Får inte ancistrus att leka ?

#1 - 29 mars 2010 21:54
hej

jag lyckas inte få dem att leka. jag har två honor och två hannar i ett 54liter kar. men lekrör,lerkruka,kokosnöt och syre pump ! har 26 grader och gjort vattenbyte ! Finns en stock i karet.

är det nått jag gör fel ?

[COLOR=#545454]http://Borjesson25.bilddagboken.se/p/show.html?id=450307340&directlink=1[/COLOR]
bild på akvariet !
#2 - 29 mars 2010 22:07
Varför har du ingen sand?
Sedan är det inte säkert att de leker bara för att du har två av varje kön, de kanske inte passar ihop alls. Prova att sära på paren till ar sitt kar, och testa lite olika fiskar ihop ett tag och se vad som händer.
Men ha sand i karet med, så de kan gräva ifall de vill det.
#3 - 29 mars 2010 22:27
okej tack för tipset !
#4 - 29 mars 2010 22:33
Skönt att se att det finns någon mer från Sävedalen på zoppet. ;-)
#5 - 30 mars 2010 02:49
Lite OT med kunde inte låta bli....
En Flaska rött sen du..;)
#6 - 30 mars 2010 06:45
Hur stora är de?
Folk försöker ofta leka av ancistrus långt innan de är fullvuxna. Har hanen fått ordentliga nostentakler än? Hur stor är honan?
#7 - 30 mars 2010 20:57
hahaa gött !! Sävedalen (Y) jo men dem e ca 7-9 cm alla fyra en hanne e lite större än resten !
#8 - 31 mars 2010 17:49
Pröva att möblera om i karet, så gör vi när det inte blir mer rom och då brukar det komma igen ganska snabbt :)
#9 - 31 mars 2010 21:39
okej skall göra det !
akvavirum
#10 - 1 april 2010 05:58
Mina leker som attan... jag var dum och köpte 2 par till varsitt kar och jag flyttar över hanarna med jämna mellanrum till mitt tredje kar så de får vila emellanåt då de lägger mycket energi på "yngeluppdragningen"
Dom tur var är det lätt att lyfta ur dem när de är i grottan så får honan vara kvar själv ett tag.... men det är ett jäkla flyttande...

Äldre hanar är ju inte så leksugna, gamlingen i karet skiter fullkomligt i allt som pågår, han sitter i sin rot mest. Den yngre hanen som är med honan i samma kar är kanske drygt 1 år - lite yngre tror jag - och han får minsann jobba, måste jag säga.

Jag har märkt ökad aktivitet på dem när jag gör vattenbyte som är någon grad kallare än vad det normalt är i karet. Jag ligger mest på ganska exakt 27 grader och gör skiftesvis delvattenbyte, varannan gång lite vatten och 2 grader kallare, varannan gång mer vatten och 1 grad kallare - av någon anledning gillar mina ancistrusar det.
Och botiorna (8 st) som är i samma kar också (ja, ynglena överlever banne mig) samt några barber upptill, 10 st av ngn sorts puntius som blir 10-12 cm.

