet och grizzly...där de hävdar att en thomasi är blåciklids hona och de randia är blåciklidshanar.

Djurmagasinet hävdar att deras multispinosa är en multispinosa men icke enligt fishbase.

Vad hävdar fishbase? och vad är det för fisk om det inte är en multispinosa

Dessutom hävdar de att deras såkallade VF Flavilabris är En flavilabris men enligt experter och fishbase en multispinosa.

Experter? ok men kan det inte varit felmärkt och personalen ni frågade inte har fiskar som sin bästa egenskap.

Växter säljs under andra namn...

Varför är inte dessa stora kedjor mer på lästa???

Det kan också vara grossisten som har fel men det kan också vara så att de inte hunnit ändra namnskyltarna.

En kompis till mig köpte både multispinosa och så kallade VF Flavilabris av djurmagasinet...multispinosan är egentligen en helt annan art samt deras VF Flavilabris är multispinosa(ej VF).

När man då frågar dem...så säger de att deras fiskar har fått feltryck vid leverans...medans en av deras fiskansvarig säger att det inte är VF och att deras grossist inte har VF.

Menar bara för att fiskar levereras med fel stämpel borde ju de kunna kolla upp vilken art de egentligen har. Ja jag håller med, vet dom om att det inte är rätt namn skall de inte säljas som det

Svarar även på dina andra inlägg.

Varför köpte ni dem?? Jag menar om ni visste att dem gick under fel namn och att ni såg att det inte var den fisken så varför du klagar.
#8 - 6 januari 2008 13:24
jag köper nästsintill aldrig mer på varken djurmagazinet eller grizzly för som sagt de har inte svaren på mina frågor och har inte heller det jag söker.
nä tacka fn..för att akvarievalvet finns! =) han kan och har det mesta och vill man hå nå särskilt kan han alltid beställa åt en..det är service!
#9 - 6 januari 2008 13:51
Vad det gäller flavilabris är det vanligaste att det är thayeri i stället. Jag körde ner 9 st VF flavilabris från Köpenhamn till Düsseldorf för en månad sen. Killen som skulle ha dem hade inte lyckats få tag på flavilabris på många år. Han hade alla andra Laetacara arter utan denna så han var mycket nöjd med att hans samling var komplett.

Skulle aldrig köpa något ovanligt om jag inte var 100 % säker på min sak hos en liknande kedja. Men detta kan ju också vara bra ibland när de inte vet vad det är för fisk och säljer dem för billigt.
#10 - 6 januari 2008 13:59
Har inte heller så mycket gott att säga om DJ och Grizzly.
Och jag tycker att du är ju knappast ditt problem att de fick det fel ...
Inte fn köper man tex en 50 tum plasma och får en 32 tum för att det stog så på fakturan grrrrrr
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 6 januari 2008 14:07
1/ En "kedja" som Djurmagazinet består av flera oberoende affär som var och en är individuella juridiska enheter.
Så bara för att man tycker att en affär i denna kedja är dålig så innebär det inte att övriga behöver vara det. Jag vet några affärer i den kedjan där kunskapen är mycket hög.
2/ Man får gärna kritisera affärer på Zoopet - men en regel vi har är att kritik inte skall vara anonym gentemot den man kritiserar (man skall med andra ord ha kurage nog att våga stå för sin kritik och inte fegt gömma sig bakom anonymiteten) - så de som har kritik att framföra, ange era namn och ort, om det är ett vanligt namn även adress.
#12 - 6 januari 2008 15:56
1/ En "kedja" som Djurmagazinet består av flera oberoende affär som var och en är individuella juridiska enheter.

Så bara för att man tycker att en affär i denna kedja är dålig så innebär det inte att övriga behöver vara det. Jag vet några affärer i den kedjan där kunskapen är mycket hög.

2/ Man får gärna kritisera affärer på Zoopet - men en regel vi har är att kritik inte skall vara anonym gentemot den man kritiserar (man skall med andra ord ha kurage nog att våga stå för sin kritik och inte fegt gömma sig bakom anonymiteten) - så de som har kritik att framföra, ange era namn och ort, om det är ett vanligt namn även adress.

Där håller jag med dig och tro mig sisst jag var på Djurmagasinet i malmö(mobilia affär) samt Grizzly vid bauhaus.
Personligen framförde kritiket mot butikens vanor (snarare ovanor och kunskap) till Personalen .
Nelly Trott
Malmö
(adress sekretesskydd)
Post skickas till Skattekontoret i Malmö
#13 - 6 januari 2008 16:19
Jepps.
Jag framförde kritiken till Janne och Daniel på djurmagasinet norrköping och till Maria på Grizzly i norrköping.

