Fånga upp fiskar?

#1 - 5 januari 2007 21:13
Hej köpte ett nytt akvarium härom dagen, och jag fick med lite fiskar som jag nu ska ge bort till en vän, men hur ska jag få upp fiskarna utan att ta ut all inredning??

/Macke
#2 - 5 januari 2007 21:14
kanske använda 2 RIKTIGT stora håvar...:p
#3 - 5 januari 2007 21:15
Na problemet är att de gömmer sig i grottorna[:(!]
#4 - 5 januari 2007 21:34
Jag löste det med att gör en mini ryssja till akvariet när jag skulle ha ut Tetrorna.:D
#5 - 5 januari 2007 21:37
Ställ klockan tidigt imorgon innan det ljusnar eller sent ikväll. När du då tänder lyset så är fiskarna lite i morgondvala. Du har då kanske 5-10 minuter på dig innan det vaknar till riktigt. Dett har funkat för mig några gånger.
#6 - 5 januari 2007 21:41
Okej tack för svaren men det blir nog att plocka ut all inredning ändå för jag ska möblera om lite ändå

/Macke
#7 - 5 januari 2007 22:02
Okej tack för svaren men det blir nog att plocka ut all inredning ändå för jag ska möblera om lite ändå

/Macke

Finns ju något som heter fiskfälla med, sök på det här på forumet.
Funkar bra när rätt fisk simmar in..

Edit:
HITTADE LÄNKEN
http://www.cichlid-forum.com/articles/fish_trap.php
#8 - 6 januari 2007 20:16
om man använder lugna rörelser och drar håven lite fram och tillbaka så lugnar sig fisken och kommer ofta fram och "sniffar" på håven och sen leker jag med dem genom att försiktigt fånga sen släppa och upprepa detta, till slut upplever dem det ganska ofarligt att bli fångade... men vissa arter är svårare än andra:)
#9 - 6 januari 2007 22:15
smegga skrev:
Finns ju något som heter fiskfälla med, sök på det här på forumet.

Funkar bra när rätt fisk simmar in..

Edit:

HITTADE LÄNKEN

http://www.cichlid-forum.com/articles/fish_trap.php

Ja, som sagt, om RÄTT fisk simmar in! Jag gjorde en sån där för att fånga mina siamesiska algätare och så la jag i en algtablett...Efter en lååångt tag så fanns där 13 förvånade glödbandstetror och en ilsken kakaduaciklidhanne! Siameserna simmade runt långt utom räckhåll och jag kan svära på att de skrattade...! :p
(Btw, efter att ha i princip vänt upp och ner på hela akvariet så fick jag faktiskt tag i siameserna...pust...)
#10 - 6 januari 2007 22:19
I morgon ska jag fånga mitt vuxna ancistruspar! :(

I ett kar fullt med malyngel i olika storlekar och MASSOR med körsbärsräkor!!!
Önska mig lycka till!!!

Det kan jag behöva efter vad jag förstår...[:o]

Tänk vad mycket annat som kommer att hamna i håvarna! [B)]

Dom ska få ett mycket större kar att gräva runt i. Men det vet ju inte dom - än. :)
#11 - 6 januari 2007 22:26
Lycka till Birgitta, Ancistrusar är inte lätta att fånga.
#12 - 6 januari 2007 22:32
albjohn skrev:

Jag vet det... :(

Kan du inte muntra upp mig istället? :p
#13 - 6 januari 2007 23:04
Jo, det skulle jag gärna göra , om jag bara vistte hur :)

Men det brukar alltid ordna sig till slut så nog går det säkert bra, om inte annat så får du ju glädja dig åt en ny design på inredningen efter slutförd jakt ;)

Jag ska flytta mina multisar i morgon till ett nytt fint 100 L kar men det är ju lite enklare, det är bara att flytta snäckorna med fiskarna i så det blir nog inte lika spännande :)
#14 - 6 januari 2007 23:08
albjohn skrev:

Jag tycker just ancistrusar är lättast av alla att fånga: Mina gömmer sig under en rot, jag lyfter hela roten och sätter håven under och så fort roten kommer ovanför vattenytan så släpper ancistrusen taget och vips! så har jag en lättlurad mal i håven! :)
#15 - 6 januari 2007 23:11
Nitra98 skrev:
Jag tycker just ancistrusar är lättast av alla att fånga: Mina gömmer sig under en rot, jag lyfter hela roten och sätter håven under och så fort roten kommer ovanför vattenytan så släpper ancistrusen taget och vips! så har jag en lättlurad mal i håven! :)

japp, så gör jag med! jag har oftast en kokosnöt/rot/skifferplatta som malarna träget sitter på även när man lyfter upp dem... smidigt som bara den! :)
#16 - 6 januari 2007 23:19
Hmmm, jag undrar om Malte håller sig kvar i roten. Det är ju bara en böjd rot han är under. Jag vet inte om han ligger på mage eller klamrar sig fast i taket. Det är växter i vägen.

Ja, jag får nog ta upp det mesta av inredningen. Det jobbiga är hur man ska få ur alla räkor och malyngel ur håven när man väl fångat dom vuxna...
#17 - 7 januari 2007 09:37
Birgitta W skrev:
Det jobbiga är hur man ska få ur alla räkor och malyngel ur håven när man väl fångat dom vuxna...

Jag lägger alla i en hink eller så, därifrån är det mycket lättare att fånga tillbaka alla som inte skulle ha varit med. :)
#18 - 7 januari 2007 10:14
Det var en bra idé, det är ju dumt att släppa tillbaka dom.
Då lär man få upp dom några gånger till!!! :rolleyes:

Men hur får du ut dom ur håven utan att släppa ut den du ville ha upp?

Jag har gjort det hundratals gånger när jag fångat andra, små, fiskar och räkor.
Men det känns som om det skulle vara svårare med en stor mal... [:o]
#19 - 7 januari 2007 10:20
Birgitta W skrev:
Men hur får du ut dom ur håven utan att släppa ut den du ville ha upp?

Alltså, malen hamnar också i hinken! Det är ändå lättare att fånga tillbaks de andra ur hinken ístället för att undvika att få med dem från början. Fast när jag fångar en mal under en rot så där så brukar det inte följa med någon annan, eftersom det bara brukar vara malen under roten och den lyfter jag ju. (Oj, nu blev det en lång och lite konstig utläggning..! :p )
#20 - 7 januari 2007 11:25
JAHA! Du släpper ner ALLT i hinken. ÄNDÅ smartare ju! :)

Tack för tipset. Jag går här och försöker hämta mod och krafter.
Jag blir så nervös av att jaga dom små liven... :(
#21 - 7 januari 2007 11:30
Ja, jag vet på ett ungefär hur blödig du är...! :p Lycka till! :)
#22 - 7 januari 2007 11:46
Jag tycker malar är vanskligast när de envisas med att suga sig fast på rutan... och vägrar släppa fast mna petarpå dem med håven.

Annons