Fånga mygglarver?

#1 - 14 mars 2007 18:46
Jag är varldens mest nöbörjare med akvarier, och jag funderar ganska mycket på fodret. Jag har inte köpt fisk än, men jag kommer antagligen att göra det snart. Vet inte exakt vilka arter jag vill ha, förutom palettciklid och skäggmunsmal. Antar att malen är totalt ointresserad av mygglarver, men jag tänkte att palettcikliden kanske skulle tycka att det var mums. I så fall så har jag läst att man kan sätta ut en hink med vatten, så kommer det snart att dyka upp mygglarver i den. Men det går bara på sommaren, va? Jag har ju läst lite om fiskar som behöver levande foder, men hur får man tag på det under vintern? Säljer de det i djuraffären?
#2 - 14 mars 2007 18:49
går väl iofs att håva i närmaste å eller sjö men enklast vintertid är nog att köpa det på zoo:D
#3 - 14 mars 2007 19:09
Palettcikliden kommer att bli helt knäpp av glädje - svartamygg är det bästa fisk vet. Ge bara inte mer än de kan äta upp, för i varmt vatten kläcks myggen snart...

Enklast är att ta en håv och gå runt och titta i små diken vid vägkanter o dyl. Mygglarverna är svarta "utropstecken" som hänger i ytan och dyker om du stör dem. De simmar på ett mycket karaktäristiskt sätt, genom att flexa kroppen fram och tillbaks i ett slags S-form. Har man tur kan man hitta enorma mängder.

I sjöar hittar du inte svartamygg, där äter fisken upp dem, men däremot kan du hitta vitamygg. Det är fortfarande lite tidigt på säsongen för svartamygg i större delen av landet, men högsäsong för vitamygg.
#4 - 14 mars 2007 19:14
Azur: vart hittar man bäst vita mygg nu då? i diken?

/Hans
#5 - 14 mars 2007 19:21
Vitamygg lever i sjöar, sällan eller aldrig i diken (möjligen stora diken,då). Bästa sättet att ta vitamygg är att hitta ett strömmande vattendrag, som strömmar lagom fort, och sen sätter man en stor håv i vattnet, och väntar några timmar.
Det är kort sagt något mer komplicerat att få ihop bra med vita mygg än det är med svarta mygg.
#6 - 14 mars 2007 19:47
lever svart myggisar i strömt eller lugnt vatten?
Bilagor:
#7 - 14 mars 2007 19:49
I stillastående mindre vattensamlingar oftast mindre än 10 kvadratmeter som ofta mer eller mindre torkar ut under sommaren.
#8 - 14 mars 2007 19:50
o tur att man har en bäck här då som brukar översvämmas på våren, och den är riktigt fin, har funderat på att göra ett kar som liknar exakt
#9 - 14 mars 2007 19:51
Rinnande vatten dock undantaget
#10 - 14 mars 2007 19:55
jo men den översvämmas så vattnet kommer upp på vägen och de blir stora stillastående pölar
#11 - 14 mars 2007 20:33
vad blir det av mygglarverna då?
svarta mygglarver blir?
vita mygglarver blir?
#12 - 14 mars 2007 20:34
Azur skrev:
Vitamygg lever i sjöar, sällan eller aldrig i diken (möjligen stora diken,då). Bästa sättet att ta vitamygg är att hitta ett strömmande vattendrag, som strömmar lagom fort, och sen sätter man en stor håv i vattnet, och väntar några timmar.

Det är kort sagt något mer komplicerat att få ihop bra med vita mygg än det är med svarta mygg.

Hur gör man om man vill fånga i en sjö då? Hur strömmande får vattnet vara?
#13 - 14 mars 2007 20:37
Diwa -
Svarta mygglarver blir blodtörstiga myggor - iaf honorna oklart när dock.
Frågade om detta när jag hade kanske 100-talet myggor på gång hemma 2004.
Inga myggstick dock - så det kanske sker efter parningen.
Vita mygglarver - ingen fara för familjen även om de kläcks
#14 - 14 mars 2007 20:40
ok asg lika bra å ge upp allt som lever mao...
börjar det surra mygg inne pga akvarierna kommer familjen sälja mig på Tradera:D
#15 - 14 mars 2007 20:41
yllekanin skrev:
Hur gör man om man vill fånga i en sjö då? Hur strömmande får vattnet vara?

I sjöar strömmar inte vattnet ssk mycket.
Problemet är dock hur mycket fiskarna hinner äta upp...
Och att mygglarverna snabbt utvecklas till myggor på våren
Ju mindre fisk desto mer mygglarver och annat matnyttigt dessutom.
#16 - 15 mars 2007 08:43
Men om man fångar en massa mygglarver och är rädd att fiskarna inte hinner äta upp dem, går det inte att frysa dem då och ge dem på vintern?
#17 - 15 mars 2007 10:03
maria_ skrev:
Men om man fångar en massa mygglarver och är rädd att fiskarna inte hinner äta upp dem, går det inte att frysa dem då och ge dem på vintern?

Jovisst går det - skulle gjort det själv om jag bodde i norrbotten.
Men det är ju inte riktigt samma sak för fisken...
Här nere är det nog bättre att hämta nytt ett par dagar senare.
#18 - 17 mars 2007 11:09
Azur skrev:
Palettcikliden kommer att bli helt knäpp av glädje - svartamygg är det bästa fisk vet. Ge bara inte mer än de kan äta upp, för i varmt vatten kläcks myggen snart...

Enklast är att ta en håv och gå runt och titta i små diken vid vägkanter o dyl. Mygglarverna är svarta "utropstecken" som hänger i ytan och dyker om du stör dem. De simmar på ett mycket karaktäristiskt sätt, genom att flexa kroppen fram och tillbaks i ett slags S-form. Har man tur kan man hitta enorma mängder.

I sjöar hittar du inte svartamygg, där äter fisken upp dem, men däremot kan du hitta vitamygg. Det är fortfarande lite tidigt på säsongen för svartamygg i större delen av landet, men högsäsong för vitamygg.

När kan man vänta sig att hitta svarta mygglarver då?
#19 - 17 mars 2007 11:30
Nu på vårkanten när isen smält på myggpölen vilket den väl borde gjort i Skåne.
Just nu kanske de bara är 3 mm stora men de växer på sej rätt snart.
:)
Det största problemet är nog att veta var de finns.
Sedan kan man ju bara bevaka pölen...
#20 - 17 mars 2007 13:07
Fånga så mycke du orkar o frys in annars.

Din mal kommer älska mygglarverna den kommer åt
Skölj dom nogrant o frys in i små istärningsblock eller knäckformar helt perfekt sätt o gratis också se till o inte spara för länge bara då det kan ge bukvatensot och andra sjukdommar. låt det inte hellr frystorka utan förvara väl tillslutet.

Samt att du ska bli stucket av dom som kläks är liten är bara fåtal mygg som sticker mäniskor samt det är bara honer som gör det och det sker innan svärmning så honan har energi till att producera ägg

Annons