Kjell- har inte alla djurmagasin samma leverantör av fiskar?

Angående varför polaren köpte var att han faktiskt litade på vad djurmagasinet sa...samt att jag tyvärr inte var med.
Så att han visste om att det var fel aktigvara/art samt dessutom inte VF kan ju inte han råda över.
Tycker generellt att de som ska sälja djur av något slag faktiskt ska ha lite "Know how" eller iallafall möjlighet att kolla vad de verkligen beställer hem.
Undrar vem som står för deras felaktiga försäljning.

Visst finns det sådana ute i djuraffärerna som kan sina saker...

Robban på akvarievalvet i norrköping kan sina saker...även Tony på Norrköpings akvarier.
Båda har lika kunnigt folk.
Guest
#14 - 6 januari 2008 16:48
Nej de tar hem från olika grossister. Sen väljer de ju självmant om de bara tar hem från en eller flera grossister.

Det finns tre alternativ att skylla på om du nu så vill, exportörerna/odlarna, grossisterna samt affärerna. Affärerna är de som får mest skit för att fisken inte stämmer överrens med namnet. Oftast (inte alltid) ligger problemet hos exportören/odlaren, om de inte får ihop antalet fisk så tar de en snarlik fisk (vanligt inom malvärden).
Fast ni som kund skall ju också vara uppmärksam på det ni köper.
#15 - 6 januari 2008 17:12
Är fiskarna köpta under ett namn men visat sig vara något annat, så gäller konsumentköplagen. Har man lyckats "lura" till sig en fisk till ett bra pris av okunnig personal så jublar man, men man har trots det rätt att byta/lämna tillbaka fisk som är köpt under fel namn om man inte trors allt är nöjd. Alla i en butik är oftast inte lika kunniga, samma sak gäller övriga delar av sortimentet, hund, katt, fågel, reptil och smådjur. Sedan gör gällande arbetstidslagar och förbud mot slaveri att den som är kunnigast inte kan hållas kvar på jobbet alla timmar av öppettiderna. Man kan ju faktiskt fråga personalen om de kan svara på frågor ang. akvaristik eller specifik fråga och hoppas på att de är ärliga att säga nej om de inte kan. Oftast kanske den ansvarige finns någon annanstans i butiken.
Trots detta så borde naturligtvis fiskarna vara ordentligt uppmärkta.
Angende växterna så finns det nästan inga butiker som har/hinner/kan märka upp alla växterna. Oftast köps dom in mixade, endast vissa odlare har lappar i krukorna. Så är personalen inte riktigt intresserade av växter så är det sällan man kan få ett korrekt latinskt namn på växterna. Och det finns heller inga lagar som säger att det måste finnas namn på växterna, men däremot då på fiskarna(enl jordbruksverket).
Om DU skulle börja jobba i en butik och DU anser att du har mycket hög kunskap om fiskar, har du då det inom alla arter, alla växter, all kemi, allt foder, alla preparat, alla mediciner och tester, samt olika märken av akvarium pumpar, bakgrunder mm + delar av resten av sortimentet(knappt någon jobbar enbart med fiskdelen i butiken). Det är faktiskt mer än fisk personalen skall kunna hantera (förutom ibland mycket kunniga kunder som ibland faktiskt vet mer om DELAR av akvaristiken än vad de själva kan).
#16 - 8 januari 2008 11:52
Mitt område inom akvaristiken har täckt minst 15-20år och nu har jag inriktning på CA/SA ciklider.
Och har minst 8års erfarenhet av andra arter.
#17 - 8 januari 2008 11:55
firefox75 skrev:
Mitt område inom akvaristiken har täckt minst 15-20år och nu har jag inriktning på CA/SA ciklider.

Men ändå väljer du att kritisera affärerna anonymt
#18 - 8 januari 2008 12:02
firefox75 skrev:

Hypotetisk fråga:
Men hade du klarat av att plocka fram ett tjänstetecken eller norskrulle till mig om jag hade kommit till Djurmagazinet där du jobbade..?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 januari 2008 13:08
Låser nu tråden eftersom det fortfarande är anonym kritik som framförts

Jag framförde kritiken till Janne och Daniel på djurmagasinet norrköping och till Maria på Grizzly i norrköping.

Den kan du säkert ha gjort, men jag har ingen större lust att ringa till dessa för att kolla.

Sedan har jag rent allmänt full förståelse för att man av olika skäl vill vara anonym här på forumet (skulle själv gärna vilja var det ibland;)), men väljer man (eller kanske är man av pesronliga skäl t.o.m. tvingad till det) att vara anonym, så frånsäger man sig också rätten att kritisera namngivna affärer. Däremot kan man gärna i största allmänhet kritisera affärer.

Annons