Fånga upp lasersnabb Johanni-hona?

#1 - 21 mars 2007 13:43
Hallo,

Har nu två kvällar i rad försökt få tag på min tuggande Johanni-hona. Det grå sädår bra... Har blivt rejält överkörd av den lilla gul/oranga fartbesten.

Hittils har jag inte varit särskilt inovativ utan bara försökt jaga tag på henne med två håvar. Gick inte bra som sagt.

Tänkte ge mig in i rond 3 i kväll..

Utgångsläge.

BTN moduler på bakgrunden.

Ordentligt med sten på botten, dessa bildar olika stenrösen. modell mindre

540 liter vatten

Tänkte till att börja med plocka ut ett antal av stenarna.

Sedan suga ut runt 30% av vattnet. Det är ändå dags för delvattenbyte ikväll.

Och sedan är det dags att fånga in henne. Men hur??? Hon gömmer ju sig bakom (under) btn-modulerna hela tiden... Hinner inte ens komma i närheten innan hon simmar iväg.

Tips behövs!
#2 - 21 mars 2007 14:36
om du har en polare/fru så kan hon ha något föremål och försöka "skrämma" ut henne lite försiktigt, så står du beredd bredvid med hoven/hovarna. Sen är tålamod en viktig faktor hehe;)
#3 - 21 mars 2007 14:47
gå upp i natt med ficklampa o plocka henne brukar gå lätt:)
#4 - 21 mars 2007 14:58
Berserken skrev:
gå upp i natt med ficklampa o plocka henne brukar gå lätt:)

Gå upp mitt i natten? Hmmm...
Är de mycket långsammare då?

tack för tipset, wicked1, ska testa det senare :P
#5 - 21 mars 2007 15:01
Stew skrev:
Gå upp mitt i natten? Hmmm...

Är de mycket långsammare då?

tack för tipset, wicked1, ska testa det senare :P

Om du har mörkt i rummet så ligger dom stilla
#6 - 21 mars 2007 15:04
Berserken skrev:
Om du har mörkt i rummet så ligger dom stilla

aha.

så jag ska alltsåp använda en liten ficklampa. Och inte tända lysrören?

Hmm... Måste sätta klockan i natt dårå :P Undrar vad sambon tycker om det!
#7 - 21 mars 2007 15:08
Stew skrev:
aha.

så jag ska alltsåp använda en liten ficklampa. Och inte tända lysrören?

Hmm... Måste sätta klockan i natt dårå :P Undrar vad sambon tycker om det!

det går bra o tända lysrören med bara man är snabbt nere med håven innan fisken vänjer sej vid ljuset
#8 - 21 mars 2007 15:22
Tycker ändå att två håvar till slut är enklast.
Försök få in henne i ett hörn mot sidoglaset och håll håven lite snett så att hon inte kan ta sig åt sidorna och sen så plockar du henne med håven när hon simmar uppåt.
Var inte för rädd för att ta i och skvätta riktigt ordentligt bara. Många är för försiktiga när dom fångar fisken vilket gör att det går långsamt.

Skulle du ha ett täckglas över eller så kan du jaga in henne i ett hörne och sen spärra av det med täckglaset mot långsida-kortsida så får du mindre yta att jaga på och hon en mindre chans att fly.

Till sist har vi fiskfällan som funkat ett par gånger också.
Ta en 1.5 liters petflaska och skär av den på ungefär en fjärdedel så du får med dig korken. Skär sedan av korken så att du får en liten ingång lagom för fisken. Tejpa fast den biten som nu har en öppnng med öppningen in mot flaskan och tejpa sedan allt med svart eltejp.

Lägg "fällan" vid någon av hennes favoritgrotta eller spärra hennes favoritgrotta med fällan. Eftersom tuggande honor söker skydd är en helsvart och mörk fiskfälla idealisk för henne att gömma sig i. Låt henne simma in. Täck för med en håv och plocka sedan upp henne. :)
#9 - 22 mars 2007 08:52
tack än en gång för tipsen.

Hur gick det då?

Tja. Började med att gillra en fiskfälla. Fick upp två fiskar. ingen ruvande hona dock. *dålig utdelning*

Plockade sedan upp lite sten, och började jaga med håvarna. *inte en chans, för mycket gömställen*

Ta ur hälften av vattnet och använder täckglas samt brickor för att försöka dela av akvariet. * Alla fiskar utan den ruvande honar går på bluffen. Honan gömmer sig under en utstickare i bakgrunden*

Tar ut allt vatten utan 20 cm. Tänker att det är dags att *get wet and dirty*. Jagar som en galning med mina håvar. * efter 1 timmas jagande är jag på väg att ge upp, dock resulterar sista desperata försöket i en lyckad fångst* MISSION COMPLETE

Tog mig runt 3 timmar sammanlagt detta... Suck... Jaja. Det lär ju inte gå sämmre nästa gång.

Stora problemet med ruvande honor är att de är rädda för allt. Medans de andra fiskarna biter mig i fingrarna när jag försöker jaga dem. Eller leker med håven, så gömmer sig honan på det värsta stället. Fullt naturligt självklart. Men lite frustrerande :p
#10 - 22 mars 2007 09:40
hahah. Jag försökte fånga upp en utmobbad multi i ett 63 liters kar häromdan, bara det var jobbigt :P!
Kul att du fick upp henne tillslut
#11 - 22 mars 2007 10:50
Hehe det är ett litet trixande. För mycke inredning är alltid ett problem när man har tuggande honor. Men man tänker aldrig så när man lägger i grejerna :)
#12 - 23 mars 2007 17:50
man får akta sig med o stressa dom för mycke :P vissa kan spotta ut allt :O
#13 - 25 mars 2007 21:29
ny fisk som spottar. Nytt försök.
Efter den förra misslyckade insatsen så tänkte jag testa att nattjaga fisken. Kollade på film (bridget jones dagbok, med flickan.) och lät lyset vara släckt i akvariet smat i rummet i runt 3 timmar. Tog sedan en liten flicklampa. Gjorde först så att jag höll för större delar av lampan så attd et bara blev en liten ljusstråle. Hittade fisken. ner med håven. Full tljus. Fånga fånga. Gick bra efter 3:e försöket. Tog runt 15 min allt som allt! Klart mycket bättre och förmodligen mycket mindre stressande för fisken.

Så nu har jag två spottande honor i samma burk. Hoppas de är snälla mot varandra och varnadras yngel :)
#14 - 25 mars 2007 21:44
tur att det gick bra stew, var det i ditt skitfina kar med moduler eller?
#15 - 25 mars 2007 21:52
Richard.R skrev:
tur att det gick bra stew, var det i ditt skitfina kar med moduler eller?

Yepp :) Har plockat ut lite sten nu. Verkar vara yngelperiod. Har tre gravid honor! :P

Annons