Får inte ner tempen i akvariet.

#1 - 15 mars 2007 14:54
Temperaturen i mitt akvarie på 102 liter ligger allt för högt, jag ligger stadigt på 29 grader. Provade att sänka värmaren men utn resultat. Har nu i en vecka haft värmaren urkopplad men ändå ligger temen i vattnet på ung. 29 grader. Hur skall jag göra för att sänka temperaturen?
Akvariet har ett "plastlock" med inbyggda lysrör som sluter tätt när man stänger sånär som på det lilla utrymmet där sladsarna går ut. Lyset är tänt 10 timmar per dag om det nu spelar någon roll. Jag mäter temperaturen sex-sju cm ner i vattnet. Någon som har en idé om vad man skulle kunna hitta på?

/hedde
#2 - 15 mars 2007 14:58
Finns det något som du kan öppna på locket till akvariumet gör det så att vatten kan avdunsta och kyla av karet.
#3 - 15 mars 2007 15:03
Ja, jag kan ju ställa locket på glänt så att säga med hjälp av en pinne eller vad jag nu skall kalla det. :)
Är det därför som det blir så varmt i akvariet, för att vattnet inte kan kylas ner ordentligt. Vad är det som gör att vattnet har så varm temperatur då, det borde ju inte bli så varmt tycker man.

/hedde
#4 - 15 mars 2007 15:21
Lyset och pumpen? Du kan ju hälla i lite kallt vatten också...
#5 - 15 mars 2007 15:24
Visar termometern rätt?
#6 - 15 mars 2007 15:26
hoppas att du inte har karet vid fönstret :confused:
#7 - 15 mars 2007 15:32
Har du ett aquael akvarium så är det en klassiker att tempen är högre i karet eftersom det är så tätt och det blir ingen kylning på vattnet. Man kan borra hål i bakändan av ljusrampen med. Gjorde det själv. Man kan sätta små datafläcktar som kyler vattenytan. Locket på glänt. Blir det för varmt ändå får man kanske släcka ljuset.
//Camilla
#8 - 15 mars 2007 16:07
Om termometern går rätt, och du har provat andra lösningar så finns det ändå fler, tex. ta en pet-flaska, fyll den lite mer än hälften, lägg in i frysen över natten och lägg den sedan i akvariet. Små akvarier, små pet-flaskor, stora kar, stora pet-flaskor.
MVH/kkk
#9 - 15 mars 2007 22:41
C.Ciklid skrev:
Har du ett aquael akvarium så är det en klassiker att tempen är högre i karet eftersom det är så tätt och det blir ingen kylning på vattnet. Man kan borra hål i bakändan av ljusrampen med. Gjorde det själv. Man kan sätta små datafläcktar som kyler vattenytan. Locket på glänt. Blir det för varmt ändå får man kanske släcka ljuset.

//Camilla

Ja, jag har ett aquael med välvd framruta. Skall kolla lite på olika förslag, så får jag hoppas på att det kyler lite. Frusna pet flaskor körde vi hela förra sommaren.

/hedde
#10 - 16 mars 2007 14:57
Jag placerar alltid min termometer nära bottnen. Eftersom värme stiger uppåt, så borde väl ytvattnet vara något varmare, än vattnet närmast bottnen.

Om man inte har en väldigt effektiv cirkulation förstås.

Idealet är väl en termometer uppe och en nere, för att veta helt säkert.

MVH/Anita
#11 - 16 mars 2007 15:09
hedde73 skrev:
Temperaturen i mitt akvarie på 102 liter ligger allt för högt, jag ligger stadigt på 29 grader. Provade att sänka värmaren men utn resultat. Har nu i en vecka haft värmaren urkopplad men ändå ligger temen i vattnet på ung. 29 grader. Hur skall jag göra för att sänka temperaturen?

Akvariet har ett "plastlock" med inbyggda lysrör som sluter tätt när man stänger sånär som på det lilla utrymmet där sladsarna går ut. Lyset är tänt 10 timmar per dag om det nu spelar någon roll. Jag mäter temperaturen sex-sju cm ner i vattnet. Någon som har en idé om vad man skulle kunna hitta på?

/hedde
DÅ UNDRAR JAG?
1. hur varmt har du i rummet?
2. vad har du för pump?
3. är termometern korrekt?
4. känns rampen väldigt varm?

Om du har runt 20-23 gr i rummet så ska det inte bli så varm som 29gr i karet då är det nåt galet och det enda jag kan komma på är tex något fel på pumpen så den blir överhettad eller nåt med lysrörsarmaturen som inte är som det ska! har själv ett AE kar på 112L och 21gr i rummet och då blir det ca: 1gr varmare i karet!
#12 - 16 mars 2007 17:46
har du karet vid ett element?. Annars stämmer termometern? annars kan du setta i en påse med is i karet kolla tempen under tiden du har is
#13 - 16 mars 2007 19:04
öppna upp rampen lite
eller montera in en 12V fläkt som du driver med 5V så går den saktare o ljudlöst
Se till o montera inlufts kanaler bara.

om du bara gör hål i en nivå får du inte så bra men gör ett hål i top o ett i botten så får du ett automatiskt sug då varmluften stiger upp och drar in kall-luft där nere.

Annons