Fantomglasmal? HJÄLP!!

#1 - 13 januari 2007 19:36
hej är det någon som har lite fakta om fantomglasmalen kan ni vara vänliga att ge mig det då??

MVH mikaela.
#2 - 14 januari 2007 15:50
Vad är det för fisk? Har du något vetenskapligt namn eller en bild?
#4 - 15 januari 2007 07:57
Den verkar vara väldigt lik denna och i samma familj "länk"
#5 - 15 januari 2007 11:43
netweaver skrev:
Den verkar vara väldigt lik denna och i samma familj "länk"

hej ska jag gå efter den faktan då för jag hittar ingen om Fantomen..
#6 - 15 januari 2007 14:11
micca skrev:
hej ska jag gå efter den faktan då för jag hittar ingen om Fantomen..

Du kan ju annars google på namnet så hittar du massor av info bl.a. här
#7 - 15 januari 2007 17:47
Jo, den har nog ungefär samma krav som den vanliga glasmalen även om den blir lite större. Om den är dag- eller nattaktiv har jag ingen aning. Jag gissar att den är knepig att få tag på - om du inte redan har den. Jag tror aldrig någonsin jag sett den i handeln. Släktet omfattar drygt 20 olika arter men det är bara ett fåtal som är genomskinnliga.

Om jag fick tag i ett gäng skulle jag hålla den i ett större stim i ett eget akvarium på minst 150 liter. Fin sand, döda löv och javamossa på botten. Växter längs kanterna och öppet i mitten. Men det är inget som säger att man skall ha den just så. Den äter säkert småfisk, åtminstone nattetid. Fiskar över 3 cm klarar sig nog.

Den är nära släkt med vår svenska mal.
#8 - 15 januari 2007 21:56
Jo, den har nog ungefär samma krav som den vanliga glasmalen även om den blir lite större. Om den är dag- eller nattaktiv har jag ingen aning. Jag gissar att den är knepig att få tag på - om du inte redan har den. Jag tror aldrig någonsin jag sett den i handeln. Släktet omfattar drygt 20 olika arter men det är bara ett fåtal som är genomskinnliga.

Om jag fick tag i ett gäng skulle jag hålla den i ett större stim i ett eget akvarium på minst 150 liter. Fin sand, döda löv och javamossa på botten. Växter längs kanterna och öppet i mitten. Men det är inget som säger att man skall ha den just så. Den äter säkert småfisk, åtminstone nattetid. Fiskar över 3 cm klarar sig nog.

Den är nära släkt med vår svenska mal.

hej jag har tre stycken fantomglasmalar så hette dem i zooaffären.
ska köpa ett par till har ett kar på 375 L dem e aktiva på natten dagen ligger dem helst å drar sig =) äter levande föda fast jag matar med räkor samt mygglarver "röda" mycket växter samt kryp in..

Annons