De lägger rommen endast i mina skiffergrottor - lerrören tittar de inte ens in i (ancistrusen alltså)
Bilagor:
#11 - 1 april 2010 10:35
okej hur ofta gör du vatten byterna ? jag har faktiskt en hanne som passar in på din beskrivning lat ! jag har två honor och en hanne till kanske skall byta ut den gammla t lek karet och sätta dit en ny hanne ?
akvavirum
#12 - 2 april 2010 09:37
Jag vet egentligen inte så mycket utan de sköter sig själva :-) Men vattenbyten gör jag en gång i veckan, min botior älskar det. (tror jag ;-) men de blir som födda på nytt iallafall ;-)) Likaså ancistrusarna - de är framme ganska mycket sen jag började med vattenbyten enligt mitt förra inlägg.
Kanske är din lata hanne för gammal och orkar inte? Det kräver ju ganska mycket av hannarna när honan släppt rommen- är det inte ca 3 veckor de ligger där? Ca 1 vecka och syresätter rommen, viftar med fenorna hela tiden... och kanske drygt 2 veckor vaktar ynglen tills gulesäcken är borta och de är redo att titta ut? Jag brukar ge honom en liten tablett i grottöppningen när han vaktar sina yngel - visserligen ska han klara det men den senaste här åkte på 2 kullar på raken för att honskrället hann lämna mer rom innan jag fick ut hanen.
Låt den gamla hanen bli "oldman" i ditt ordinarie kar - min sitter i roten och gör inte en fluga förnär och där får han sitta så länge han vill och ibland "lullar" han runt i karet ;-)
prova att byta ut hanen mot en med rediga spröt -men utan att vara "gammal"
#13 - 3 april 2010 13:24
okej ! skall göra det ! skall köpa en ny hanne och sätta den gammla i det stora karet. jag brukar mata mina malar med gurka mm. skall man ha tabletter oxå som kanske gör så att dem leker ?
akvavirum
#14 - 3 april 2010 15:32
ja, det tycker jag. Jag har alltid basfoder i form av tabletter, animaliska och spirulina.
Gurka ger ingen näring. Zuccini får de ibland som "godis" men aldrig gurka då det inte ger fiskarn nåt, och smutsar ner vattnet nåt så fasen. De uppskattar mat och får de foder också så kanske det kan motivera mer till lek, annars kanske de är för hungriga och de (framförallt hanarna) måste vara i riktigt god och mätt kondition för att orka sitta i grottan och fladdra i minst 3 veckor... de kommer oftast inte ens ut för att leta mat då de vatktar rom/yngel hela tiden... därav bör de få vila några veckor mellan kullarna - då de är trogna intill döden.
#15 - 3 april 2010 17:09
okej skall absolut börja ge dom annan föda ! men jag e ganska ny på detta så har du några tips på mat tabletter ? har alldig använt speciell föda för just malar ! när du säger det så tror jag att det kan hänga lite på maten, för de ser rätt slöa ut och växer inte så mycket !
akvavirum
#16 - 4 april 2010 08:06
Uj, jag då tror jag attdet är dags att ge dem mat också. Förstår att det inte är lätt alla gånger och i affärerna säger de som regel att malar inte behöver mat.... de tar vad de hittar på botten och äter alger... jisses - helt missvisande enligt min mening och jag tror det finns en och annan mal som långamt svälter ihjäl.

Vissa fiskar är ju såpass glupska att de inte lämnar mycket kvar, om något, som sjunker till botten - och att leva på bara alger...asch, nej. Visserligen ska man läsa på om fiskarna man köper också men där gör även affärerna fiskarna en riktigt jäkla björntjänst. Klart de ska ha mat.. som alla levande djur :-)

Jag varierar, köper olika och just nu har jag vanligt TetraTabiMin samt TetraPlecoMin, och vanliga spirulina tabletter - ancistrus vill också ha rot i karet som gynnar deras tarmsystem - (de behöver det) det tycker jag du ska ha i karet också om du inte har det - mina klänger på rötterna titt som tätt och suger på dem. Men du skrev att du hade en stock i karet - kanske då en rot?

Jag vill inte vara dramatisk på något sätt men tycker att du ska köpa fodertabletter å det snaraste, på tisdag när affärerna öppnar. Du har kanske 84:an nära där du bor? Inte så stort urval men en liten burk kan du köpa där sålänge.

