Får inte igång pumpen efter rensning! - Hjälp!

#1 - 31 mars 2008 18:31
Jag har precis gjort vattenbyte och tänkte kolla pumpen eftersom den har börjat bli lite svagare.
Jag stängde av den, tog upp "röret", och satte dit det igen, men nu får jag inte igång pumpen.

Jag har ett 54liters juwel, med tillhöranmde pump 280.

Vad kan jag göra?
#2 - 31 mars 2008 18:40
Frulle skrev:
Jag har precis gjort vattenbyte och tänkte kolla pumpen eftersom den har börjat bli lite svagare.

Jag stängde av den, tog upp "röret", och satte dit det igen, men nu får jag inte igång pumpen.

Jag har ett 54liters juwel, med tillhöranmde pump 280.

Vad kan jag göra?
Tag upp det och blås kraftigt i den eller ta en liten tändsticka och sätt fart på rotorn så brukar det lösa sig:)
#3 - 31 mars 2008 18:50
kolla så du inte klämt pinnen eller det saknas gummina som brukar sitta längst ut
#4 - 31 mars 2008 20:31
Eller så har pumpen slammat igen....plocka isär pumpen å gör rent rotorn å allt...så borde det funka igen :)
#5 - 2 juli 2008 23:17
Jaha, nu är den "sönder" igen.
Jag förstår inte hur man plockar isär motorn, och känner inte att jag borde försöka heller.
Jag har blåst i röret, och det verkar inte vara igenproppat.
Nu tänkte jag låta den vara av i 30 min, och sen se om den sätter igång.
Finns det inget mer man kan göra?
Hur länge klarar sig fiskarna utan pump om jag nu måste köpa en ny?
Tacksam för snabba svar:(
#6 - 3 juli 2008 06:42
Är det en ny pump så glöm inte bort att ( om du har kvittot kvar) att du antagligen har garanti som gör att du kan lämna in den och få den bytt.

Har du nån syresten och luftpump kan du använda det för att få någon slags cirkulation på vattnet så det inte är helt dött medan du knåpar på en lösning.
#7 - 3 juli 2008 08:44
Det är skilland på motor och rotor Frulle, klokt att inte ge sig in i motorn. En del kallar propellern för rotor, en del säger snurra eller impeller.

Om röret där den sitter är igenslammat så går det inte alls.
Mitt standardtips för krånglande pumpar som blivit rengjorda är att ta ut impellern, torka den torr, ta vanlig tejp, trycka den hårt mot magnetdelen och sen snärta bort den.

Då lossnar de magnetiska partiklar som kan ha kommit från sanden och satt sig på impellerns magnet. De kan "hålla mot" impellern med hjälp av motorns magnet.
detta gör jag så fort inget annat hjälper, när pumpen krånglar, och det funkar varje gång.
#8 - 3 juli 2008 16:30
Jag har fortfarande inte fått igång pumpen, och inte har jag mågon reservlösning heller.
Jag sköljde rotorn och röret, torkade den, och försökte med tejptricket - men det fungerar fortfarande inte. På rotorn (där text är med silverbakgrund har det blivit en kopparfärgad del. Även på andra sidan verkar något ha hänt.)
Jag har även märkt att doppvärmaren verkar vara trasig. Samband?
#9 - 3 juli 2008 16:46
Nu bestämmde sig doppvärmaren för att fungera - Jag bytte plats på några sladdar och den fick liv.
Men pumpen fick inte?
Hur länge kan jag vara utan pump?
#10 - 3 juli 2008 17:48
skaffa en ny pump imorgon och byt eventuellt lite vatten i kväll! skölj filtrermaterialet i akvarivatten imorgon innan du startar den nya pumpen!
#11 - 3 juli 2008 18:16
Okej, tack för svar.
Hur mycket kostar en ny pump? Tips på vilken jag ska köpa mottages tacksamt.

Annons