Får inte igång ytterfiltret.

#1 - 28 december 2008 17:35
Hej.

Jag fyndade ett akvarium på blocket (trodde jag). I paketet ingick en "Eheim 2028 Professional 2". När jag nu testat den gick det inget bra. Den låter ganska kraftigt från den. Det är som ett raspande ljud. Satt igår och plockade isär locket med motorn, då hade luckan
där pumpljulet ska sitta öppnat sig. Jag plockade ut det hela och rengjorde lite granna. Tryckte fast det igen. Men det smattrar som förrut. Jag fick dagen efter köpet ett email från försäljerskan där hon sa att det kan vara problem och få igång filtret, men om jag var noga med att fylla en av slangarna med vatten (hon mindes inte vilken), skulle det fungera.

Tillbringade ett par timmar vid diskbänken igår. Efter att räknat ut att det måste vara insugsslangen hon menat lyckades jag fylla den, samt ha 2 liter på golvet :) Då helt plötsligt hoppa det igång, sprutade på rätt bra och var helt tyst. Men sen kom insuget ovanför ytan och sög luft. Lyckades inte med att få nån sprutt i det igen.

Fråga 1. Ska jag köpa ett nytt pumphjul? Såg att guldfisken.se säljer dem för 229 riksdaler.

2. Den stora plattan ovanpå filtret går att trycka ner. Den verkar dock inte vilja gå tillbaka så fort. Är den plattan nån smart grej när man startar upp filtret efter rengöring eller dyligt?

3. Är det nåt mer jag borde byta medans jag ändå inte startat upp det hela ännu?

Jag har några frågor till, men de startar jag nya trådar för.

Med hopp om tur om bra svar:

Thomas T
Guest
#2 - 28 december 2008 17:49
Plattan är till för att suga in vatten i filtret.
#3 - 28 december 2008 18:40
Jag hade precis samma problem som du idag när jag rensade mitt 2128... men om din impeller snurrar på och det inte skallrar är du har vatten i filtret så tycker jag inte du ska behöva byta...

koppla ihop filter och slangar...
gör så att du sätter slangen med insuget så den sitter i karet... sug till rejält i slangen med utblås... nu börjar filtret fyllas... sen när det slutat suga vatten så sätt dit utblåset där det ska vara, sätt i sladden och låt det gå igång... kan behöva skaka lite på filterbehållaren i början för att bli av med luften, men det brukar gå rätt fort och smärtfritt om allt är gjort på rätt sätt...
#4 - 28 december 2008 19:08
Vandal skrev:
Jag hade precis samma problem som du idag när jag rensade mitt 2128... men om din impeller snurrar på och det inte skallrar är du har vatten i filtret så tycker jag inte du ska behöva byta...

koppla ihop filter och slangar...

gör så att du sätter slangen med insuget så den sitter i karet... sug till rejält i slangen med utblås... nu börjar filtret fyllas... sen när det slutat suga vatten så sätt dit utblåset där det ska vara, sätt i sladden och låt det gå igång... kan behöva skaka lite på filterbehållaren i början för att bli av med luften, men det brukar gå rätt fort och smärtfritt om allt är gjort på rätt sätt...

Tack. Jag ska göra som du sa. Eftersom jag inte har akvariet igång ännu får jag simulera med en hink på diskbänken å en på köksgolvet. Ska bli spännande å se hur mkt vatten jag får torka upp :)

Återkommer med svar om resultatet.

Thomas
#5 - 28 december 2008 19:24
Tack!!!!!!!

Tack så hemskt mycket för hjälpen Vandal.

Nu surrar det så fint och pumpar som bara den. Tänk att jag inte kom på att använda dem gamla "slanghävert tekniken" tidigare.

Eftersom jag köpte akvariet för ett par veckor sedan och bara låtit det stå tills jag fixat pumpen har jag inte brytt mig om att möblera om så akvariet får plats. Brukar skjuta upp sånt där, vilket innebär att nu vet jag vad jag ska göra inatt. Rätt mkt som måste flyttas på etc. Så helt bra var det ju inte med ett snabbt svar som gav bra resultat :)

Nä skojar bara. Nu jäklar ska jag jobba på så jag kan fylla med vatten imorgon.

Gott nytt år Vandal, och till alla andra som läser detta.

Thomas
#6 - 28 december 2008 19:46
Plocka isär återfyllnings mekanismen och smörj upp den med vit vaselin när du ända går igenom det, kolla efter gropar i impelleraxel och slitningar i rotorn, byter du så byt samtidigt styrningarna.
#7 - 29 december 2008 04:59
Tack

Gaffel skrev:
Plocka isär återfyllnings mekanismen och smörj upp den med vit vaselin när du ända går igenom det, kolla efter gropar i impelleraxel och slitningar i rotorn, byter du så byt samtidigt styrningarna.

Jag är uppe tidigt idag,trots jullov. Kände jag var orolig för om pumpen som jag inte kunde låta bli att koppla till 375 litersakvariet igårkväll hållit tätt, eller om jag skulle behöva att ringa försäkringsbolaget på morrn. Men pumpen står och surrar så fint och torrt inunder är det oxå.

Då jag åker till Hultsfred i morgon (jag vet att det är ett halvår för tidigt) och blir borta några dagar tänker jag inte göra så mkt mer.

Behöver några dagar på mig att bestämma mig för vilken världsdel cikliderna ska komma, eller om jag ska göra ett "no racism" akvarie, med firrar från alla håll och kanter.

Gott slut på året önskar jag er/Thomas

Annons