Fånga utan att stressa ???

#1 - 1 december 2003 22:53
Jag vill avfolka mitt akvarium på några malawi.Men jag vill göra det utan att stressa. Kan man tänka sej någon forma av "mjärde" eller liknande och isåfall hur skall en sån se ut?
#2 - 1 december 2003 23:37
Att jaga fiskar med 1 håv genom hela akvariet är dömt att misslyckas, vilket även stressar fiskarna OCH ägaren rätt mycket (man blir snabbt hysterisk), däremot brukar det gå relativt enkelt med 2 håvar. Man motar och skär av flyktvägen med den ena och fångar dom med en snabb rörelse med den andra håven. En fråga: Vad är en mjärde?
#3 - 2 december 2003 00:52
såga av toppen på en 2liters petflaska så hålet blir så stort att firrarna kommer in.
sen sågar du av flaskan 1/3 från toppen & vänder det du sågat av utoin...lägg lite mat i flaskan & stoppa i akvariet....
en enkel fiskfälla som fångar den hungrigaste fisken =)
#4 - 2 december 2003 07:02
När jag ska fånga fiskar i mina akvarier så ger jag dem mat i ett hörn av akvariet (oftast behövs inte det), så att de samlas på en kortsida. Sedan så sätter jag ned ett stort plastlock som är lika stort som avståndet mellan båda långsidorna och lika högt som akvariet. Jag avskärmaar med andra ord akvariet, så att det blir mindre. Sedan för jag locket mycket långsamt mot fisken eller fiskarna som ska fångas, så att de till slut inte har något utrymme att fly undan på. Jag sänker lungt ned håven och plockar upp den/dem. Aldrig någon tillstymmelse till stress.
#5 - 2 december 2003 07:07
ett annat bra tips är att plocka dom när de sover. De hinner inte märka någonting och de tar någon minut på sig att vakna. Du hinner antagligen inten ta alla, men om man tar lite varje natt så slipper man jaga runt så mycket.
#6 - 2 december 2003 07:12
Hej
Eftersom de flesta fiskar har bestämda sovplatser så är det relativt lätt att fånga fiskar på natten. Du måste först ta reda på var fisken sover. Lämpligast med hjälp av en ficklampa. När du vet det är det bara att vänta till nästa natt. Det tar en stund för fisken att vakna så då hinner du fånga den.

Guy
#7 - 2 december 2003 23:31
Det låter ju alldeles förträffligt bra och enkelt. Har lite problem att hitta firrarnas nattstånd eftersom det är en 3000 L burk på jobbet, nattvakten skulle förmodligen tvivla på sanningshalten... - "Kollar var fiskarna sover", men med "Pet-metoden" kan jag ta ett par i taget. Lär väl få börja med ancistrusarna kan jag tro?
Mjärde = Lätt väg in, svårt att hitta ut
Tack JR (och alla)

Annons