Ge det sen nån vecka, så de ätit upp sig så skulle det ine förvåna mig om du har yngel på gång - tänk bara på att hanen/hanarna måste äta upp sig först :-) Det är bara att göda på så länge tabletterna försvinner från botten ;-D
#17 - 4 april 2010 13:08
Är det här den officiella partilletråden eller :P Född och uppvuxen vid prima och sedan björndammen ett par år ;)

Jag håller med om tabletter i alla fall..2 ancistrus äter lätt upp en tablett om dagen. Ge gärna när karet varit släckt för natten en stund så att de hunnit vakna till (de är ju nattaktiva huvudsakligen). Ge också gärna i samma hörn varje natt så lär de sig var maten finns. Mina 2 är helt medvetna om det, en kvart efter nattsläckning så brukar en eller båda 2 ligga i mathörnet och vänta, skitkul :)
För övrigt är min favoritbutik nu (som ligger nära också) troppen vid kaggeledstorget, störst utbud i stan och mycket trevlig och kunnig kille som driver det. http://www.tropakvariefiskimport.com/

Ja just det en annan sak som kan trigga lek är att göra vattenbyte med rätt så kallt vatten. Alltså har du normalt 26 grader så byt lika mycket som vanligt men så att det går ner mot 20-22 grader. Det funkar på många arter (inte mina ännu dock :P men de är bara halvåret ungefär).
akvavirum
#18 - 4 april 2010 13:27
danne0301 skrev:
Är det här den officiella partilletråden eller :P Född och uppvuxen vid prima och sedan björndammen ett par år ;)

Jag håller med om tabletter i alla fall..2 ancistrus äter lätt upp en tablett om dagen. Ge gärna när karet varit släckt för natten en stund så att de hunnit vakna till (de är ju nattaktiva huvudsakligen). Ge också gärna i samma hörn varje natt så lär de sig var maten finns. Mina 2 är helt medvetna om det, en kvart efter nattsläckning så brukar en eller båda 2 ligga i mathörnet och vänta, skitkul :)

För övrigt är min favoritbutik nu (som ligger nära också) troppen vid kaggeledstorget, störst utbud i stan och mycket trevlig och kunnig kille som driver det. http://www.tropakvariefiskimport.com/

Ja just det en annan sak som kan trigga lek är att göra vattenbyte med rätt så kallt vatten. Alltså har du normalt 26 grader så byt lika mycket som vanligt men så att det går ner mot 20-22 grader. Det funkar på många arter (inte mina ännu dock :P men de är bara halvåret ungefär).

:D Man skulle kunna tro det :p Men då är du nog Partillebo mer än mig som bara bott här sen 2007...
Jo, jag har som jag skrev ovan också märkt detta med graderna - dock behöver jag inte gå ner till 20-22 grader utan gör som jag skrivit - funkar kanon på mina 2 par. Fast nu är det slut på ett tag - hanarna måste få vila också.
Jopp, på torget springer jag titt som tätt, ja, alltså kaggeledstorg. Köpte bakgrund där näst senast och nu sist köpte jag 8 T.Elliotisar där - lägger rom som attan men de har inte lyckats "driva upp dem" men så är de inte så jäkla stora än heller.
#19 - 8 april 2010 21:20
haha.. prima säger du... jag bor på berget över skolan (Ugglum). jag brukar också köpa på troppen vid kaggeledstorget. han e skit bra ! jag skall köpa tabletter, har varit i rom så har inte hunnit... skall göra det imårgon samtidigt med vatten bytet! gött att höra att så många partillebor håller igån på forumet :D
akvavirum
#20 - 10 april 2010 19:39
haha.. prima säger du... jag bor på berget över skolan (Ugglum). jag brukar också köpa på troppen vid kaggeledstorget. han e skit bra ! jag skall köpa tabletter, har varit i rom så har inte hunnit... skall göra det imårgon samtidigt med vatten bytet! gött att höra att så många partillebor håller igån på forumet :D

