Hej.
Jag fyndade ett akvarium på blocket (trodde jag). I paketet ingick en "Eheim 2028 Professional 2". När jag nu testat den gick det inget bra. Den låter ganska kraftigt från den. Det är som ett raspande ljud. Satt igår och plockade isär locket med motorn, då hade luckan
där pumpljulet ska sitta öppnat sig. Jag plockade ut det hela och rengjorde lite granna. Tryckte fast det igen. Men det smattrar som förrut. Jag fick dagen efter köpet ett email från försäljerskan där hon sa att det kan vara problem och få igång filtret, men om jag var noga med att fylla en av slangarna med vatten (hon mindes inte vilken), skulle det fungera.
Tillbringade ett par timmar vid diskbänken igår. Efter att räknat ut att det måste vara insugsslangen hon menat lyckades jag fylla den, samt ha 2 liter på golvet :) Då helt plötsligt hoppa det igång, sprutade på rätt bra och var helt tyst. Men sen kom insuget ovanför ytan och sög luft. Lyckades inte med att få nån sprutt i det igen.
Fråga 1. Ska jag köpa ett nytt pumphjul? Såg att guldfisken.se säljer dem för 229 riksdaler.
2. Den stora plattan ovanpå filtret går att trycka ner. Den verkar dock inte vilja gå tillbaka så fort. Är den plattan nån smart grej när man startar upp filtret efter rengöring eller dyligt?
3. Är det nåt mer jag borde byta medans jag ändå inte startat upp det hela ännu?
Jag har några frågor till, men de startar jag nya trådar för.
Med hopp om tur om bra svar:
Thomas T