Rom? Jisses, vad trevligt - hoppas ni hade det nice :d
Nyfiken: hur har det gått med malarna? har du köpt foder än?
Bilagor:
#21 - 11 april 2010 00:02
japp det va coolt ! jodå jag har börjat ge dom foder och det ser ut att må bättre redan ! bara se och hoppas :D tack för allt
#22 - 11 april 2010 09:07
tjennare jodå det va coolt i rom ! jo jag skall ta tag i det och köpa en mal idag. fodret har jag gjort så att jag har tabletter med alger. tack för all hjälp hoppas det skall funka nu ! :D
akvavirum
#23 - 11 april 2010 20:28
tjennare jodå det va coolt i rom ! jo jag skall ta tag i det och köpa en mal idag. fodret har jag gjort så att jag har tabletter med alger. tack för all hjälp hoppas det skall funka nu ! :D

Vad roligt! Du ska se att det löser sig nu me lite tålamod. ge dem lite tid att äta upp sig så får du säkert yngel tills du ledsnar sen :D

Tänk bara på att låta hanen vila lite mellan kullarna och äta upp sig, så han orkar. Det kräver ju en del energi att ligga i grottan och fläkta i drygt 3 veckor utan mat.
Har du grottor som du har möjlghet - stoppa in en bit strax innan för eller strax utanför efter drygt en vecka - han klarar sig säkert utan men min tar tacksamt emot det då han inte lämnar grottan :-) Han flyttar sig inte ens eller viftar med stjärten när jag kommer med en bit åt honom som han gjorde första gången :p och så fort jag lämnat biten tar han den (löjlig jag vet - men ändå)

roligt att det var trevligt på resan - fina minnen och ny mal... kan inte bli bättre [:-58]
#24 - 12 april 2010 07:45
hoppar på här med en liten fråga, har ett 80l med 3guppy, 1fjärilsciklid, 3molly, 1zebra, 8neontetra, 1 ancistrus mal - hona. behöver hon en kompis eller klarar dom sig bra själva också? har ni några bra tips för gömställen? hon verkar inte nöjd med mina rötter, krukor och stenrösen..
akvavirum
#25 - 12 april 2010 19:04
sofiemedg skrev:
hoppar på här med en liten fråga, har ett 80l med 3guppy, 1fjärilsciklid, 3molly, 1zebra, 8neontetra, 1 ancistrus mal - hona. behöver hon en kompis eller klarar dom sig bra själva också? har ni några bra tips för gömställen? hon verkar inte nöjd med mina rötter, krukor och stenrösen..

Många som har malar själva så jag tror inte att de "lider" av det - de parar sig ju bara och verkar för övrigt ine bry sig om varann - om de inte "gosar" på nätterna då :D
Men gömställen brukar de ju älska, krukor rata mina förstås. Jag har en svart skiffergrotta som är väldigt populär - en rot som ser ut som en stam som de kan simma in i och igenom - ibland sover de där inuti.
Stenrösen har mina aldrig brytt sig om.
Vad har du för rötter? Är det s.k. angrove? Ligger den så att det blir som en gömma för henne så hon "kan gå undan" ? De vill inte gärna ligga öppet alla gånger.
Prova annars en kokosnöt som du slår hål i - "kan" gå hem. :)
#26 - 12 april 2010 19:29
För att svara så enkelt som möjligt så nej hon behöver inget sällskap, det är inte som med de allra flesta fiskar att man behöver köpa par eller stim, den mår nog helt ok i sin ensamhet.

Undersidan av någon av mina 2 rötter är favoritställen för båda mina ancistrusar :)
Det behöver inte ens vara en naturlig grotta, mina har grävt ut själva från ingenting.
#27 - 13 april 2010 05:23
hon har en större och en mindre stock, tror det är mangrove, inga hålor i men ligger ibland under den mindre. har även en svart sten som är kupad som hon liggerunder. problemet är atthonverkar stressad och kommer man för nära, för fort kan hon ibland "fly" iväg. är det kankse för att hon tycker mina grottor är osäkra?
#28 - 14 april 2010 16:04
Det är inte särskilt ovanligt att de är skygga så fort man närmar sig karet, och dom är ju mest aktiva på natten. Mina 2 är varandras motpoler, den ena gömmer sig så fort man får ögonkontakt med karet, den andra sitter kvar på framrutan tills man knackar på den.

Annons